Hoi Teddy en Mirjam, mijn dochtertje is nu bijna drie maanden. Over 1,5 week ga ik weer aan het werk. Toen ze net geboren was, lukte het haar niet goed aan te happen. Ze deed haar tong omhoog ipv naar beneden. Na veel gedoe met fingerfeeden, kolven, lactatiekundig consult, etc besloten om fulltime te kolven en haar de fles te geven. Ik ben haar wel steeds blijven aanleggen met wisselend succes. Meestal als troost of voor de gezelligheid. Echt effectief drinken deed ze niet, en aanhappen lukte ook vaak niet goed. Echter sinds ongeveer vier weken hapt ze wel goed aan! Ze dronk steeds beter aan de borst, echter duurde de voedingen wel erg lang. Ik gaf haar ongeveer 1-2 live voedingen per dag, en de rest via de fles. Mijn productie loopt overigens ook niet gelijk met haar vraag. Ik kolf ongeveer 900-1000 cc per dag, en ze drinkt iets van 500-600 cc. Mijn vriezer is overvol, en per dag gooi ik dus ook heel wat melk door de gootsteen helaas. Het probleem doet zich nu alleen voor dat mijn dochter de fles eigenlijk niet meer wil, en alleen aan de borst wil drinken! Sinds gisteren wordt ze steeds hardnekkiger met weigeren. Ze begint al te huilen als ze de fles ziet, en duwt de speen uit haar mond. Het lijkt dan alsof ze geen honger heeft, maar vervolgens drinkt ze wel goed aan de borst... Ik heb dit hele scenario al eens meegemaakt met mijn zoontje. Hij was ook een hardnekkige flesweigeraar, en ik heb hem dan ook altijd live moeten voeden tijdens werktijd. Ik wil hier echt geen herhaling van, hoe fijn ik het ook vind om borstvoeding te geven. Hoe kan ik dit probleem nu het beste aanpakken? Aan de ene kant vind ik het super dat ze zo goed aan de borst drinkt, dit had ik nooit verwacht. Maar aan de andere kant kan het niet zo zijn dat ze geen fles meer wil. En wat kan ik het beste met mijn productie 'doen'. Ik kolf nu nog steeds 5 keer per dag, ook kolf ik nadat ze aan de borst drinkt. Vind het zo zonde van al die melk die ik weg moet gooien. Hoop dat je een beetje wijs kunt worden uit mijn verhaal, en dat je wat tips en adviezen voor me hebt! bij voorbaat dank!
Het beste advies wat ik je denk ik in deze situatie kan geven is: Probeer het los te laten. Blijf oefenen met de fles, maar zodra je merkt dat het stress oplevert doe je hem weer weg. Door bij jezelf de druk weg te nemen zul je de fles op een vrolijkere en meer ontspannen manier aanbieden. Dat zal je kindje ook merken. Kolven na de voeding kun je wat mij betreft mee stoppen. Je hebt meer dan genoeg melk. Sterkte meid. Ik kan helaas niet meer voor je doen.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het loslaten. Ik schoot even flink in de stress omdat mijn zoontje ook de fles weigerde. Gaat nu alweer een stuk beter. Heb het redelijk los kunnen laten wat dat betreft. Ik bied de fles aan, en als ze weinig drinkt krijgt ze daarna de borst. Ik geef nu om en om de fles en de borst. Ga proberen wat minder te kolven. Merk overigens dat als mijn vriend de fles geeft ze wat makkelijker lijkt te drinken, dus wellicht is het alleen een probleem als ik de fles geef.
Het lijkt me sowieso beter dat jij de fles niet geeft. Jij bent er voor de borst, papa (of de oppas) voor de fles.