Hallo, Sinds een kleine maand zit ik voor 50% in de ziektewet door bekkeninstabiliteit. Ik heb mij goed laten informeren door een van de medewerkers van het UWV, waar ik toen zeer prettig door ben geholpen. Zij vertelde mij dat ik van mijn ziektewet salaris technisch niks mocht merken en dat ik gewoon 100% loondoorbetaling van mijn werkgever hoor te krijgen omdat het ziekte door zwangerschap is. En dat mijn werkgever een aanvullende uitkering ontvangt hiervoor. Nu heb ik mijn eerste salaris ontvangen en dit blijkt maar 95% van mijn salaris te zijn. Dit was boekhoudkundig beter, zij hadden zich laten informeren door hun accountant en volgens de horeca CAO hoor ik 95% doorbetaalt te krijgen. Pas tijdens mijn verlof wordt dit weer 100%. Ik snap er niks meer van en naar mijn idee hoor ik gewoon 100% uitbetaald te krijgen. Beide groepen spreken elkaar tegen.. Sta ik in mijn recht? Alvast bedankt, Lisanne
Beste Lisanne, Jij bent ziek, niet je werkgever. Daarom heb jij recht op een ziektewet-uitkering. UWV heeft vastgesteld dat je recht hebt op een uitkering van 100% van je dagloon. Deze hoort volledig aan jou te worden doorbetaald. (Had je er immers voor gekozen de uitkering rechtstreeks van UWV te ontvangen in plaats van via je werkgever, dan zou je ook 100% hebben ontvangen). Op de werkgeversinformatie op onze website staat dit als volgt omschreven: Voor verlofperiode: na 24 weken zwangerschap Wordt uw zwangere werknemer ziek vóór haar verlofperiode? Of zegt haar arts dat zij rust moet nemen? Dan kunt u voor haar een Ziektewet-uitkering aanvragen. Uw werknemer krijgt de uitkering vanaf de eerste werkdag waarop zij ziek is. De uitkering is 100% van het dagloon. Zij krijgt deze tot de dag dat zij weer beter is of tot het begin van haar zwangerschapsuitkering. Wellicht kun je deze link naar je werkgever doorsturen, met het verzoek je loondoorbetaling daarop aan te passen. Kom je er met je werkgever niet uit, laat ons dat dan even weten in een reactie op dit bericht. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Ik heb het gehele bericht incl. link voorgelegd aan mijn werkgever. Nog zonder reactie of resultaat, maar ik zal afwachten hoe het loopt. Mocht ik er niet uitkomen, is het fijn te weten dat ik hier alsnog terecht kan. Bedankt!
Volgende struikelpuntje waar ik graag 'zwart op wit' antwoord op wil, als dat mogelijk is. Ik heb de site van het UWV afgespeurd, maar kan helaas niks vinden. Eigenlijk zou ik met 35 weken met verlof. Nu zit ik 50% in de ziektewet. Klopt het dan dat mijn verlof automatisch (en verplicht) naar 34 weken verplaatst wordt? Mijn werkgever wil mij tot 35 weken laten werken. Op zich heb ik daar geen problemen mee gezien 50% werken redelijk vol te houden is, maar ik wil wel dat dit volgens de regels gebeurt. Ik kan me voorstellen dat je verplicht zes weken voor de uitgerekende datum met verlof moet?
Beste Swopke, Het is geen verplichting om met 34 weken met verlof te gaan maar ik raad je dit wel aan. Ik leg je uit waarom. De periode tussen 6 en 4 weken voor de uitgerekende datum heet de flexibiliseringsperiode. Kies je voor een startdatum die korter dan 6 weken voor de uitgerekende datum ligt, in jouw geval 5 weken? Dan heb je bij ziekte recht op een Ziektewet-uitkering. Het aantal dagen in de flexibiliseringsperiode waarop je ziek bent voor de begindatum van het verlof wordt dan wel afgetrokken van het zwangerschapsverlof. In jouw geval zal je zwangerschapsverlof een week korter duren. Bovendien ben je gedeeltelijk ziek dus zal je dan in de laatste week voor ingang van het verlof ook nog je uren bij de werkgever moeten werken. Geef je bij de werkgever aan dat je 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof wilt, dan kan hij je niet verplichten om een week door te werken. Actuele informatie over zwangerschapsverlof na ziekte vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV