Hoi, Ik ben wel eens benieuwd wat jullie kindjes van rond de 1 jaar allemaal voor woordjes zeggen. Of dingen zeggen die op woordjes lijken? Lisanne zegt: Mama Papa Waf (heel vaak tegen vanalles) Paa(r)d Tuuttuut Kijken(althans ze zegt iets wat er op lijkt) Uit
Nog niet bijster veel, terwijl hij wel de hele dag door babbelt. We zijn dus ook sinds een week doelgericht gaan oefenen en dat had direct effect. Tot nu toe (een aantal al langer hoor dan sinds een week): mama papa dag hai ja nee dankjewel ('dan'jewe') bal
nee mama en papa:x:x maar wel; draai (molen draaien) aap (aaaaaaaaaaa ppp) duus (guus=hond) oef (mick=hond) woef poes aai paa (paard) nee ja dank (dankje wel) en nog wel meer, ze praat best al duidelijk vind ik
Uhh, dada, gagag, blabla Nee, nog niet bijster veel maar komt wel.... Steeds als ik denk dat er een woord uitkomt is het niet te spellen, dus geen woord maar klanken . Maar met andere dingen gaat het wel snel, lopen, tanden en de fijne motoriek, komt vanzelf wel dus. Maar ben wel erg benieuwd naar haar stem, hoe ze gaat klinken
eh papa, mamamamamam, en verder niet meer als ene paar oerkreten als whaaa, oehhh, brrr en whahwahaha
Hier een echte kletskous, haar eerste woordje was 'tiktak', ze is gek op klokken namelijk. Verder zegt ze; papa, mama, poes/poekie, bal, hai, haar eigen naam, auto, eheheh (als ze iets moet hebben), oma, aap, tikker (=kikker). @Denemarkw; Gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je dochtertje!
Mijn zoontje brabbelt er de hele dag op los maar verstaanbaar is het niet. Hij kan alleen twee woordjes en dat is hai (en dan zwaait hij erbij) en ajuu (en dan zwaait hij ook). Wij zijn ook druk met hem bezig maar verder dan deze twee woordjes komt hij nog niet. Geen mama en papa helaas. Ach ja,komt vanzelf. Hij is nu druk met lopen achter de loopwagen en zich voortbewegen tussen de tafel en bank.
Euh....niks?!?!?!?! Ja met een beetje fantasie wel aai en soms zegt ze mama.... verder ohoh en dat was het, ze brabbelt wel a la tatata dadada en nog meer onbegrijpelijks.
Even als contrast Die van mij helemaal niks rond zijn verjaardag. Pas met 18 maanden (controle CB) kende hij papa, mama en nog 3 woordjes. Dat was het minimum op die leeftijd voor het CB. Bij 24 maanden begon hij 2 woorden te gebruiken. Ook de minimumlijn voor het CB.. Maar hij babbelt nu steeds meer, meer woorden achter elkaar, de klanken steeds beter.. Dus niks om ons zorgen over te maken.
mama papa poes woef (= de hond) bah (=als iets niet mag, of als de hond iets stouts doet dan is het 'woef bah') nee dag (eigenlijk altijd met zwaaien erbij) lala (als ie muziek hoort, met klappen erbij) Hij is wel heel vlot denk ik. Volgens mij vergeet ik ook nog wat woorden. edit: inderdaad wat vergeten; 'boem!'
mamamamama, dat leek het enige wat enigszins specifiek was. Dus echt bedoelt voor mama. Maar verder, niets... ow wacht.. ze zei Tiiiiiie! (die! - als ze iets aanwees). Sinds haar 15 maanden brabbelt ze ineens in het russisch . En de laatste week horen we ineens herkenbare klanken. wat neer komt op: mama ook en 'ook' wordt ook los gebruikt. aaahhn (de lamp is aan) 'pa (opa) Nijjjjj (nijntje + konijn) en verder wat geluiden, wa wa (waf waf) , ze maakt een geluidje wat 'miauw' moet voorstellen. Boeeeh! Zegt ze ook. En beh.. Maar daar houdt het verder wel op geloof ik. Ze is niet zo'n snelle
Ooooh ik dacht serieus dat mijn zoontje een beetje achter liep maar het is dus juist veelvoorkomend dat ze nu nog nauwelijks wat zeggen Handig zo'n forum
mag ik mij ook melden? jamie is dan al wel wat ouder maar die begon net iets later met praten. eerste woordje wel met 1 jaar ongeveer: Di! (dicht) alles moest DI kastjes dicht, deurtjes dicht, laptop dicht, flesje dicht zo leuk nu is hij bijna 15 maanden en gaat goed: Aaaaii (aai) mama en papa tu (tut) die namnam ba (babs is de hond van mijn ouders) gloh (klok) bah (bah ) dhaaa (wij zeggen: Daaannnkk als dank u) poeh (zijn poehbeer) en bbbrrrr is een auto vraag me wel af wanneer hij de woordjes duidelijk gaat zeggen. elke x als hij iets zeggen verbeteren wij hem wel. bijvoorbeeld als hij zegt Gloh.. zeggen wij: Jaaa dat is een Klok he,,, KLOK wij snappen het als hij die dingen zegt, maar anderen kijken hem altijd aan om te zeggen wat moet je nou? haha
Uhm... Weinig.. haha! Mama Oooaaaa (oma) Daaaa(g) En dat was het! haha! Ohja, papa zegt ze ook, maar er is hier geen papa hier!
Wat goed zijn die kleintjes van jullie zeg, Charlotte zegt alleen papapapapa en mamamamama en brabbelt de hele dag door veel onverstaanbaars, maar snappen of begrijpen doe ik er niks van Oja, als ze iets wil hebben als ze aan tafel zit, strekt ze haar armpjes uit en roept ieieieieieieeeeeee en doet dan soort van wijzen. Ben al heel trots dat ze in haar handjes klapt, als je hoera zegt gooit ze haar armpjes in de lucht en ze zwaait als je dag zegt. Komt wel, vind het al veel te snel gaan allemaal dus heb alle tijd haha.
Mijn dochter is anderhalf: - ja - nee - baba - mama - oma - dede (turks voor opa) - hallo - hi - dieda (die daar, en dan wijzen) - Ha-oo (sagol, turks voor dank je wel) - haar eigen naam (of iets wat er op lijkt ) - au - da-da (dag dag) - daa (dank je wel) - ham - beka (snoepje in haar eigen taal) - klaar - oh-oh
Mijn dochtertje zegt: Mama en Papa Tegen oma zegt ze OOOH dada hai wouwa betekend hond bal bah ham au ze wil al wel veel meer zeggen maar komt nog zonder geluid haha..