naar bed gaan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vlindertje11, 11 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Ik heb hier al zoveel nuttige tips en adviezen gekregen dat ik dacht "Laat ik deze vraag er ook maar opzetten!".
    Onze dochter is nu bijna 4 maanden oud en over het algemeen doet ze het hartstikke goed en is het een fijne en lieve meid.
    Het probleem ligt hem in het naar bed gaan 's avonds. Tot een paar weken geleden kregen we haar echt niet eerder naar bed dan 23.00, wat dus betekende dat we de hele avond met haar bezig waren (en dus ook overdag ;) ). Inmiddels hebben we het een en ander veranderd en lukt het ons nu om haar na bad en voeding rond 20.30 in bed te leggen. Nou hadden we natuurlijk gehoopt dat ze dan zou slapen, we haar rond 22.30 zouden wakker maken voor de voeding. Echter, ze wordt standaard na 45 minuten wakker en begint dan te brullen. We weten dan niet zo goed wat te doen en nu zit ze dus bij papa op schoot tv te kijken. We hebben uiteraard het idee dat dat niet helemaal de bedoeling is :oops: :oops: :oops:
    Maar wat dan wel? Heb een paar weken geleden het boek 'lekker slapen zonder huilen'gelezen maar weet dus niet hoe en wat ik moet toepassen....
    Heeft een van jullie hier ervaring mee?
    Alvast erg bedankt

2. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    hier word er iig niet geslapen zonder nachtlampje, dan is het zo aardedonker bij hem dat hij in paniek is als hij wakker word. en verder hebben wij altijd geprobeerd lars in zijn bedje te troosten. en als hij het nodig had vastgehouden te worden, bleef ik op zijn kamer. daar stond een schommelstoel waar ik ook in zat te voeden, en dan gingen we daar in zitten.

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hier ook een vast ritueel voor het naar bed gaan. En lampje aan op de kamer. Als hij gaat huilen, troosten we hem even op de kamer, en gaan weer weg. Wat je kan doen is, troosten, en als zij weer gaat huilen, dan 10 minuutjes laten huilen, weer troosten op het kamertje, etc. Succes!

4. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Onze dochter is ongeveer net zo oud. Soms slaapt ze rond 21.00u. soms ook nog niet. Soms is ze tussen 22.00u en 23.30u nog wakker. Als je het boek leest zul je zien dat kindjes die nog zo klein zijn zelf hun slaap regelen.

Na een maand of vier is het beter om er langzaam te proberen een ritme in aan te brengen. Streven is dan rond 19.00u naar bed. Daar schijnen ze het beste op te functioneren.

Wij laten haar nu nog zelf bepalen hoe ze wil slapen. Alleen gaan wij om 2300u naar boven en dan gaat Merle mee. Dan een heel ritueel inclusief verschonen, pyama, voeden etc. We hebben een speciaal nachtlampje zodat ze weet: slaapjestijd.

Nu proberen we haar al langzaam rond 21.00u te laten slapen in de wieg beneden (ze slaapt overdag nog in de kinderwagen). Lukt het dan is het mooi, anders nog maar even pech. Volg je gevoel. Als je kindje verder vrolijk is en niet jengelt/huilt is er nog niet veel aan de hand. Succes!

5. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    het ritme komt vanzelf wel als ze overdag meer gaan doen (KDV, spelen etc). Bij ons is het nu sinds onze zoon naar het KDV om 19.00 bedtijd, later trekt hij niet.

wakker na 45 min. gebeurd vaak bij baby's (zie mijn reactie op andere topic). Wat hielp bij ons was:eek:ppakken, troosten, wiegen. Zodra hij stil was weer in de wieg leggen, kusje en weggaan. Na 10 min weer hetzelfde ritueel als hij bleef huilen. Nu is hij 6 maanden en slapen gaat erg goed, opeens heeft hij z'n speen ontdekt en een knuffel. Soms heeft ie weer zo'n huilbui en dan volgen we hetzelfde ritueel. Als het echt gillen is dan helpt alleen een slokje mamamelk :)

