welke periode berekenen

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by cactusje, Mar 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    ik heb een part-time baan zonder contract.
    ik kan zoveel of weinig uren werken als ik zelf wil.
    waardoor ik soms nogal een onregelmatig loon heb.
    nu hoor ik om mij heen van iedereen wat anders....
    de 1 zegt uvw berekent het gemiddelde voor de uitkering van je afgelopen 6 weken die je gewerkt hebt en de ander zegt een jaar.
    welke is het nu?
    berekenen jullie mijn uitkering op basis van wat ik de laatste 6 weken heb verdiend of het hele jaar?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Mar 24, 2015
    Last edited: Mar 24, 2015
    Beste cactusje,

Je wilt weten hoe het dagloon berekend wordt.

UWV berekent het dagloon op basis van het loon dat je verdiende over een periode van een jaar voor de eerste werkloosheids- of ziektedag of ingang van je verlof. Dit noemt UWV de referteperiode. De laatste volledige maand of vierwekenperiode voor ingang van deze dag wordt niet meegenomen in de berekening. Dit loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon.

Heb je korter dan een jaar gewerkt bij de werkgever van waaruit je werkloos of ziek wordt of met zwangerschapsverlof gaat? Dan deelt UWV je loon niet door 261, maar door het aantal dagen geteld vanaf het begin van je dienstverband tot de laatste dag van de referteperiode.

Let op! Vanaf 1 juli berekent UWV het dagloon niet op basis van je verdiensten bij de laatste werkgever, maar op basis van je totale inkomen dat je verdiende in een periode van 12 maanden voordat je werkloos of ziek werd of met zwangerschapsverlof ging. Heb je dan korter dan een jaar gewerkt? Dan kan het zijn dat je uitkering lager uitvalt dat wat je gemiddeld verdiende bij je werkgever(s).

Actuele informatie over de dagloonberekening vind je hier en vanaf 1 juli 2015 hier (dit staat bij WW, maar is ook van toepassing op de Ziektewet, WAZO en WIA).

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page