Ziek zelf vervanging regelen

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by BZD, Feb 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Hoi iedereen,

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en mág het wettelijk gezien?

Ik ben zelden ziek, nu zwanger en ineens al 3 dagen koorts, hoofdpijn blegh. Maandagmiddag kwam het opzetten, gewoon werkdag afgemaakt, dinsdag ook nog op komen dagen, maar vandaag ging het echt niet.
    Nu moeten wij dus eerst een collega (op d'r enige vrije dag) bellen of ze kan invallen alsjeblieft. Ik voel me zó bezwaard dat ik eigenlijk wilde gaan werken, we zijn maar met 3 collega's (assistentes).

Ik moet dan dus zelf vervanging regelen in de vorm van mijn enige vrije collega.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of jullie weten of een werkgever dat van een werknemer mag vragen

2. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet hoe het wettelijk werkt, maar je leidinggevende is verantwoordelijk voor je afdeling. Als ik mij ziek meld en er is niet voldoende bezetting, dan belt mijn leidinggevende zelf maar of een afwezige collega kan komen.

3. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Mijn leidinggevende is meteen m'n werkgever. Di.erenarts-->assistente zeg maar.
    Vind het een rare regeling. Maar misschien is het wel normaler dan ik denk.

4. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

Dec 19, 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik regel zelf een vervanger bij ziekte (ben filiaalmanager), ziek = ziek.
    Als iemand om een andere reden niet kan werken, mag deze zelf een vervanger regelen anders blijf ik aan de gang.

5. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Als je ziek bent, ben je ziek.
    Jij hoeft niet voor vervanging te zorgen. Dit is niet jouw verantwoordelijkheid.

6. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

Aug 14, 2006
    594
    0
    16
    Ziek is ziek. Jij hoeft niks te regelen!

7. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Ziek=ziek is idd ook mijn mening. Heb nog nooit gehoord dat iemand dan zelf vervanging moet regelen.... Voor het ruilen van een dienst of voor een (extra) vrije dag kan ik me voorstellen dat je zelf iemand moet vinden om mee te ruilen, maar bij ziekte echt niet hoor.
    Verwacht je werkgever soms ook dat je voor je verlof zelf iemand moet vinden ofzo?!?

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Raar inderdaad, je moet je gewoon ziek kunnen melden zonder druk te maken vervanging.

9. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Voor verlof niet nee, althans dat denk ik niet haha.
    Bij vrije dag/vakantie dan is het wiedes dat je zelf kijkt of er vervanging te regelen is.
    Fijn dat ik niet gek ben. Maar weet iemand hoe het bij de wet geregeld is?

10. e1ke

e1ke Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,042
    9
    38
    NULL
    NULL
    ik moet ook zelf mijn collega bellen op zijn/haar enige vrije dag. zelfs met doktersbriefje ga ik toch meestal werken om die reden. je bent dan niet snel geneigd thuis te blijven. niet leuk he...
    weet niet hoe het wettelijk zit...

11. Budgie

Budgie Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    1,721
    8
    38
    Ook ik moet al sinds januari 2009 tot op heden zelf vervanging regelen als ik ziek ben. Nu ik zwanger ben, is mijn leidinggevende/werkgever een stuk schappelijker en zegt als je echt rust nodig hebt, trek aan de bel en ik zoek vervanging. Ik maak nog wel de volledige uren, maar doe het wat rustiger aan. Mijn collega's (allemaal 40+ ; niets mis mee hoor ;)) hebben ook het beste met mij voor. Ze zijn allemaal erg vriendelijk, medelevend en niet te beroerd om eventueel een extra handeling te doen die normaliter bij mijn dienst hoort.

Als ik een dag vrij wil hebben, moeten wij dit minimaal 1,5 maand van te voren in een map aanvragen. Dan probeert mijn werkgever met het rooster maken er rekening mee te houden. Is het niet gelukt, dan kun je altijd nog ruilen met een collega. Maar mijn werkgever is wel zo dat je niet om elk klein dingetje moet gaan zitten ruilen. (natuurlijk is overlijden etc. een uitzondering)

Share This Page