Hallo, Ik ben momenteel 29.3 wkn zwanger, enkele weken volledig in de ziektewet ivm zwangerschap. Nu is het bedrijf waar ik werk failliet gegaan en heb ik per 1 febr geen werk meer. 24 febr gaat mijn verlof in. Moet ik in de tussentijd ww aanvragen of blijf ik in de ziektewet zitten? Na het bevallingsverlof word dan automatisch ww gestart? Mijn dochterje gaat naar het kdv en ik heb begrepen dat je 3 maanden kinderopvangtoeslag krijgt van de belastingdienst tijdens je ww. Ik hoop dan ook dat februari niet meetelt? Heb anders maar twee maanden de tijd om na het bevallingsverlof een baan te vinden, zou het heel erg voor haar vinden als ze niet meer naar het kdv kan gaan.
Beste Milo410, Wat naar dat je werkgever failliet is verklaard. Je vraagt hoe het nu verder gaat met je uitkeringssituatie. Je ontvangt van de curator die is aangesteld door de rechtbank bericht over je ontslag. Ook staat in deze brief hoe en waar je een faillissementsuitkering kan aanvragen. Deze faillissementsuitkering zal in jouw situatie alleen eventueel achterstallig salaris, vakantietegoeden en openstaande premies/onkosten gaan betalen. Meer uitleg over je persoonlijke situatie krijg je als je de aanvraag inlevert bij UWV. Je blijft zolang je ziek bent bij UWV in de Ziektewet. Krijg je de uitkering zelf op je rekening? Dan hoef je niets te doen. Krijgt je werkgever de uitkering? Dan geef je zo snel mogelijk aan UWV door dat je de uitkering zelf op je rekening wilt ontvangen. Gebruik hiervoor het wijzigingsformulier. Vanaf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum vraag je via UWV telefoon (0900-9294) je zwangerschapsverlof aan. Tijdens je zwangerschapsverlof stopt je Ziektewet-uitkering. Heb je na je verlof nog geen ander werk gevonden? Dan kan je op werk.nl jezelf inschrijven als werkzoekende en een aanvraag indienen voor een WW-uitkering. Ben je na je verlof nog niet beter? Dan kun je nog geen WW-uitkering aanvragen maar kun je jezelf weer ziekmelden bij UWV. Voor je vraag over de kinderopvangtoeslag moet ik je verwijzen naar de Belastingdienst. UWV voert deze regeling niet uit. Ik kan deze vraag daarom niet beantwoorden. Actuele informatie over een uitkering wegens betalingsonmacht/faillissementsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare