nu ziektewet, straks verlof en daarna ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dufel, 31 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Goedemiddag,

Ik heb een paar vragen.
    Helaas zit ik wegens ziekte door zwangerschap vanaf week 12 in de ziektewet.
    Volgende week gaat mijn zwangerschapsverlof in.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn (tijdelijke) contract niet verlengt gaat worden. Contract loopt af per 30-6-2015.

Hoe het er nu uitziet loopt mijn zwangerschapsverlof door tot 29-7-2015.

Op dit moment betaald UWV ziektewet aan mijn werkgever en krijg ik mijn salaris betaald van mijn werkgever.

Wat is wijsheid om te doen qua betaling zwangerschapsverlof? Want mn contract loopt af in mn verlof. Dus dan zou UWV aan mij moeten betalen?

Hoelang van te voren moet ik een ww uitkering gaan aanvragen?

Wanneer stel ik UWV hiervan op de hoogte?
    En moet ik ook aan UWV doorgeven wanneer de baby geboren is (voor aantal verlofdagen enz)

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dufel,

Wat rot voor je dat je contract niet verlengd wordt!

Je contract loopt af tijdens je zwangerschapsverlof en je wilt weten hoe het dan gaat met de betaling van je zwangerschapsuitkering en de aanvraag van een eventuele WW-uitkering.

Is je zwangerschapsuitkering al aangevraagd bij UWV? Bij de aanvraag kan worden doorgegeven of de uitkering via je werkgever moet worden betaald, of direct op jouw rekening gestort moet worden. De keuze is aan jou. Tot je uit dienst gaat, kan je de betaling via je werkgever laten lopen. Je kan er ook voor kiezen het geld direct op jouw rekening te laten storten vanaf de start van je verlof.

Mocht dit bij de aanvraag nog niet zijn doorgegeven, dan kan je met het wijzigingsformulier doorgeven vanaf wanneer je het geld op jouw rekening gestort wilt krijgen.

Heb je na afloop van je zwangerschapsverlof nog geen nieuwe baan? Je kan de WW-uitkering aanvragen vanaf een maand voor je zwangerschapsverlof afloopt.

De geboortedatum van je kindje krijgt UWV door via de gemeente. Je hoeft dit dus niet zelf door te geven. Zodra de geboortedatum bekend is, krijg je van UWV een brief om de duur van je bevallingsverlof te bevestigen.

Ik wens je een goede verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hoi Ellen,

Bedankt voor het antwoord.

Mijn werkgever heeft de zwangerschapsuitkering/verlof aangevraagd.
    De link naar het wijzigingsformulier in je antwoord is toch niet voor wijzigingen tijdens je zwangerschapsverlof?
    Ik kan namelijk niet vinden wat ik dan zou moeten invullen om op tijd aan te geven dat UWV mijn zwangerschapsverlof aan mij moet uitbetalen ipv aan mijn werkgever.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dufel,

De zwangerschapsuitkering wordt inderdaad door onze afdeling Ziektewet betaald.

Je kunt dit formulier gebruiken en het deel voor het wijzigen van een rekeningnummer invullen, ondertekenen en opsturen. Heeft je werkgever al aangegeven op de aanvraag dat jij de betaling gaat ontvangen? Dan is dat natuurlijk niet nodig.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hoi Ella,

Bedankt voor het antwoord.
    Ik zal nog even informeren bij mn werkgever maar volgens mij staat aangegeven dat UWV aan de werkgever gaat betalen en dat mijn werkgever mij dan betaald.

Dus dat moet ik dan wel laten wijzigen.

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan.

Deel Deze Pagina