Hallo dames, Ik ben nu bijna 26 weken zwanger. De zwangerschap verloopt op zich prima maar groei erg snel de laatste weken waardoor het allemaal wat moeilijker gaat. Vorige week ook weer te horen gekregen dat ik weer zwangerschapsdiabetes heb dus vanaf volgende week insuline spuiten. De nachten zijn niet fijn. Lig niet lekker, heb snel last van mijn heupen waardoor ik weer een andere kant op moet draaien en dan ben ik gelijk weer wakker want de baby begint dan 9 van de 10 keer lekker te schoppen. Nu heb ik dinsdag een functioneringsgesprek en wil eigenlijk een punt aankaarten maar voordat ik dat wil doen, wil ik weten of dit gegrond is. Ik heb een contract van 20 uur per week. Een ochtenddienst is 4 uur en een avonddienst 6,5 uur. Nu komt het weleens voor dat je de ene week 17 uur maakt en de andere week 24 uur. Dit snap ik best, je kan niet altijd precies aan die 20 komen. Maar met de korte diensten houdt dit in dat ik soms wel 5 dagen per week moet werken om aan m'n uren te komen. Maar aankomende week bijvoorbeeld werk ik 28 uur in 5 dagen. Dat is dus 8 uur meer dan mijn contracturen per week. Kan ik aangeven dat ik dit nu gewoon teveel vind? Laatst had ik zelfs 30 uur. Ik trek dat gewoon niet meer. Heb thuis ook mijn dingen en een kleine die ik van hot naar her moet brengen omdat ik dan weer even een paar uurtjes moet werken. Wat vinden jullie?
Je kan het altijd aangeven, uitleggen en vragen of ze er meer rekening mee willen houden. Bij mij in mijn contract (ook zorg) staat zoveel uur per jaar, wat neer komt op gemiddeld 32 uur per week. Veel zwangere collega's vragen hier op gegeven moment meer regelmaat in de zin van aant uren per week en daar word goed rekening mee gehouden. Succes!
Dit is bij mij idd ook zo. Dat kan dus betekenen de ene week wat meer, de andere week wat minder. Gewoon bespreken. Als ze niet weten dat je het teveel vindt worden, kunnen ze er ook geen rekening mee houden.
Gewoon aangeven meid! Bij mij deden ze totaal niet moeilijk met betrekking tot zwangerschap. Ik heb op een gegeven moment aangegeven dat avonddiensten tot 23.40 niet meer gingen en toen ging mijn bloeddruk ook omhoog dus ben ik halve diensten gaan werken en dan andere helft dus ziek. Ook als ik te veel achter elkaar moest, 3 dagdiensten en en ochtend mocht ik dat aangeven en meldde ze me ziek tgv zwangerschap. Ze krijgen ziek zijn in je zwangerschap gewoon vergoed dus in principe sta je in je recht als je aangeeft als je het even niet meer trekt of minder wil werken
Ik vind het sowieso van de zotte dat in de zorg altijd alles maar kan. Ene week 6 diensten en dan weer 2 diensten.... ik had ook wel eens 5 diensten, 1 dag vrij en dan weer meteen 4 diensten. En dat met 24 uurs contract. Hoe moeilijk is het om gewoon met enige regelmaat in te plannen? Zeker als je zwanger bent/ kinderen hebt. Gewoon aangeven!
Volgens mij kunnen ze zwangere vrouwen sowieso niet verplichten om overuren te maken. Nu is het met zo'n jaarcontract wel lastiger om aan te geven wanneer het nu precies overuren zijn. Maar ik denk dat je dan voor het gemak inderdaad uit mag gaan van het gemiddelde aantal uren per week en dat je daar dan niet overheen gaat.
hier ook in de zorg en hier ook de ene week meer als de andere week, maar dat is tegenwoordig ``normaal`` ik heb weken dat ik 6 dagen in de week moet werken voor mijn uren, baal ik ook van maar goed kan niet anders is hun reactie dan,, pffff.. Maar ik zou in jou geval het gewoon aangeven zo van ik snap best dat je de ene week meer werkt als de ander en dat je dan aanngeeft niet meer als 24 uur te willen werken en de andere week niet minder als 16 zodat het in elk geval compenseerd en je hierdoor niet in de problemen raakt. Zou het dus gewoon aangeven. word idd vaak wel rekening mee gehouden
gewoon aangeven, ik heb een min max contract en werk gewoon mn minimale uren. Soms eroverheen. De zorg is breed, dus weet niet wat je werkzaamheden precies zijn, maar bij mij fysiek zwaar. Mijn ochtend is ook 4 uur, maar 7cliënten die van top tot teen verzorgd moeten worden en zelf bijna niks kunnen. Jij bent t belangrijkste nu, als je zwanger bent en "ziek" bent kost t de werkgever niks. Soms is het voor jou, je collegas en baas handiger je ziek te melden. Er komt een vervanger voor jou, die volledig betaald wordt voor je werkgever en jij kunt overdag, voor de jou gunstige uren werk op je nemen dat normaal blijft liggen. Mijn vorige zwangerschap heb ik vanaf 20 weken heel de dossiers en pc mappen enz in orde gemaakt. Een hele verhuizing voorbereidt en extra tijd gehad voor clienten (wandelen, kleding kopen, knutselen enz) Voor de groep dus heel waardevol geweest.
Dames, bedankt allemaal voor jullie reacties. Het is dus niet gek als ik ze vraag rekening te houden met die 20 uur.
Nee hoor!! helemaal niet gek! gewoon goed om jezelf denken dit is belangrijker ! en als je de ziektewet in gaat tgv zwangerschap krijgt de baas gewoon betaald door uwv omdat jij ziek bent, en je baas betaald jou gewoon, en hij kan dan een tijdelijk iemand zoeken Denk goe om jezelf en de kleine!
Ook ik zit in de zorg. Werk momenteel maar voor 50% omdat het niet meer ging. Ik ben morgen ''pas'' 21 weken. Had erg veel last van me rug. Loop nu ook bij de fysio. Werk krijgt gewoon geld via het uwv. Enigste nadeel van dit alles is dat ik me continu moet verantwoorden.... Vandaag ook naar de bedrijfsarts en dan gaan ze kijken wat het beste voor mij is. In de zorg wordt er echt veel rekening gehouden met zwangere werknemers. Als het niet meer gaat moet je dat echt aangeven. Ik ben zelf ook te lang doorgegaan. Uiteindelijk had ik mezelf daarmee. Het komt er op neer dat jij niet compleet wil uitvallen en je baas zal dat ook niet willen... Gewoon melden dus. Succes
Ik zou vragen om meer regelmaat en dus ook een beperking op de overuren. Beter dat jij nu aangeeft dat het niet meer goed lukt, dan dat je teveel doet en binnenkort misschien volledig thuiszit. Want dan hebben ze helemaal niks aan jou (ja, ze krijgen dan het geld, maar dan nog moeten ze tijdelijk iemand anders vinden die je werk overneemt en opleiden).
Je kunt het inderdaad gewoon aangeven. Zo lang je dat niet doet verandert er waarsch niks en gaan ze er vanuit dat het allemaal wel gaat. Ik werk nog steeds mijn 34u als huisartsassistente, dus niet precies in de zorg. Heb op maandag de hele dag medische handelingen in de behandelkamer en tussen de middag praktijk poetsen, ik heb vandaag ook aangegeven dat deze dagen teveel zijn. Ben maandagavond veel vermoeider dan andere dagen + meer rug/bekkenklachten. Het is toch voortdurend, lopen, bukken en zware dingen >5kg tillen. Als ik dat 28u per week zou doen met nog een kleintje thuis konden ze me opvegen denk ik... Ik schaamde me een beetje, omdat ik de hele zwangerschap geroepen heb dat ik niet ziek was en dat het prima ging... Ze vonden het totaal geen bezwaar, vroegen zich zelfs al af wanneer ik hiermee zou komen...rooster is vandaag nog aangepast.
Nou ik heb vanmorgen mijn functioneringsgesprek gehad en daar een en ander aangegeven. Ik heb nu ook al dagen last van rug, bekken en heupen en er is nu besloten dat ik vanaf volgende week op therapeutische basis ga werken. Dus af en toe een paar uurtjes en ik word dan wel ziekgemeld zeg maar. Zo kunnen hun iemand anders zoeken tijdelijk en kan ik de lichtere dingen doen. Hun blij, ik blij. Dank voor jullie reacties!