ik vroeg het al in het topic borstvoeding en trots maar ik denk ik maar even een nieuwe aan. Dan is het overzichtelijker. Ik wil de melk in de vriezer bewaren. Dit kan in ijsblokzakjes hoorde ik. Als ik dat ontdooi door een blokje eruit te halen of meerdere natuurlijk. Stop ik dat dan in haar flesje of ontdooi ik het op een andere manier? Moet ik daarna het ontdooide melk ook nog warm maken? Bewaren jullie liever de melk in flesjes of zakjes? Of ik zag ergens cups. Ik wil dus graag een keer weg en mijn man moet het doen. Lekker makkelijk en simpel dus voor hem.
Heb mijn antwoord uit het andere topic even ctrl C/V voor je; Als de melk de zelfde temp. heeft kan je het inderdaad mengen. Ik schud het altijd even goed voordat ik het in de vriezer doe. Je kan inderdaad ijsblokzakjes gebruiken maar ik zat daar altijd mee te knoeien (wat natuurlijk dood zonde is van je melk) maar goed ben dan misschien ook een beetje een kluns . Zelf gebruik ik altijd de Via bakjes van Avent, ideale bakjes vind ik dat. Ontdooien doen wij altijd in de koelkast, dus avond voordat ik nodig heb uit de vriezer achterin de koelkast en dan is het de volgende dag ontdooid. Vervolgens opwarmen in lauw warm water of in de flesverwarmer (Jamila blieft geen koude mama melk ). Als je snel een flesje moet ontdooien kan je het inderdaad onder de lauwe kraan houden dit gaat wel redelijk snel. Ik weet niet welke fles je gebruikt maar als je Avent gebruitk kun je ook de Avent flesjes invriezen (er zijn speciale doppen voor de koop dit je er op kan draaien). Dan hoeft je man alleen dop eraf te halen speen er op te draaien fles in verwarmer te zetten wachten tot ie piept en klaar
Ik heb zelf een medela kolf, en daar zitten ook flesjes bij die je zowel kunt gebruiken om te kolven als om te voeden. Daar heb ik er gewoon een aantal van gekocht, dan kun je zo kolven en dan de hele voeding invriezen. Zelfs bij het ontdooien en voeden hoef je niet om te schenken, ideaal! Zo gaat er ook geen melk verloren. En warmen doe ik de melk au bain marie.
IJsblokzakjes kan, zelf vond ik het niet handig. Heb een keer plastic in de fles gehad daardoor. Als die mmijsklontjes door de hals van de fles passen lijkt het mij het handigst om gelijk in de fles te laten ontdooien. Sommige kindjes lussen de melk koud en de andere hebben het liever warm. Kwestie van uittesten dus. Ik bewaar de melk in VIA bekers van Avent. Vries het daar ook in in.
Hoi, hier gaat het in ijsblokjeszakjes: het grote voordeel daarvan is dat ik de hoeveelheid melk die ik ontdooi aan kan passen op verzoek. Voor de gastouder overdag krijgt ze sinds vandaag 180 cc, voor haar papadag krijgt ze 120 cc per fles, (tja... bij papa blieft ze niet zoveel). En tot vorige week kreeg ze bij de gastouder 150 cc, maar ze is wat meer gaan drinken. Ik vind het zelf erg handig, gebruik een trechter om het in het ijsblokjeszakje te gieten, knoop erin, datum erop met merkstift en invriezen maar. Ontdooien doe ik dan dus door een flesje (Avent) op de weegschaal te zetten en gewicht weer op 0. Dan weeg ik af tot de juiste hoeveelheid, (1 gram is 1 cc, dus 180 gram voor bij de gastouder, 120 gram voor bij papa). De ijsblokjes passen dus netjes in de Aventflessen. Ik doe dat de avond van te voren en laat het in de koelkast ontdooien. Dan gaat het gekoeld mee naar de gastouder en daar in de koelkast tot die het opwarmt in de flessenwarmer. En thuis haalt mijn man het uit de koelkast als Thirza drinken wil, opwarmen in de flessenwarmer is het enige wat ie ervoor moet doen. Lekker makkelijk dus,
Bewaren van de gekolfde melk deed ik altijd (en nu tijdelijk weer) in van die kleine 'goedkope' eigenmerk flesjes van Etos, Kruidvat, Prenatal, etc ! In die flesjes zette ik het ook in de vriezer als ik het in ging vriezen! Ontdooien van de afgekolfde ingevroren melk deden wij door ze in de koelkast te zetten. Vaak de dag van te voren en dan waren ze als het nodig was ondooid. Opwarmen van de melk deed ik eerst door water te koken, in een bakje te kiepen en daar de flesjes/het flesje in te zetten! En dat was dus FOUT! NIET DOEN ! Dus toen ben ik handwarm water in dat bakje gaan doen, daar de flesjes/het flesje in zetten en dan wachten tot het warm was. Kijken of het warm genoeg was deed ik altijd gewoon door te zwenken (noem dat zelf eigenlijk ook altijd schudden ) en dan aan het flesje te voelen of het warm genoeg was. Gewoon lauw was voor ons altijd prima! Toen ze groter waren deed ik het weleens door het flesje gewoon op de vensterbank te zetten boven de verwarming, dan was er met een kwartiertje ook genoeg kou vanaf en dronken ze het. De melk die Benthe nu krijgt word in het ziekenhuis opgewarmd in een flessenwarmer. Zogauw ze thuis is dan ga ik het weer met het bakje handwarm water doen mocht het nodig zijn. De ijsklontzakjes vind ik persoonlijk niets om borstvoeding in te bewaren. Ik ben te bang dat er stukjes plastic in mijn melk/de flesjes zou komen. Wij hadden dus de voeding in die kleine goedkope flesjes zitten, daarin maakte we het ook warm en dan om te drinken kiepte we het over in de difrax-s flessen waaruit Malou en Ruben dronken (en drinken). Zo dat was het wel geloof ik ! Liefs, Hanneke!
