Werkgever meld mij ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door El94, 16 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. El94

El94 Lid

30 mei 2016
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nu 26 weken zwanger en kan sinds een week of 23 mijn werkzaamheden niet meer uitvoeren. Hiervoor heeft mijn werkgever vanaf toen vervangend werk bedacht maar dit bleek niet te werken. Hierop zei mijn werkgever zelf dat hij mij vanaf de volgende dag (vorige week woensdag) in de ziektewet zou melden en ik dus vanaf die dag thuis kon blijven. Hier heb ik overigens niet zelf om gevraagd, hier kwam hij zelf mee. De eerste 2 dagen kosten mij wel verlof of zou ik niet betaald krijgen, dan kies ik er natuurlijk voor om 2 dagen verlof in te zetten. Nu lees ik hier op het forum dat dat niet zo is, hoe zit dit?

Ook hoor ik vandaag ineens van mijn werkgever dat een teamleider toch ineens een andere vervangende klus voor mij heeft die ik kan doen vanaf volgende week. Hij gaf hierbij ook aan dat als dit niet ging of niet werkte ik weer thuis mocht blijven . Ik heb dus het idee dat als ik wel kom werken dat hij mij in de tussentijd niet beter gaat melden ondanks dat ik wel kom werken, wel ander werk als mijn normale werkzaamheden. Hoe zit dit? En ook heb ik behalve dat mijn werkgever mij vorige week naar eigen zeggen in de ziektewet heeft gemeld, nog niks gehoord van uwv of iets dergelijks. Hoort dit zo?

Ook vind ik het erg raar dat de situatie steeds veranderd, het komt nogal onduidelijk op mij over zo. De ene dag wordt je naar huis gestuurd en de andere week zijn de plannen weer gewijzigd.

Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste El94,

Je hebt een aantal vragen over je ziekmelding waar ik je graag mee verder help. Ik kan me voorstellen dat het vervelend is, als de situatie bij je werkgever steeds weer verandert.

Allereerst de wachtdagen. In veel gevallen gelden er inderdaad twee wachtdagen als je ziek bent. Met wachtdagen wordt bedoeld dat je die eerste dagen van je ziekte niet wordt uitbetaald. Deze wachtdagen zijn vastgelegd in je arbeidsovereenkomst of de CAO. Heb je hier vragen over en kom je hier met je werkgever niet uit? Dan raad ik je aan hierover juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Meer informatie over deze wachtdagen vind je hier.

Als je ziek bent, dan is je werkgever verplicht vervangende werkzaamheden voor je te zoeken. Zolang je je eigen werk nog niet kunt doen, blijf je ziek gemeld. Ondanks dat je wel werkt, maar met andere werkzaamheden.

Als je ziek bent vanwege je zwangerschap, dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden. Als dat gebeurt, dan krijg je van UWV een bevestiging thuisgestuurd. Ben je al een tijd ziek maar heb je nog niets van UWV gehoord? Dan zou ik even bij je werkgever nagaan of hij je wel bij UWV heeft ziek gemeld. Je mag ook altijd even bellen met onze klantenservice. Mijn collega kijkt het zo voor je na.

Ik wens je veel beterschap. Ik hoop dat je, ondanks je klachten, toch veel van je zwangerschap kan genieten!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

3. El94

El94 Lid

30 mei 2016
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Erg bedankt!