Mijn contract verloopt per halverwege mei. Ik werk momenteel minder uren ivm zwangerschaps gerelateerde klachten, overige uren sta ik dus ziekgemeld. Het ziet er naar uit dat ik nog minder uren zal werken voordat mijn contract is afgelopen. Mijn leidinggevende zegt dat zij mij dan ziek uit dienst zal melden bij het uwv. Houd dit in dat ik in de ziektewet kom voor de uren dat ik ziekgemeld sta en voor de overige uren moet solliciteren? Solliciteer mij nu al suf maar tot nu toe wilt niemand mij aannemen omdat de arbo adviseerd om met 26 weken volledig te stoppen met werken ivm tweeling zwangerschap.
Beste Kiekies, Als je ziek uit dienst gemeld wordt, kom je in de ziektewet-uitkering (ZW), niet in de WW. Vanuit de ZW heb je geen standaard sollicitatieplicht, zoals in de WW. Als UWV van mening is dat je nog gedeeltelijk kunt werken, maar je hierover individuele afspraken met een re-integratiebegeleider. Houd er rekening mee dat je ZW zes weken voor je uitgerekende datum stopt, omdat je dan recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO moet je zelf aanvragen, als je geen werkgever hebt. Dat doe je acht weken voor je uitgerekende datum via UWV Telefoon (0900 9294). Actuele informatie over re-integratie tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare