Goededag, Nadat u mij vorige keer zo goed heeft geholpen met een kwestie wil ik graag nog een kwestie aan u voorleggen. Lang verhaal om het duidelijk te krijgen, sorry. Aanvullende info: mijn afdeling heeft een grote overbezetting en er komt een reorganisatie aan. Mijn vervangster in zwangerschapstijd heeft per ongeluk een vast contract gekregen. Bij mijn terugkomst werd mij gezegd er geen plek meer voor mij te zijn. Ik moest maar kijken naar andere functies. Ik heb mij echter weer op mijn vaste afdeling weten te krijgen. Werkgever heeft mij ook, ten onrechte, 70% van mijn salaris willen uitbetalen bínnen de 2 jaar zwangerschapsgerelateerd ziek zijn maar na jullie info is dit niet gebeurd. Ik ben zwangerschapsgerelateerd ziekgemeld omdat ik in een revalidatie zit/zat ivm zware B.I na de zwangerschap. (zware gedeelte van revalidatie is voorbij nu alleen nog opbouw kracht onder telefonische begeleiding) Ik ben nog niet geheel opgeknapt maar ik kan mijn werkzaamheden doen. Ik werkte tot en met deze week 3 dagen 7 uur (normaal 3 dagen 8 uur) en ik wilde mij vanaf volgende week weer volledig beter melden. Ik had vanmorgen een afspraak bij de bedrijfsarts en heb daar mijn plannen voorgelegd om mij vanaf volgende week weer beter te willen melden. Ik wilde nog wel voorstellen dat ik 2x een kwartier ga liggen (volgens mijn revalidatie schema) maar als dit gevolg zou hebben voor mijn beter melding dat ik dat in mijn eigen tijd / pauze zou doen. De bedrijfsarts was het niet met mij eens en vertelde mij het volgende advies te geven aan mijn leidinggevende: Ik zou 100% van mijn uren werken en 100% mijn orginele werkzaamheden en toch zou ik nog 2 maanden ziekgemeld blijven staan. Zij gaf als reden dat er een risico was dat ik mij anders alsnog moest ziekmelden. Als ik toch de kwartiertjes ging liggen (ook in eigen tijd) dan schuift de ziekmelding verder op. Dus als ik nog een maand een kwartier in eigen tijd wil liggen dan is mijn betermelding over 3 maanden. Dus kwartiertjes pakken binnen de baas zijn tijd omdat ik toch nog ziekgemeld zou staan voor 2 maanden was dus geen mogelijkheid. Eenmaal op het werk een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Ik heb ook daar voorgelegd mij weer beter te willen melden per volgende week. Hij had echter al contact gehad met de bedrijfsarts en gaat haar advies volgen. Ik mag dus geen kwartiertjes meer liggen én ik blijf ondanks mijn volle uren en originele werkzaamheden nog 2 maanden ziekgemeld staan. Als ik wel een kwartier ga liggen (al zou dat in eigen tijd zijn) dan schuift de 2 maanden op. Hij vroeg zich hardop af voor hoeveel uur ik betergemeld moest gaan worden waarop ik verbaasd 100% zei.. Dat wist hij nog niet. Hij vertelde ook dat het een optie was om mij op 100% uren te zetten maar met aangepast werk. Maar dat is niet zo!! Bovendien blijf ik hiermee in een procedure namelijk de herplaatsings procedure. Waar ik dan vandaag ook gelijk een afspraak mee had. Het herplaatsingsteam heeft mij vandaag gesproken en over twee weken weer een afspraak met mij en dan wil ze mijn cv opstellen en een sollicitatie brief laten schrijven. Omdat er een volledige vaccature stop is binnen het bedrijf wordt er extern voor mij gekeken naar een andere baan.... Maar ik ben gewoon 100% aan het werk binnen mijn eigen baan!!! Samengevat; Ik WIL niet meer ziekgemeld staan maar ik word er toe verplicht. Ik wil, in de onrustige situatie van overbezetting en reorganisatie, weer gelijk staan in positie als andere collega's. Ik zou blij zijn als ik van al dit gezeur af ben. Niets belemmert mij meer in mijn herstel dan dit gedoe. Wat zegt u hiervan. Klopt dit nou allemaal?? En heeft u advies wat ik hier mee kan?
Beste Eef80, Wanneer je weer volledig in staat bent je werk te doen, zou je werkgever je ook volledig hersteld moeten melden. Dat dit soms niet gebeurt, is om te voorkomen dat er een nieuwe ziekteperiode van 104 weken gaat lopen, waarin je werkgever verantwoordelijk is voor je re-integratie. Overigens heeft dit geen zin; mocht je binnen 4 weken na je hersteld melding weer opnieuw ziek worden, dan worden deze ziekteperiodes bij elkaar opgeteld voor de wachttijd van 104 weken. Je schrijft echter dat je nog niet geheel bent opgeknapt en nog gedeeltelijk werkt. Vanaf volgende week wil je weer volledig werken. Omdat je nu nog niet weet of dit ook daadwerkelijk lukt, zou je nog gedeeltelijk ziek gemeld kunnen blijven staan. Als blijkt dat je weer volledig je eigen werk kunt doen, kan je werkgever je daarna alsnog hersteld melden. Waarom hij dat pas na twee maanden doet, begrijp ik niet. Ik raad je aan om gewoon verder te gaan met het opbouwen van je uren. Kun je op een gegeven moment weer volledig je eigen werk doen, dan kun je van je werkgever verlangen dat hij je vanaf dat moment ook volledig hersteld meldt. Als je werkgever dit niet doet, raad ik je aan om een deskundigenoordeel bij UWV aan te vragen. UWV geeft dan een second opinion over de vraag of je weer in staat bent je eigen werk te doen. Actuele informatie over het deskundigenoordeel vind je hier. Ik wens je veel succes met je verdere herstel. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp is het dus redelijk gebruikelijk om een periode op te bouwen dat je wel vol aan het werk bent maar waar binnen wordt gekeken of je dit ook gaat volhouden. Maar ik begreep ook dat de periode die mijn werk daar aan wil koppelen, 2 maanden, wel erg lang is. Ik laat het dan even op zijn beloop. En zodra ik een aantal weken heb gewerkt en het gaat goed ga ik een gesprek aan. In ieder geval bedankt voor het beantwoorden. Mvg, Eef80