Ik bewaar het in via bakjes en ijsklontzakjes. In de bakjes zit ongeveer 1 voeding, maar misschien dat ze over een paar weken wel meer drinkt dan wat nu 1 voeding is en dan kan ik er makkelijk 1 of 2 klontjes bij doen. Ik ontdooi het ook in de koelkast en dan verwarm ik het in de flessenwarmer. Mocht er nood zijn, dan ontdooi en verwarm ik het gewoon in de magnetron. Gaan er wel voedingsstoffen verloren, maar voor een keertje vind ik dat niet zo erg. Verder gebruik ik difrax flessen, want die ringen voor op de via bakjes hebben geen ontluchting. En de klontjes passen prima in de brede S-fles, via de onderkant. Bang voor plastic ben ik niet, want al zou er een stukje in de melk komen past dat natuurlijk nooit door het speentje
in handwarm water dus. Hoe lang staat dat? 10 min ofzo? Ik kan dat ook wel doen want ze heeft een redelijk vast schema. Maar bij onverwachts kan ik wel in gekookt water doen? Gisteren geprobeerd haar koude melk te laten drinken. Nee jammer deze dame wil het ook warm/ lauw hebben. Heb het dus toch in een bakje kokend water gedaan want ze wilde wel heel graag en ik zag het niet zitten een overstuur kind te hebben. Ze dronk trouwens niet alles op. Aan mama's borst vind ze het lekkerst. Snap ik wel hahahaa Nu ben ik bang als ik een keertje wegga en papa geeft de fles en ze drinkt niet alles op. dat hij straks met een huilend en boos kindje zit? bolbuikje: das handig die goekope flesjes! Slim
Beter kan je het warm maken in 2 of 3 keer. Dus je maakt eerst 60cc warm, dat geeft je man dan aan Pauline. Lust ze daarna nog wel een beetje? Nou, dan maakt ie nogmaals 50cc warm en geeft het weer. Heeft ze daarna echt nog trek kan hij nog een keertje 40cc ofzo warm maken en dan weer laten drinken. Als je in een keer 150cc warm maakt en ze drinkt dus maar 80 zit je mooi met een berg voeding die je dus gewoon weg moet gooien! Zonde vind ik! Gewoon lekker warm water nemen, maar wel zorgen dat het niet te heet is! Dus gewoon je handen er een minuut in kunnen houden zonder dat je ze na 20 seconde eruit trekt want het is wel erg warm ! Die temp heb ik altijd genomen ! Dan ong 10-15 minuutjes erin zetten en af en toe een keertje zwenken en dan is het prima. Tenminste hier ! Heet water kan wel, maar liever niet !
Amber wil altijd meteen drinken als ze dorst heeft. en dan blijft ze maar huilen en overstuur doen totdat ze drinken krijgt. dus ik moet het wel in heet water zetten.
De hitte daar gaan de antistoffen in de borstvoeding van kapot! Zonde dus eigenlijk! Verder kan de melk op sommige stukjes (de vetdeeltjes) te heet worden en daar kan je kindje zijn/haar mondje aan verbranden. Lees bijv ook eens onderstaande links door van www.borstvoeding.com (heel goede en duidelijke site) Bewaren van moedermelk. Opwarmen van moedermelk.
Maar als je dus 4 x de borst geeft en 2 x gekolft dan maakt het toch ook niet zo heel veel uit voor de antistoffen. Ik laat het eigenlijk altijd in heet (kokend water) staan. Wist het wel van de magnetron maar niet van kokend water eigenlijk. Het duurt zo lang anders.
Dan krijgt de kleine dus 4x alle antistoffen uit de borstvoeding en 2x borstvoeding waar zeker een (groot) gedeelte 'kapot' is. En of dat uitmaakt, dat moet je zelf bekijken. Ik vind het doodzonde ! Als jij vind dat het niet uit maakt, mag dat ook even goede vrienden !