onrustig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Flashyfly, 25 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi Mirjam en Saskia,

Mijn zoontje is 7 weken jong en drinkt sinds een paar weken erg onrustig aan de borst. Hij slaat met zijn hoofd naar achteren en schopt met zijn beentjes. Hij moppert ook onder het drinken.
    Sinds een paar dagen huilt hij ook onder het drinken en laat de borst los om meteen weer wild aan te happen.
    Geen plezier voor hem en mij.

Waar kan het misschien aan liggen?
    Zijn het krampjes? Voorheen poepte hij ook altijd onder het drinken. Maar sinds een paar weken heeft hij niet meer bij elke voeding een poepluier maar 1 keer per dag en soms 1 keer in de paar dagen.
    Maar hij blijft wel onder elke voeding duwen.

Van alle inspanningen van het duwen geeft hij soms onder het drinken ook meteen een mondje terug en dat stroomt dan ook uit zijn neusje. Maar gulzig als hij is laat hij dan de borst niet los.

Hopelijk hebben jullie een oplossing zodat voeden weer wat prettiger wordt.

Groetjes Flash

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

wat naar voor jou en je zoontje!

Er kunnen een paar dingen aan de hand zijn.
    - hij kan een sprongetje maken in zijn ontwikkeling en daardoor onrustiger drinken, dat lost zich op na een paar dagen. Je kunt hem helpen door in een rustige omgeving te voeden en hem kalmerend toe te spreken en te aaien.
    - je kunt regeldagen hebben, je hebt dan niet te weinig melk, maar vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd. Soms duurt het langer voor er een toeschietreflex is, dan kan hij boos en gefrustreerd raken. Wat kan helpen is om je borsten voor en tijdens het voeden mee te masseren met je vrije hand. Ook voeden in een aangenaam warme en rustige omgeving kan dan helpen.
    - er kan sprake zijn van spruw, heb je witte puntjes of aanslag in zijn mond gezien en bij jou misschien een roze glanzende tepel en of pijn bij het voeden of na het voeden (stekend diep in de borst)? Als dat zo is, moet je behandelen tegen spruw, via de huisarts ene drankje voor je zoon en zalf voor jou.

Ik verwijs je ook nog naar borstvoeding.com waar een artikel staat over onrustig drinken, misschien kun je daar nog iets mee.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Onrustig drinken - Onrustig drinken aan de borst

Succes en bij meer vragen hoor ik het wel.

Mirjam

3. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je reactie.
    Ik voed sinds een paar dagen alleen nog maar liggend boven op bed, een rustige omgeving. Maar helaas drinkt hij daar ook nog onrustig. Niet altijd hoor, maar wel vaak. Als het een sprongetje is dan zit er niks anders op dan afwachten.

Hij heeft ook witte vlokjes in de mond maar dat is melk, deze kan ik namelijk wegvegen. Dan is het geen spruw toch?

TSR is bij mij juist sterk aanwezig, hij hoeft maar te huilen en de melk spuit er al uit. Ik laat de eerste melk ook altijd weglopen, anders verslikt hij zich in de melk.
    Ik heb gelukkig geen pijn bij het voeden, alleen het aanhappen voel ik eventjes.

Vanochtend begon hij ook weer onrustig te worden en toen zat zijn luier ineens vol, tot aan zijn rug :) Hij was echt aan het duwen onder het drinken.
    Kan het zijn dat hij daarom onrustig drinkt?

Ik zal de link ook nog eens doorlezen, bedankt.

Groetjes Flash

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

slim om liggend te voeden, misschien heeft hij juist last van die snelle toeschietreflex, ook slim om wat melk weg te laten lopen dan.
    Het kan inderdaad zo zijn dat hij last heeft van zijn darmen, en dat hij na een poepluier wat opgeluchter is!
    Als je het wit kunt wegvegen is het melk en geen spruw inderdaad.

Mirjam

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Bedankt Mirjam, ik hoop dat het inderdaad een regeldag of een sprongetje is. die gaan vanzelf over.

Zou ik nog iets kunnen doen tegen het onrustige drinken als het door zijn darmpjes komt? Naast je reeds gegeven tips?
    Ik hoor zijn darmen ook tijdens en na een voeding.

Groetjes Flash

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

het ene kind heeft gevoeliger darmen dan het andere, daar kun je niet heel veel aan doen. De manier waarop je voedt, liggend is prima, ook om de voormelk wat weg te laten stromen zodat hij de vettere achtermelk krijgt.
    In jouw bijzijn kun je hem een poos op zijn buikje laten liggen, op jouw buik bijvoorbeeld, een beetje tegendruk kan prettig zijn voor rommelende darmpjes. Kun je tegelijk een beetje aaien over zijn ruggetje, dat kalmeert ook.

Mirjam

Deel Deze Pagina