ziek thuis door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kimgrimbergen, 28 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimgrimbergen

3 jun 2011
    53
    0
    0
    Hallo,

Ik ben Kim en inmiddels 25 weken en 5 dagen zwanger van mijn eerste kindje. Per 1 mei ben ik begonnen bij mijn nieuwe werkgever. Hij was op dat moment al op de hoogte van het feit dat ik zwanger ben en leeft enorm met me mee. Sinds 6 juni echter ben ik ziek thuis. Met 20 weken zijn mijn vliezen waarschijnlijk gebroken. Omdat het op dat moment niet duidelijk was dat het inderdaad mijn vliezen waren, ben ik gewoon blijven werken tot ik twee weken later terug moest komen voor controle en daar te horen kreeg dat ik (bijna) geen vruchtwater meer had. Dit was uiteraard een behoorlijke klap. Niet alleen op fysiek vlak, maar ook psychisch.
    Nu was ik net door mijn proeftijd heen en heb ik een jaarcontract. Ik baal verschrikkelijk, want ik vind het echt heel leuk bij mijn nieuwe werkgever. Ik zou niets liever willen dan gewoon weer aan de slag te gaan, maar het risico is te groot. Bovendien mag ik bijna niets doen, behalve naar het toilet, douchen en naar bed.
    Maar goed, wat ik nu precies wil weten. Ik heb vorige week een brief gehad van het UWV met daarin het verzoek om te bellen en de situatie uit te leggen. Dit heb ik uiteraard gedaan en ze toonden begrip voor de situatie. Maar hoe zit het nu verder? Wanneer begint nu mijn zwangerschapsverlof? En stel nu dat de baby nog een aantal maanden in het ziekenhuis moet blijven en net op het moment dat mijn verlof afloopt naar huis mag, heb ik dan recht op extra verlof? En wat nu als de baby toch onverhoopt komt te overlijden, wanneer moet ik dan weer aan het werk? Dit zijn een aantal vragen waar ik nu mee zit. Ik hoop dat u me daar antwoord op kunt geven.
    Groetjes,

Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kim,

Als je ziek gemeld bent door je zwangerschap dan begint je verlof 6 weken voor je uitgerekende datum. Je werkgever vraagt dit verlof voor je aan. Het verlof duurt minimaal 16 weken. Als na je uitgerekende datum bevalt heb je nog recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof.

Er bestaan geen speciale regelingen waardoor je verlof in bijzondere situaties verlengd kan worden.Je overlegt met je werkgever of er dan mogelijkheden zijn om aangepast of niet te werken.

Actuele informatie over de duur van het zwangerschapsverlof vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en hoop dat alles goed blijft gaan met de baby.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina