Ik wil Elena zoooo graag voorlezen, heb heel veel boekjes liggen! Alleen Elena vindt het niets aan? Soms ga ik er speciaal voor zitten met haar en begin ik heel enthousiast, maar Elena wil dan of niet blijven zitten, of ze wil het boek uit mijn handen trekken en de bladzijden verscheuren, of ze gaat er doorheen zitten beppen . In bed een verhaaltje voorlezen is helemaal geen succes... Ik wil van haar toch echt een boekenworm maken net als haar mama, maar hoe doe ik dat? Of wil ik te snel? Wanneer begonnen jullie met voorlezen en wanneer begonnen zij dat leuk te vinden?
Ik ´lees voor´ uit een kartonnen plaatjesboekje voor het slapengaan. We zijn nu bezig met ´Dierenvriendjes´ van Dick Bruna. Is een kartonnen boekje, met beestjes en een paar woorden erbij.`De giraf heeft een lange nek...` Er wordt vooral op geslagen, op gekauwd, aan getrokken, en bladzijdes worden omgeslagen,allemaal tegelijk, alvorens een letter is voorgelezen... Gaat goed dus, hihihi
Joris heeft ook echt geen geduld om samen te lezen, hij wilt meteen bladeren. Dus de kartonnen boekjes van bv bumba gaat nog net omdat het niet veel tekst bevat! Wel kan ik zijn aandacht soms langer houden door te vragen waar wat is, dat wil nog wel eens lukken om zijn aandacht langer te houden!
Elke avond voor het slapen gaan, al sinds hij kan zitten, zitten we samen in de schommelstoel en kijken we samen in boekjjes, met mooie plaatjes. sinds hij zelf boejes kan vasthouden wil hij dolgraag de bladzijdes omslaan, en brabbelt er wat bij. dat vind hij echt super. of ik benoem alle dieren uit het boekje, en hij wijst ze aan. Soms zit hij ook in de box, en heeft dan een boekje op schoot en zit hele verhalen te vertellen. Luisteren naar verhaaltjes komt wel. Denk dat de interactie van samen bekijken en je kindje "laten vertellen" belangrijker en vooral leuker is nu. Mijn zoon is echt gek op boeken, maar verhaaltjes voorlezen heeft geen zin.
Jelina begint het nu ook pas interessant te vinden om voorgelezen te worden. Dit pas nadat ik bij de supermarkt een boekje gekocht had van Dora. Deze vind ze dus super, en dan komt ze ook bij me op schoot zitten, echt lief. Maar komt niet met iets anders aan.. Niet spannend..
Giovanna pas sinds een maand of 3! Echt heel lief hoor we gaan dan samen op het grote bed liggen en kruipt ze tegen mij aan en ga ik voorlezen. Wel boekjes met weinig tekst want hele lappen is gewoon niet intressant genoeg voor die kleintjes. Groetjes Channie
Ik "lees" mijn zoontje nu ook al voor. Nou ja we gaan samen op de bank zitten met een boekje en dan bekijken we dat een beetje. Ik vertel een beetje wat er in staat en hij probeerd het boekje van mij af te pakken. Het liefst heeft hij nu boekjes over dieren want hij vindt het erg grappig als ik dierengeluiden nadoe.. Ik denk dat je haar er gewoon bij moet betrekken dus als het ware een beetje interactief voorlezen.
Ik probeer het ook vaak,maar hij pakt ook alleen het boekaf, bladzijden omslaan,bladzijden opeten etc. Dus ja..hier lukt het nog niet. Denk dat het pas echt goed lukt vanaf 20 maanden. Ik vind het ook wel jammer want ik vind het leuk om met hem te doen, maar ja nog ff geduld hebben
hier zijn dierengeluiden ook favoriet! en het kiekeboekje van dikkie dik en alles met nijntje (vooral als ik het de nijntje-tune van de dvd voor en na het verhaaltje zing ) Mensen nog tips voor leuke prentenboeken?
Sinds ze een maand of 11 is, lezen we elke avond voor het slapen gaan voor. Dan ga ik met het boekje naast het bedje zitten en staat zij mee te lezen en te praten in het bedje. Vandaag toevallig nog wat nieuwe boekjes gekocht, want papa en mama werden een beetje tureluurs van steeds dezelfde boekjes voorlezen, al interesseert het haar niet zo veel dat ze om de zoveel dagen hetzelfde voorbij ziet komen. Boekjes met diertjes zijn favoriet, vooral val die 'knuffelboekjes' met zachte diertjes erin die ze kan aaien. Ze maakt zelf ook al allerlei dierengeluiden of gaat die beestjes kusjes geven. Heel leuk. Ik heb vooral van dat dikke karton, want ze slaat zelf ook graag bladzijden om en dat gebeurt soms erg hardhandig.
ik lees alyssa al vanaf ze 4maanden is soms voor. lekker een rust momentje voor haar middagslaapje. ik kan bij haar wel echte verhaaltjes voorlezen omdat ze dan graag ff bij mama wil hangen en rustig word van mn stem. kheb laatst een stukje uit op zoek naar nemo voorgelezen en na een paar bladzijden lag ze te slapen in mn armen. soms lees ik alyssa ook voor uit een klein boekje. kheb van die badboekjes met veel plaatjes en een regeltje tekst onderaan. deze boekjes wil ze ook zelf vasthouden en dan in haar mondje stoppen. ik vind het prima. liefs doris
Ik lees ook vaak samen met Xavièr een boekje. Dit zijn dan wel de boekjes met harde bladzijdes. Dan stel ik vragen en hij geeft de antwoorden. Bijvoorbeeld: "waar is de varken?" "waar is de auto?" "waar is de banaan?" en hij wijst het dan aan.. zo lezen wij boekjes en het zijn altijd hele rustige fijne momentjes met zn tweetjes!
Ik vind dat heel knap dat dat jullie lukt en dat jullie kindjes die dingen ook aan kunnen wijzen. Elena luistert niet eens als ik praat of als ik interactief probeer voor te lezen... Dingen aanwijzen is helemaal niet mogelijk, ze wil niet stil blijven zitten
Maanden lang ben ik begonnen met voorlezen. Ik heb 3 voelboekjes oa die van Nijntje. Ze vindt ze helemaal geweldig. Ze kijkt aandachtig naar de plaatjes ook al luistert ze niet echt!
Ik lees sinds 2 weken iedere avond voor het slapen gaan voor. Ik vraag me alleen wel af voor wie het leuker is.....