alice in wonderland syndroom

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door miekie82, 29 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Wie heeft er ervaring en/of kennis van het alice in wonderland syndroom?
    Ik had er nog nooit van gehoord tot ik vage/rare klachten van mijn zoontje ging googlen..
    Ik weet het natuurlijk niet zeker, ben geen dokter, maar veel dingen komen overeen.
    Ik ben dus wel benieuwd of andere dit syndroom kennen en welke symptonen zij ervaren bij zichzelf of hun kind.

Ik zal natuurlijk ook zelf met dit verhaal langs de huisarts gaan, maar ben gewoin nieuwsgierig... ik had er namelijk zelf nog nooit van gehoord.

XxX Miek

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik ken het niet.. maar als ik dat zo lees lijkt het mij best heftig

Waarom denk je dat je zoontje dit zou kunnen hebben, als ik vragen mag

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik heb het zelf, bij mij door migraine... (hoort ook bij migraine)
    werd helemaal wazig in mijn hoofd en alles lijkt heeeeel inimini klein. heel gek. is niet 'normaal' (komt eigenlijk vooral bij kinderen voor), maar is niet ernstig :)

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    toevallig was dat laatst bij een aflevering van house.. Heftig..

5. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Mijn zoontje heeft al jaren onverklaarbare hoofdpijn klachten, soms weken niks en dan weer dagen wel.

Sinds kort heeft hij een soort paniek/angst als hij slaapt. Dan heeft hij wel zijn ogen open maar is onbereikbaar. Krijst en schreeuwt, tast om zich heen en klampt zich zodra hij mij "vind" aan mij vast.
    Dit heeft eigenlijk altijd wel eens een keer gehad, maar dan spreek ik over eens in het half jaar.

Nu verteld hij ons sinds een week dat wij steeds zo ver weg zijn, grijpt dan naar ons en zegt: " o zo ver ben je helemaal niet"

Sochtends in bed, paniek, mama kom hier! Handen uitstekend. O, je bent toch dicht bij.

Aan tafel tijdens het eten:" Ik voel mij buitengesloten, jullie zitten voor mijn gevoel heel ver bij mij vandaan"

Hij geeft aan dat het lijkt alsof hij door de verkeerde kan van een verrekijker heen kijkt.

Hij heeft dit overigens niet de hele tijd. Soms momenten, maar we horen hem er sinds een week over. Hij heeft hoge koorts gehad vorige week en sindsdien zegt hij het.
    Zelf geeft hij aan het altijd al te hebben gehad, maar heb hem er nooit eerder over gehoord.
    Wel over de hoofdpijn, zijn we ook al voor bij de dokter geweest.

Ik ben dus gaan google op dingen ver weg zien die dichtbij zijn, want het is toch wel vreemd als je kind aangeeft dat wij steeds zo ver weg lijken. Ik kwam dus hierop uit, en in combinatie met zijn hoofdpijn klachten.....

6. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik had er nog nooit van gehoord, maar zit er nu wat over te lezen. En ik herken het bij mezelf. Ik heb daar met enige regelmaat last van. Als kind heel vaak, tegenwoordig niet meer zo heel vaak.

Bij mij is het vaak als ik zit, dat ik dan het gevoel heb dat ik heel hoog zit en de grond oneindig ver weg is. Mijn benen voelen dan heel lang, omdat ik toch de grond raak. Kan het niet goed omschrijven. En af en toe als ik gewoon buiten loop, dat het lijkt of de wereld ver bij mij vandaan is en ik in het luchtledige loop. Of dat ik juist heel klein ben en de wereld om mij heen heel groot.

Nooit over nagedacht, maar het klinkt wel als dat AWS. Ik heb nooit opgelet of ik er ook hoofdpijn bij had, ik heb wel vaak erge hoofdpijn, maar nooit op de combinatie gelet. Maar goed, persoonlijk heb ik er ook niet veel last van. Ik weet dat wat ik zie niet waar is, dus ik raak er ook niet heel erg van in de war. En het gaat bij mij vanzelf en ook vrij snel weer voorbij.

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik herken dit van een tijd toen ik ernstige slaapproblemen had. Heel erg vervelend inderdaad. Ik had het gelukkig in mindere mate en het hield op nadat de slaapproblemen afnamen.

8. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

22 feb 2011
    2.146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Bij mij is het jaren geleden door de oogarts vastgesteld.

Dingen die dichtbij zijn lijken veraf of juist heel erg groot.

Vraag aan je huisarts n verwijzing voor de oogarts.

9. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    en als die niets vind dan is de kans groot dat het migraine is, zeker als het in combinatie is. tja eng... denk voor een kind wel ja... ik vind het alleen lastig om dan überhaubt nog diepte te zien wat simpele dingen heel moeilijk maakt, zoals een glas pakken of inschenken enz

10. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Hij heeft al 3 jaar een bril. Beide ogen + glazen.
    Als ik zo de informatie lees heeft het niks te maken met je ogen, maar met waarneming van je hersens.
    Het is ook niet zo dat hij altijd zo ziet. Het zijn moment opnames van beeldvervorming.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat had ik vroeger als kind, als ik koorts had. Vooral als ik in bed lag. Heel apart en raar gevoel.

12. Jaime

Jaime Niet meer actief

Dit klinkt meer als dissociatie (derealisatie en depersonalisatie) vind ik. Heb je daar wel eens van gehoord? Ik heb daar ook veel last van gehad.

13. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    lijkt er ook op, maar dan is de verhouding die je ziet nog wel normaal :) bij alice in wonderland syndroom lijken je handen heeeeeel klein, lijkt de tv niet groter dan je mobieltje enz

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    We zijn ondertussen bij de huisarts geweest.
    Hij wist het ook niet, deze klachten wijzen voor hem niet direct op een ziektebeeld of iets dergelijks. Verder als misschien migraine kwam hij niet.
    Hij nam ons en de klachten echter wel serieus en wil dat dit goed wordt onderzocht.
    We zijn dus doorverwezen naar een kinderarts.

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Heb het sinds mn vroege tienertijd tijdens heftige migraine aanvallen. Ik heb bijna twee wekelijks migraine, maar heb hoogstens twee keer per jaar last van dit soort zaken, eigenlijk altijd bij migraine aanvallen waarbij ik ook een aura heb.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb het voor een migraine aanval...maar heel licht.

Dan is het net of mijn lippen er niet meer zijn en een soort in en uit het lichaam gaan...

17. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    We zijn vandaag bij de kinderarts geweest. Eerst bij de co assistent een hoop onderzoekjes en vragen ..maar die had duidelijk geen idee. Vervolgens bij de kinderarts zelf en na ons verhaal te hebben aangehoord zei hij meteen dat hij dacht aan het alice in wonderland syndroom! Vorm van Migraine, met vervelend maar ongevaarlijke bijwerkingen.
    Om het 1 en ander uit te sluiten krijgt hij nog wel een eeg scan.
    We voelde ons echt gehoord en serieus genomen en dat is altijd fijn!
    Wat overigens wel erg vreemd was, is dat de kinderarts vertelde dat hij de afgelopen periode 5 andere kinderen met precies dezelfde klachten op spreekuur heeft gehad.... daardoor had hoj extra onderzoek gedaan en wist hij meteen iets te vertellen over dit syndroom. Maar zo vaag, vanuit geen patienten met dit syndroom naar 5 in een paar weken...
    Onze zoon blijft iig onder controle en er worden wat dingen uitgesloten..

18. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    misschien komt er ook onder de mensen wat meer bekendheid. dan gaan mensen erover praten en toch naar de arts :) zeker als ze uit dezelfde omgeving komen.
    ben hier nog nooit mee naar de dokter geweest bijv. ook al heb ik het al mijn hele leven

Deel Deze Pagina