Ziekmelden of vrije uren opnemen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MaggieMagpie, 21 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Hallo,

Op dit moment ben ik ruim 31 weken zwanger. Ik moet nog twee weken werken voordat ik met verlof ga. Ik werk 32 uur (di t/m vrij).

Op het moment ben ik lichamelijk redelijk op aan het raken. Veel last van mijn bekken, rug enz. Ik ben dus aan het overwegen om de laatste 2 weken geen 8 uur, maar nog 6 uur per dag te gaan werken. Ik heb dit al voorgesteld bij mijn leidinggevende. Op zich gaat hij hier akkoord mee, maar ging nog wel even uitzoeken over hoe die uren opgeschreven gaan worden. Mogen ze dit van mijn vrije uren aftrekken of is mijn werkgever verplicht mij ziek te melden voor deze 2 uur per dag. Ik heb genoeg vrije dagen, daar ligt het niet aan, maar ik wil wel redelijkheid.

Ik ga al met 34 weken met verlof.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MaggieMagpie,

Als je vanwege je gezondheid of je zwangerschap niet meer (volledig) kunt werken, hoef je hiervoor geen vrije uren op te nemen. Je werkgever kan je in dat geval ziekmelden bij UWV. UWV vergoedt je loon bij ziekte aan de werkgever; je werkgever betaalt jouw loon door.

Ga je echter vrijwillig minder werken omdat je niet meer volledig wilt werken, dan kun je hiervoor natuurlijk je vrije uren opnemen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je sterkte met de laatste loodjes en alvast een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina