Hallo! Sinds begin maart heb ik 1 dag in de week ouderschapsverlof opgenomen voor de periode van een jaar. Nu ben ik echter weer zwanger, en zal (als alles goed blijft gaan) eind oktober met verlof gaan. Heb ik dan recht op een zwangerschapsverlofuitkering voor mijn originele aantal uren, of voor het aantal uren wat ik nu werk (minder dus)?
Beste Blizz, Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt gewoonlijk gebaseerd op het gemiddelde loon van de twaalf maanden voorafgaand aan de maand voordat je met verlof gaat. (Ga je ín oktober 2014 met verlof? Dan is de referteperiode dus september 2013 tot en met augustus 2014.) Had je in die periode vanwege ziekte of onbetaald verlof een lager loon? Dan kijken we naar een eerdere periode, waarin je geen ouderschapsverlof had. Om te voorkomen dat de verkeerde periode wordt gebruikt, kan je werkgever op het aanvraagformulier vermelden dat je ouderschapsverlof had in het jaar voor de WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare