Hallo Mijn vraag is, of ik bij het UWV moet melden dat ik zwanger ben? Ik zal mijn situatie even uitleggen. Een aantal jaren geleden heb ik een WAO-uitkering 80-100% gehad, bij een herkeuring werd ik toen weer goedgekeurd, ben toen weer gaan werken, maar binnen een aantal jaar, viel ik weer terug in de WAO 80-100%, door de gehandicaptenstatus die ik had. Nu ben ik momenteel dus 80-100% afgekeurd, maar zit nog in die 2 jaar dat je dan wel nog in dienst bent bij je werkgever. Voor die tijd dat mijn wergever mijn contract zal willen beindigen, zal ik nog een keer herkeurd worden. Nu is dus mijn vraag of ik bij het UWV moet melden dat ik zwanger ben? En bij mijn werkgever (waar ik overigens vanaf april niks meer vernomen heb)? Aan mijn gezondheidssituatie veranderd niks door mijn zwangerschap. Ik ben benieuwd naar jullie reactie! Groeten Tinkerbelll
Beste Tinkerbell, Als je zwanger bent en een WAO-uikering van UWV ontvangt heeft dat heeft dit geen gevolgen voor je uitkering. Er bestaat vanuit de WAO geen recht op een Zwangerschaps-uitkering. Als je zwanger bent betekend dit een verandering in je gezondheidssituatie. Alle veranderingen in je gezondheidssituatie moet je wel doorgeven aan UWV. Je kunt dit doen met het wijzigingsformulier. Als er nog steeds een diensverband bestaat met je werkgever dan kun je in je CAO nalezen of bij een vakbond navragen of je verplicht bent je zwangerschap te melden. Actuele informatie over welke wijzigingen je moet melden en het formulier daarvoor vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare