Ik ben vanmiddag ziek vanwege mijn zwangerschap naar huis gegaan. En heb afgesproken om ook niet meer te komen werken tot mijn verlof aangezien dat praktisch onmogelijk is door mijn zwangerschapsklachten. Ze zullen dit melden bij het UWV. Maar wat moet ik nu verder doen en verwachten ? Ik ga in feite ziek uit dienst aangezien mijn contract ook afloopt in mijn kraamverlof.
Beste youngmommy2be, Wat rot dat je ziek naar huis bent gegaan met het vooruitzicht dat je contract niet wordt verlengd tijdens je verlof. Je wilt graag weten wat je nu kunt verwachten. Zolang je nog in dienst bent, is je werkgever verplicht je loon door te betalen tijdens ziekte. De werkgever kan, omdat je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn, een Ziektewet-uitkering van UWV krijgen. Je geeft aan dat je contract eindigt tijdens je verlof. De werkgever is dan nog wel verantwoordelijk voor het aanvragen van de zwangerschapsuitkering (WAZO). Je kunt met je werkgever bespreken of de WAZO al gelijk naar jouw rekening wordt overgemaakt. Dit omdat je contract eindigt tijdens je zwangerschapsverlof. Zelf hoef je dus geen actie te ondernemen. Wel is het belangrijk dat je telefonisch bereikbaar blijft. Je zult gebeld worden door een collega van de Ziektewet om te vragen hoe het met je gaat. Het kan zijn dat je nog doorverwezen wordt voor een gesprek met de verzekeringsarts, even afhankelijk van de datum waarop je verlof ingaat. Actuele informatie over ziek zijn tijdens zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap en een goede zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare