Hallo, ik zit met het volgende: Ik heb een vaste werkgever en zit sinds een jaar in de ziektewet door mijn laatste bevalling. Nu heb ik een brief gekregen van mijn werkgever dat ze mijn salaris zullen inkorten naar 70% omdat dit ook in het personeelsgids staat van mijn werkgever. Maar het UWV betaald mijn werkgever 100% omdat mijn ziekte met zwanger/bevalling te maken heeft. Kan dit zomaar? Staat het personeelsgids van mijn werkgever hoger dan wat de wet voorschrijft? Zo nee, wat kan ik hieraan doen?
Beste drukkemoeder, Zolang je ziek bent ten gevolge van je bevalling heb je recht op 100% van je dagloon aan Ziektewetuitkering. UWV betaalt dit immers ook aan je werkgever uit. Je kunt het beste contact opnemen met je werkgever voor overleg. Mogelijk is er sprake van een misverstand. Kom je er samen met de werkgever niet uit ? Neem dan voor juridisch advies contact op met de vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Je zou kunnen overwegen om bij UWV een verzoek in te dienen om de Ziektewet-uitkering rechtstreeks aan jou te betalen ipv aan je werkgever. Dit kun je doen door een wijzigingsformulier naar UWV op te sturen. Sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare