Hoi, Een vriendin van mij gaat scheiden. Ze is 55 jaar en heeft 3 kinderen die niet meer thuis wonen. Het noodlot heeft 2,5 maand toegeslagen. Haar man heeft een andere vrouw leren kennen en is met de noorderzon vertrokken. Na 34 jaar huwelijk is het dan ineens voorbij. Ze hebben het samen nog geprobeerd m.b.v. relatie therapie, maar het heeft niet mogen baten. Het vervelende daarbij is dat haar jaar contract niet is verlengd. Ze heeft dus geen inkomen op dit moment. Haar (nu nog) man heeft wel een baan, maar heeft elders onderdak. Zijn salaris wordt nog steeds op de gezamenlijke rekening gestort. Om dit moment zit mijn vriendin in een zware depressie en is onder behandeling van diverse hulpverleners. Op dit moment is ze niet in staat om te werken, of zelfs te solliciteren. Mijn vriendin wil uit het huis weg, waar ze samen heeft gewoond en geleefd met haar man. Ze heeft zich al ingeschreven bij een woonstichting, maar die kunnen haar niet helpen zolang ze geen inkomen heeft. Maakt mijn vriendin aanspraak op een uitkering? Zo niet, wat is een alternatief. Zo ja, welke vorm van uitkering, hoe hoog zal dit zijn, wat is de procedure en hoe lang gaat zo iets duren. Ondertussen zal er binnenkort een advocaat in de arm worden genomen door mijn vriendin. Ik hoop op wat antwoorden. Wat een nare situatie is dit zeg.
Beste Alkievalkie, Momenteel zijn we aan het uitzoeken of je vriendin recht heeft op een uitkering. Maandag 25 juli zullen we het antwoord op je vraag op deze site plaatsen. Ik wens je vriendin veel sterkte. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Alkievalkie, Dat is een nare situatie inderdaad. Ik begrijp uit jouw verhaal dat je vriendin niet in staat is om te werken op dit moment. Was zij al ziek op het moment dat haar contract afliep? In dat geval kan zij zich ziek uit dienst melden bij haar voormalig werkgever. Ze heeft dan mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. De Ziektewet-uitkering is meestal 70% van het dagloon. De eerste betaling van de Ziektewet volgt binnen 4 weken na de ziekmelding. Normaal gesproken is het zo dat je vriendin een WW-uitkering aan moet vragen als haar contract niet verlengd wordt. Een voorwaarde voor de WW is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Ontvangt je vriendin op dit moment WW? In dat geval kan ze zich ziek melden bij UWV Telefoon Werknemers 0900-92 94. Actuele informatie over de Ziektewet vind je hier. Ik wens je vriendin veel sterkte. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare