Hi, Ik zit momenteel in mijn zwangerschapsverlof maar mijn contract loop tijdens mijn verlof af. Ik heb al sinds 8 weken zwangerschap last van bekkeninstabiliteit en dit is nog steeds niet over. Ik ben tijdens mijn zwangerschap al minder gaan werken en uiteindelijk met 32 weken ook volledig ziek gemeld. Nu ben ik nog steeds niet hersteld en heb ik nog behoorlijk last van mijn bekken. Ik vraag mij af hoe het zit met mijn ziektewetuitkering. Als ik tijdens mijn verlof ziek uit dienst ga, hoe gaat dat dan verder? Groet, Ghizlan
Beste Ghizlan, Je wilt weten wat er met je Ziektewet-uitkering gebeurt als je ziek uit dienst gaat. Je geeft aan momenteel in je zwangerschapsverlof te zitten. Je bent in dienst van een werkgever. Op dit moment ontvang je dus geen Ziektewetuitkering, maar een zwangerschapsuitkering (WAZO). Ik neem aan dat UWV de WAZO overmaakt aan jou werkgever. Zodra je uit dienst gaat geeft jouw werkgever dit door. UWV zal dan de resterende aantal weken van het zwangerschapsverlof (of bevallingsverlof) rechtstreeks aan jou overmaken tot het einde van je verlof. Ben je na je verlof nog ziek en heb je geen werkgever? Dan meld je jezelf ziek bij UWV. Bel daarvoor op de eerste dag ná je bevallingsverlof met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. UWV zal dan de aanvraag van de Ziektewet weer in behandeling nemen en je ontvangt binnen 4 weken een beslissing. Actuele informatie over jezelf ziekmelden na de WAZO vind je hier. Ik wens je nog een goed verlof en veel beterschap toegewenst. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team