WIA vervolguitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Babii, Dec 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Hallo,

Ik ontvang een WIA vervolguitkering van het UWV. Dit is niet een enorm hoge uitkering.

Daarnaast ontvang ik een klein deel ANW uitkering vanuit de SVB ivm overlijden van m'n man.

Moet ik dit inkomen van de SVB doorgeven aan het UWV? Ik ontvang geen toeslag van het UWV.

Tevens de vraag of ik bij een vervolguitkering m'n zwangerschap moet melden?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Babii,

Het is altijd belangrijk om inkomen naast je WIA-vervolguitkering door te geven aan UWV.
    Dit kun je doen met het formulier ?Doorgeven wijzigingen als u een WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering heeft?. Deze kun je vinden op MijnUWV.
    Inkomsten van de ANW hebben geen gevolgen voor je uitkering, behalve als je op je vervolguitkering wel een toeslag krijgt.

De zwangerschap hoef je niet door te geven. Vanuit de vervolguitkering heb je namelijk geen recht op een zwangerschaps -en bevallingsuitkering (WAZO). Geef het wel door als je kindje geboren is. Dit kun je ook weer doen via hetzelfde formulier en geef dan aan dat je leefvorm gewijzigd is.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Hallo Mariël,

Aan het UWV heb ik doorgegeven dat zij de loonheffing niet moeten toepassen, omdat de SVB dit al doet mbt de ANW uitkering.

Maar waarom hoef ik een zwangerschap niet door te geven, maar een geboorte van een kind wel? Dat is toch bijzonder? UWV heeft toch feitelijk niks te maken met de geboorte van een kind?

Ik krijg overigens geen toeslag bovenop de vervolguitkering.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Babii,

Dat je een kindje krijgt, heeft geen invloed op je uitkering, en hoef je daarom inderdaad niet aan ons door te geven. Alle situaties die je wel moet doorgeven bij een WIA-uitkering vind je hier.

Tot voor kort was er een aparte toeslagcategorie voor alleenstaande ouders. Toen was het wel van invloed op de toeslag en moest je het wel doorgeven.

Mijn excuses voor de verwarring!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

5. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Kan iedereen overkomen!

Dan m'n tweede vraag; hoe zit het met de vervolguitkering en bruto bedragen daarvan in 2016? Gaan de bedragen net als de ANW en bijstand iets omhoog?

Ben zeg maar 48% afgekeurd dus ben benieuwd of die bruto bedragen dan veranderen of gelijk blijven in 2016?

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Babii,

De normbedragen worden inderdaad ieder jaar twee keer geïndexeerd: op 1 januari en op 1 juli.

Je schrijft dat je 48% arbeidsongeschikt verklaard bent. De WIA-Vervolguitkering is dan 35% van het Wettelijk Minimumloon (WML). Sinds juli 2015 is het WML €1.507,80 per maand. Vanaf 1 januari 2016 wordt het WML €1.524,60 per maand.

Het verschil daartussen is €16,80. Je uitkering is 35%, dus je gaat er bruto ongeveer €5,88 per maand op vooruit vanaf januari.

Actuele informatie over de normbedragen vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

7. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Hallo Robert,

Dank je wel! Duidelijk verhaal :). Klopt het dat het UWV die bedragen nog niet online heeft gezet mbt de WIA vervolguitkering?

Via uw link staan namelijk enkel de bedragen per 2015. Wanneer wordt dit gewijzigd?

Mvg

8. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Babi,

Dat klopt, de normbedragen staan niet op onze site maar op http://bit.ly/1EXj8Th.

Met vriendelijke groet,
    Marleen

Share This Page