Ziek tijdens zwangerschap met nul-uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door riga01, 3 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riga01

riga01 Bekend lid

28 apr 2010
    978
    392
    63
    Vrouw
    In de zorg
    Den-Haag
    Hallo,

Ik werk in de thuiszorg op basis van een nul-uren contract (oproepbasis). Door mijn zwangerschap ben ik behoorlijk ziek en is werken soms echt niet mogelijk. Ik zit nog ruim voor mijn verlofperiode maar heb ik ook tijdens de zwangerschap recht op iets van een uitkering als ik me door de zwangerschap moet ziekmelden? En heb ik hier een verklaring van dokter/verloskundige voor nodig?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Riga01,

Als je vanwege je zwangerschap niet meer (volledig) kunt werken, heb je recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Ook als je oproepkracht bent.

Meld bij je werkgever dat je niet meer volledig kan werken. Je werkgever kan door de bedrijfsarts je belastbaarheid laten vaststellen. Op basis daarvan bespreek je met de werkgever of je nog gedeeltelijk kan werken.

Je werkgever kan vervolgens een ziektewet voor je aan. Na ontvangst hiervan neemt een collega van UWV contact met je op om je klachten te bespreken. Soms volstaat een verklaring van je verloskundige, soms word je opgeroepen bij een UWV-arts. Als vaststaat dat je klachten het gevolg van je zwangerschap zijn, betaalt UWV je uitkering.

Deze is in dit geval 100% van je dagloon, dat is wat je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je ziek werd. De ziektewet-uitkering eindigt op het moment dat je weer volledig hersteld bent, of anders 6 weken voor je uitgerekende datum. Omdat je vanaf dat moment recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO-uitkering). De WAZO-uitkering moet wel apart worden aangevraagd door je werkgever.

Bespreek voor zowel de ziektwet-uitkering als de WAZO met je werkgever hoe je die wilt ontvangen: UWV kan het aan je werkgever betalen. Je werkgever verrekent dit met je loon en betaalt het geheel aan jou uit. Je kunt de uitkering ook rechtstreeks van UWV ontvangen. Je werkgever moet dit op het aanvraagformulier vermelden.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina