Beide onregelmatig werk, opvang?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Hoek, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Hallo,

Voordat wij zwanger waren hadden mijn partner en ik het al over hoe de opvang van ons toekomstige kindje zal zijn.

Beide werken wij onregelmatig, geen ene week is dus hetzelfde. We hebben beide recht op 1 vaste aanvraag wat straks dus de papa/mama dag is.

Zijn er hier mensen die in deze situatie zitten? Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie dit geregeld hebben met de opvang.

Zelf zijn wij wel van mening dat een gastouder een betere optie is, omdat deze ook s' avonds kunnen. Echter willen gastouders wel (van wat ik nu heb gelezen) vaste dagen in de week dat de kleine komt. Iets wat natuurlijk logisch is, maar ja de ene dinsdag ben ik vrij en die dinsdag daarop bijvoorbeeld weer niet.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij wat meer info kunnen geven!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De gastouder van mijn zus had geen probleem met verschillende dagen. Mits op tijd aangekondigd. Is nooit een probleem geweest.

3. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Is er buiten die ene vaste vrije dag dan echt helemaal niets te regelen?
    Wij werken ook allebei onregelmatig, maar ik werk wel op drie vaste dagen bv.

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik ben gastouder en heb ook een kindje waarvan beide ouders onregelmatig werken. Geen week is hetzelfde dus. Bij deze ouders is vrijdag in principe geen opvang nodig en inmiddels ook geen weekenden en avonden meer. Zij merkte dat het voor hun kindje echt niet goed was om dan weer uit bed te worden geplukt, dan weer een weekend bij mij te zijn.

Maar zou zeker voor een go gaan. En mocht het mogelijk zijn om avonden en weekenden met familie/vrienden op te lossen.

5. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Weekenden willen wij wel door fam/vrienden laten doen. Het gaat echt alleen om door de weekse dagen. Daarbij zie ik t zelf ook niet zitten om om 23.00 de kleine nog over te hele van bedje. Dan zullen we dus denk ook fam vragen om op te passen. Evt met de nacht bij hen laten slapen. Overal is een oplossing voor natuurlijk. Denk dat het al wel handig zal zijn een gastouder te contacten. Dan weet je ook wat de mogelijkheden zijn. Meer info hier is altijd welkom!

6. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    inderdaad zo vroeg mogelijk een go zoeken.
    Er zijn er die werken met vaste dagen/uren en dat je dat perse moet afnemen. En je hebt hele flexibele go.

Ik heb door de jaren heen al heel wat onregelmatige kinderen gehad en alles mee gemaakt van mee-eten `s avonds tot logeerpartijen. Als je tot 23 uur moet werken kun je je kindje beter laten logeren.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik denk dat het vooral belangrijk lijkt dat je een gastouder (als je een flexibele vindt) een vast aantal dagen per week "geeft".
    Dat je niet kan zeggen op voorhand welke dagen is één, maar de ene week 1 dag opvang nodig hebben en de andere week 5 dagen opvang nodig hebben, lijkt mij moeilijk te plannen voor de gastouder.
    Ik zou dus wel bijvoorbeeld afspreken dat ie standaard 2 of 3 dagen komt (1 dag bij elk van jullie, in 't weekend familie, ...).
    Maar dat je dus flexibel invult of dat de ene week dinsdag is, de andere week donderdag, ...

Op tijd beginnen zoeken in je omgeving lijkt mij. En er voor open staan dat je kindje de eerste jaren voor een stuk zal opgevoed worden door de gastouder en familie.

Als het enigszins mogelijk is - het is nog ver weg - zou ik wel gaan kijken wat je doet als jullie kleintje op zijn 4 naar school gaat (want dan stoppen de meeste gastouders er ook mee).
    Of er dan geen mogelijkheid is dat één van jullie twee iets regelmatigere uren krijgt.

8. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Wij gaan voor een flexibel dagverblijf en avonden en weekenden door familie denk ik.

9. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Gastouder aan huis? Die kan dan ook blijven tot s avonds en dan hoeft je kindje zijn/haar bed niet uit

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Kun je het niet omdraaien? Dat je allebei een vaste werkdag aanvraagt? Dan heb je al 2 werkdagen in de week voor vaste opvang. Met een flexibel rooster blijft natuurlijk de kans dat de ander op die dag gewoon vrij is, maar misschien kun je daarin ook iets regelen met je werkgever, bij mij zijn ze daar best flexibel in. Ik heb een poos geleden aangegeven dat ik (ik werk standaard de donderdag) graag de woensdagavond vrij wil houden omdat ik dan ga sporten en daar word in de regel goed rekening mee gehouden. Dat is dan geen standaard eis en soms moet ik een nachtdienst werken, maar dat komt maar zelden voor.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel jullie allebei werken, maar je vrije papa/mama dag heb je dan toch, alleen is dat dan wat wisselt ipv je werkdagen. Maar per saldo vind ik dit makkelijker te regelen met de opvang omdat ze hier op het kdv en bso geen flexibele opvang aanboden.

Ik werk dan maar 2 dagen, maar op deze manier hoef ik maar voor 1 van mijn werkdagen iets anders te regelen.

11. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Een heel geplan! Ik had t geluk planner te zijn en ik paste mijn diensten aan op die van mijn man.
    Collega ook, die gaf mij het dienstrooster van manlief en ik paste dat van haar hierop aan. Wel even wat meer werk maar rust thuis betekend dat je ook rust hebt om te kunnen werken!

Dus heeft man late heb ik vroege of vrij. Weekenden werken we om en om. Niet altijd even gezellig maar dan is wel een ouder bij t kindje en niet steeds iemand anders.
    Ik werk part time dus op zich als ik de ochtend werk ben i om 12uur thuis. Lekker dten en nog een helr middag om leuke dingen te doen.

Voor de dagen dat we zelf niet kunnen hebben we een gastouder. Aangeven dat je een hele flexibele zoekt, dan kom t wel goed

12. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Vaste werk dag aanvragen is ook slim! Nog niet aan gedacht!

Verder zie ik het niet zitten om beide een ander weekend te werken. We zijn nu soms pas na 2 weken een keer samen vrij en ik wil niet dat ons toekomstig kindje iedere weekend met 1 ouder zit voor een tijdje. Ik begrijp wel dat dit een handige oplossing is, want zo zit je doordeweeks ook met een grote kans dat de een vrij is als de ander werkt. Maar wanneer zie je elkaar dan? En ben je samen met je gezinnetje...

Op dit moment werk ik op twee plekken onder dezelfde manager. op een woning (24uur) en ambulant (8uur) dit onder dezelfde manager. De bedoelding is dat ik in de toekomst helemaal naar het ambulant begeleiden over ga. Echter kan de garantie nog niet gegeven worden dat ik hier nu kan blijven gezien alle veranderingen in de zorg en de kans bestaat dat ik mn volledige contract weer op de woning krijg. Het ambulant begeleiden is veel vaste en daarbij kan je er makkelijker mee schuiven, omdat je alleen bent en afspraken maakt met de cliënt zelf. Groot pluspunt!

Al me al zal het allemaal wel op zn pootjes terecht komen, maar het houdt je toch bezig haha.

13. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Dit lijkt op onze situatie..
    Ik werk onregelmatig (dag en avonddiensten) en mijn man werkt ook onregelmatig, maar dan qua dagen (dus ook weekenden, maar wel altijd van 9 tot 5)

Wij hebben een flexibele gastouder gevonden, zo gauw we onze roosters hebben, geven we door wanneer onze dochter gaat komen. Dit kan dus de ene week 3 keer zijn en de andere week maar 1 keertje. Dit gaat goed.

De weekenden hebben wij alsvolgt opgelost. Als ik vroege heb, is mijn vriend vrij (hebben wij met zijn baas geregeld). Als ik late dienst heb en mijn vriend moet werken, hoeven wij maar een paar uurtjes opvang te regelen en dat is makkelijk te doen, met onze ouders en broers en zussen.

Je zou dezelfde weekenden kunnen gaan werken en dan tegenovergestelde diensten werken. Dus jij laat-vroeg en je vriend vroeg-laat. Dan hoef je 's middags maar even oppas te regelen en geen hele dag... Is niet het gezelligste in het weekend.. Maarja mss wel het praktiste.
    En je hebt dan de andere weekenden lekker vrij met zen 3en!

14. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Thx san.

We gaan zeker proberen een flexibele opvang te vinden. Ik ga volgende week eens informeren bij de verloskundigepraktijk. Missxhien hebben zij wel t een en ander aan informatie en gastouders liggen.

Deel Deze Pagina