Ziek thuis door werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Assepoester82, 10 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assepoester82

23 jun 2009
    38
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hai meiden,

Ik weet zelf niet zo goed meer wat ik moet doen.
    Ik ben nu 19 weken zwanger en werk bij een bedrijf waar ik een verantwoordelijke functie heb wat ik helemaal alleen doe, dus ook op mijn manier.

Nu ben ik anderhalve week geleden ziek geworden met rug en bekkenklachten. Het werd ook wel wat zwaar op mijn werk, 8 uur lang zitten en druk. Die week ging het een stukje beter toen ik thuis was en afgelopen dinsdag wou ik dus weer wat proberen (zonder al te lang te zitten) Ik was ook bang om anders achter te lopen en heel veel stress te krijgen.

Ik moest eerst even langskomen bij PZ. Zij vroeg me hoe het ging, maar het was vooral zo dat ze HEEEEL erg waren geschrokken van de bende die ik had achtergelaten.
    In mijn mail stonden heel wat mails die mij verweten van slecht werk (terwijl ik ziek was) dit waren mails van mijn manager aan iedereen tijdens de week dat ik er niet was.

Nu ben ik daar erg van geschrokken en kon eigenlijk alleen maar huilen. Als ik niet ziek geweest was, was er niks aan de hand geweest. Ze wisten gewoon niet hoe het op te pakken.

Na een mail aan manager en PZ over dat ik geschrokken was en het heel erg vond allemaal kreeg ik alleen reactie dat het allemaal nog vele malen erger was dan ik nu dacht en dat ze dachten dat ik alles onder controle had (had ik ook) dat ik ze wat meer op de hoogte moest houden tijdens ziekte.

Ik mocht ook niet naar mijn eigen werkplek, maar even rustig wat kleine dingen doen en naar huis. Ik heb ze verder niet gezien.

Aan de ene kant ben ik blij dat ze nu eens zien wat voor baan ik heb, maar ik weet helemaal niet meer wat ik moet doen.

Ik heb vanuit huis nog een mail gestuurd naar PZ dat ik het allemaal echt rot vind en naar de huisarts ga en misschien maar langs de bedrijfsarts moest gaan.

Gisteren een mail gestuurd tevens naar manager over voortgang herstel, waarin hij in zijn mail het over had. Tevens gezegd dat we misschien om de tafel moeten gaan zitten.

Niks gehoord op beide mails en ik weet echt niet meer wat te doen.
    OP deze manier zit leuk naar mijn werk gaan er ook niet meer in. en ik raak met de dag meer van slag en last van mijn rug.

Wat is verstandig om nou te doen? Het afwachten (zij hebben me ziek naar huis gestuurd) en rustig aan doen, wat ook advies is van vk en huisarts. Of meer actie ondernemen???

2. Miertje82

Miertje82 Lid

22 jul 2009
    62
    0
    0
    Allereerst: wat een ontzettend vervelende situatie! Ik ben niet zwanger maar ik ben wel iemand die snel ziek is en heel wat nare ervaringen wat werk betreft achter de rug heeft. Ik ben daardoor psychisch ook ingestort 2 jaar geleden. Ik weet hoe het is als je je werk wel goed doet maar door anderen tot op de grond toe wordt afgebrand terwijl je je rot en moe voelt en daar weinig aan kunt doen. Als zij je ziek naar huis gestuurd hebben en je huisarts en vk raden aan om rustig aan te doen: doe dat dan zeker. Je lijf is op dit moment hartstikke belangrijk, onderschat dat niet.

Maar ik begrijp ook dat je in jezelf zo stijf van de stress staat dat de klachten dus niet echt minder worden. Je werkgever is verplicht je in contact te brengen met de bedrijfsarts. Nu zijn dat niet de prettigste mensen om mee te praten maar ik denk dat het goed is om een afspraak te eisen zodat je kunt uitleggen hoe het nu gaat en dat je wel wilt maar niet kunt en dat je er op je werk alleen voor staat in je functie. Je hebt hier namelijk recht op. Ze hebben bij mij in het verleden zo'n afspraak geweigerd en uiteindelijk maar gewoon ontslagen omdat ze geen zin hadden in een 'ziek' persoon. Je kunt ook het UWV bellen voor raad en tips.

Zet voor jezelf op papier hoe alles ging voordat je ziek werd en hoe het nu afgehandeld wordt. Bewaar de e-mails die je stuurt en krijgt en noteer goed de data. Zo heb je voor jezelf een goed overzicht dat je meteen kunt laten zien als er dingen nog verder mis gaan. Het heeft geen zin om nu als een gek weer aan het werk te gaan om dingen te herstellen want dan knap je waarschijnlijk helemaal af. Je werkgever is verantwoordelijk nu voor jouw werk. Het is heel rot maar ze wisten dat je zwanger was en dan kan dit gebeuren.

Misschien kun je op papier zetten hoe jij bepaalde dingen in je werk aanpakt zodat zij wat meer inzicht hebben in hoe jij het doet. Blijf je werkgever elke week berichten over de voortgang van je herstel, dan kunnen ze je dat niet verwijten achteraf. Twijfel niet aan jezelf: niemand is perfect en je moet nu echt aan je gezondheid denken want dat is echt het allerbelangrijkste!!!

3. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    Wat belachelijk dat ze jou van alles gaan verwijten terwijl je er niet eens bent!
    Dat het zo'n puinhoop is geworden in de tijd dat jij ziek thuis zit is niet jouw probleem, maar hun probleem. En het slaat echt nergens op dat ze dat naar jou toe willen schuiven.

Ja, het was handig geweest als ze een naslagwerk hadden gehad (oid) hoe jouw dingen afgehandeld moeten worden, maar daar had dan maar eerder aan gedacht moeten worden. En volgens mij hoort zoiets niet vanuit jou te komen, maar jouw leidinggevende.

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar trek je hier niets van aan meid! Jij moet je nu focussen op jezelf en je baby, dat is het belangrijkste.

Deel Deze Pagina