Er is bij mij sinds gister bekkeninstabiliteit geconstateerd, nu heb ik mij dus ziek gemeld bij mijn werkgever en bij het uwv (ik ben overigens ruim 23 weken zwanger en dit staat dus i.v.m. mijn zwangerschap had hiervoor nergens last van) Maar nu moest ik van het uwv ongeveer 48 uur thuisblijven omdat er contact met mij zou worden opgenomen, maar waar wordt ik over gebeld dan en hoe moet ik het advies van mijn dokter enz. Nu uitleggen. Mvg dees 1985
Beste dees1985, Omdat je jezelf hebt ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap bij UWV voert UWV controle uit op de Ziektewet. Je dient de eerste 48 uur thuis te blijven tot het moment dat UWV contact met je heeft opgenomen. Naast telefonisch contact zou er ook huisbezoek plaats kunnen vinden. Vandaar dat je de eerste 48 uur thuis dient te blijven. UWV zal je vragen naar je klachten, afspraken met je maken en uitnodigen voor een spreekuur bij de verzekeringsarts. De verzekeringsarts moet vaststellen of je zwangerschapsgerelateerde klachten hebt of niet. Bij dit gesprek kun je aangeven welk advies je huisarts en bijvoorbeeld de verloskundige jou hebben gegeven. Vindt de verzekeringsarts ook dat je ziek bent als gevolg van je zwangerschap? Dan heb je recht op een Ziektewet-uitkering en ontvang je 100% van het berekende dagloon. Meestal maakt UWV de uitkering over aan je werkgever die deze uitkering verrekent met je loon. Actuele informatie over op welke manieren UWV controleert vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare