Ziek tijdens afloop tijdelijk contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Mylo03, Oct 31, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mylo03

Mylo03 Actief lid

Jan 4, 2011
    100
    0
    16
    behalve moeder zijn werken en sporten, en leuke di
    noord holland
    Goedendag
    Na een korte periode ww heb ik een leuke tijdelijke baan voor vijf maanden gevonden. De vijf maanden zijn bijna voorbij(30 nov laatste dag).
    Nu ben ik vrijdag middag op verloskundige geweest en die heeft onmiddellijk rust voorgeschreven ivm bloeddruk. Ook heb ik zware bekken klachten. Gevolg is dus dat ik mij maandag ziek moet melden. Maar ik heb dus geen idee wat dat voor gevolg voor mijn uitkering heeft.
    Als ik niet ziek was geworden had op 1 dec mijn ww (die ik vanaf 1 juni tm 30 juni 2015 heb ontvangen) weer verder was gaan lopen omdat ik geen 26 weken had gewerkt. En dus nog 1 maand 75% vh dagloon van de vorige werkgever.
    Maar nu heb ik dus geen idee. Gaat na 30 nov mijn "oude" ww weer lopen? Ik ben nl ziek.
    Heb ik recht op ziektewet uitkering? En zo ja waar wordt die dan over berekend? Mijn salaris van deze werkgever? Mijn salaris van de vorige werkgever? Wie gaat dan nu mijn ziekte begeleiden? En wanneer gaat mijn zwangerschap verlof nu in? 4 - 5- -6 weken voor de datum?
    Ik hoop dat iemand mij met al mijn vragen kan helpen.
    Alvast ontzettend bedankt groet mylo

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mylo,

Wat vervelend dat je zoveel klachten hebt van je zwangerschap! Als je van je verloskundige of arts niet meer mag werken, meld je je inderdaad ziek bij je werkgever.

Je werkgever kan vervolgens een Ziektewet-uitkering (ZW) voor je aanvragen bij UWV. Als je tijdens je zwangerschap of direct na het bevallingsverlof niet kunt werken door zwangerschapsgerelateerde klachten, betaalt UWV de Ziektewet-uitkering.

Ben je op het moment dat je contract eindigt nog steeds niet in staat om te werken? Dan geeft je werkgever een wijziging aan ons door. Je ZW loopt dan gewoon door, maar vanaf het moment dat je uit dienst bent getreden, betaalt UWV die rechtstreeks aan jou.

De ZW stopt zes weken voor je uitgerekende datum; vanaf dat moment heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO-uitkering). Houd er rekening mee, dat je de WAZO zelf aan moet vragen. Daarvoor bel je acht weken voor je uitgerekende datum met UWV Telefoon (0900-9294).

Als je na afloop van het verlof weer hersteld bent en weer in staat bent om te werken, maar nog geen nieuwe baan hebt gevonden, ben je formeel werkloos. Vanaf dat moment kun je dus het resterende deel van je oude WW-uitkering laten voortzetten.

Actuele informatie over de ZW vind je hier. .

Ik wens je sterkte met je gezondheid!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team.

3. Mylo03

Mylo03 Actief lid

Jan 4, 2011
    100
    0
    16
    behalve moeder zijn werken en sporten, en leuke di
    noord holland
    Hallo Robert
    Bedankt voor je info. Als ik bij einde contract nog ziek ben moet ik dan nog iets aanvragen of gaar dit automatisch?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mylo,

Als je nog ziek bent aan het einde van je contract dan zal de werkgever dit aan het UWV doorgeven. UWV zal dan de Ziektewet-uitkering rechtstreeks aan jou overmaken. Jij hoeft dit zelf niet aan te vragen.

Ik wens je veel beterschap!

Met vriendelijke groet,

Folkert
    UWV Webcare team

Share This Page