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij hadden dat probleem ook, maar juist omdat we het nachtlampje aan deden. Milan wordt ook heel snel weer wakker altijd, en kon zichzelf niet meer in de slaap krijgen als zijn lampje aan was (dan kon 'ie natuurlijk vanalles zien enzo). Toen we een keertje vergeten waren z'n nachtlampje aan te doen, hoorden we 'm niet na de gebruikelijke 3 kwartier. Dus ik gaan kijken: lag 'ie gewoon met z'n oogjes open. Ik weer naar beneden, 5 minuten later weer kijken, en toen sliep meneer. Dus voortaan laten wij zijn lampje uit en nu gaat het prima!

7. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Huh, das wel erg bijzonder... maar ze heeft 's nachts ook een klein nachtlampje aan en slaapt dan dus wel langer dan 45 minuten, als het maar na 23.00 is. En dus niet voor 23.00, zou dat dan uitmaken zo'n lampje?
    Net dus weer na 45 min wakker, even laten huilen, troosten uit bed, terugleggen, weer 10 minuten laten huilen en toen toch maar weer eruit. MOrgen weer een poging verder wagen.. uiteindelijk krijgen we haar hopelijk wat vroeger op bed, ik verlang erg naar een avondje op de bank met z'n tweetjes!

8. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Hoi, een beetje off topic, maar waarom hebben jullie een lampje? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het best een tijd duurt voordat babies begrijpen wat angst voor donker is en dus heb ik nooit een lampje en hij slaapt als een roosje.

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    He Vlinder,
    ben ik weer ;)
    Wat jij doet troosten en weer weg is naar mijn mening heel goed. Zo deden wij het in het begin ook toen die kleine van mij niet wilde slapen. Ik zou wel misschien iets langer volhouden. Dus troosten, weg, 5 - 10 minuten later weer troosten en weer weg. Net zo lang doorgaan totdat ze wel slaapt. Het kan misschien uren duren. Het vergt in het begin veel energie maar de kans is groot dat ze het over een aantal dagen steeds sneller slaapt. Zo ging het in het begin bij ons ook hoor. Binnen 2 weken huilde hij nooit meer en sliep langer.
    Het is even slopend maar als het werkt heb je er straks veel baat bij.

10. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Kiwi, dank voor je antwoord! Denk idd dat we het wat langer moeten volhouden, gaan we morgen weer mee verder. We hadden er geloof ik vanavond even niet helemaal de fut voor en omdat ze wat verkouden is vonden we het ook een klein beetje zielig.
    Maar goed, de eerste stappen zijn gezet en nu moeten we vooral volhouden.
    Wel fijn om te lezen dat er vele babys van deze leeftijd zijn die hetzelfde hebben!
    Nou, we gaan nu heerlijk naar bed, hopelijk slaapt ons meisje vannacht weer wat langer door!
    Welterusten allemaal

11. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    Ik heb hier op het forum een keer gelezen dat baby's een slaapcyclus hebben van 45 minuten. Vandaar dat ze juist dan wakker worden.

Ook hier gebeurd dat nog wel eens. Meestal wacht ik eerst een paar minuutjes af. Blijft hij huilen dan ga ik na boven. Maar ik probeer hem niet te veel wakker te maken. Dus ik praat niet hard op en doe geen groot licht. Ik pak hem alleen op en probeer hem te troosten. Vaak als ik hem dan weer weg leg valt hij weer in slaap.

12. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    hoi Vlinder,
    gewoon volhouden hoor... je moet het een paar keer doen (na 10 min troosten).

ik heb ooit trouwens een goede tip gekregen van een vriendin, misschien heb je daar wat aan.. Soms willen baby's niet slapen omdat het bedje te koud voelt. Even een kruikje in bed voor het slapen (ook bij oudere baby's) kan dan helpen.

Deel Deze Pagina