Ouderschapsverlof in delen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sunnie, 26 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnie

Sunnie Actief lid

14 jul 2010
    474
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even wat vragen mbt ouderschapsverlof.

Zoals ik begrepen heb mag je ouderschapsverlof opnemen in maximaal 6 delen en maximaal 26xwekelijkse arbeidsduur.

Nu wil ik aansluitend aan mijn verlof 4 weken voltijd ouderschapsverlof opnemen. Na die 4 weken wil ik 4 uurtjes per week opnemen om een mama dag te kunnen hebben (werk nu 36 uur per week). Dit deeltijdverlof heb ik nog niet officieel ingediend, wel mondeling besproken met werkgever.

Nu vraag ik mij ineens af of het zo wel is toegestaan? Mag je wel en een deel voltijdverlof en een deel deeltijdverlof opnemen? Mijn bedoeling was om het deeltijdverlof eerst 1 jaar te laten lopen en wellicht nog een jaar te verlengen. In mijn beleving heb ik dan nog maar 3 delen gebruikt.

Ik hoop dat het straks geen probleem gaat worden bij het indienen van mijn deeltijdverlof. Of nog erger, dat ik door het gebruiken van 1 maand voltijdverlof al mijn rechten heb verspeeld.

2. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ja hoor dat mag! Mits je werkgever hiermee akkoord gaat want hij hoeft dit niet goed te keuren ;)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Check ook even je CAO. In sommige CAO's is het nl beperkt tot 3 delen! En nee je verspeelt juist niet je rechten wanneer je het in delen opneemt. Juist daarom mag je het in delen opnemen.

Zelf ben ik zo "dom" geweest om het verlof ineens op te nemen, vier uur per week en dan bijna 4,5 jaar lang. Maar wanneer ik nu van werkgever verander... dan ben ik dus wel al die rechten kwijt. Wanneer ik het verlof voor de jongste ga opnemen, ga ik er wel over nadenken om het dus in delen op te nemen.

4. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Maakt niet uit wat er in je CAO staat, die mag alleen afwijken van de wet ten gunste van de werknemer. Drie delen ipv zes is niet gunstiger, dus is niet toegestaan. (Kennisring portaal)

5. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Zes delen staat volgens mij gewoon in de wet en idd los van de CAO.
    Ik heb zelf straks een maand volledig ouderschapsverlof en daarna tot eind oktober 50% van mijn uren. Hiermee heb ik twee van de max. zes delen gebruikt en kan er hierna dus nog vier inplannen.

Zolang ik het steeds maar max. drie maanden van tevoren aanvraag (doet mij eraan denken dat ik dat dus deze maand even moet doen, thanks ;)) omdat het anders officieel geweigerd kan worden. Dan heb je er trouwens nog wel recht op, maar loop je de kans dat het pas later in kan gaan dan je zou willen...

Zo werkt het bij ons tenminste.

6. Sunnie

Sunnie Actief lid

14 jul 2010
    474
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb beide aanvragen ingediend en ze zijn goedgekeurd. Ik hou dus nog 4 delen over die later ingezet kunnen worden.
    Fijn idee, dus over een jaartje maar eens kijken hoe ik de rest ga inzetten.

7. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    ja hoor dit mag

Deel Deze Pagina