De vriend begon over legitimatie van onze baby straks. Bijschrijven mag niet meer, ze heeft zelf dus nodig. Aan de ene kant willen we wel dat ze een eigen id kaart heeft, maar het heeft ook weer nadelen. begreep dat het niet verplicht is zolang ze niet naar het buitenland gaat. Vind het ook raar om een 4 jarige te legitimeren met een baby foto. Wie heeft dit wel/niet gedaan en welke ervaringen?
Wij hebben een paspoort voor ons dochtertje. Ook enkel alleen omdat we toen zij een paar maanden oud was naar het buitenland gingen. In principe is het paspoort 5 jaar geldig. Maar wij werden op schiphol wel gewaarschuwd dat als ze ouder is en er wordt getwijfeld of het wel hetzelfde kindje is als de baby op de foto, ze geweigerd mag worden.
Als je naar het buitenland wilt, zul je wel moeten.Blijf je in Nederland, dan hoeft het inderdaad niet onder de 14. Mijn dochters waren 5mnd toen ze hun paspoort/ID- kaart kregen en inderdaad s dat een beetje vreemd als ze dan 5 zijn. Maar daarom is een kinderpaspoort maar 5 jaar geldig en niet 10 jaar, zoals bij ons.
Hier een id kaart, afgelopen lente laten maken. Omdat bij de vlak bij de duitse grens staan en gewoon in duitsland willen kunnen gaan winkelen
In de gezondheidszorg is een id officieel verplicht. Ook onder de 14. Een id-kaart voor kinderen kost momenteel ongeveer 6, dus daar hoef je het niet voor te laten. Het is 5 jaar geldig en hoewel het erg vreemd is om je 4 jarige te legitimiteren met een babyfoto, werkt het verder prima.
Ook onder de 14 heeft een kind/ baby zijn eigen ID nodig, ook als je niet naar het buitenland toegaat. Als je baby eens in het ziekenhuis zou moeten zijn bij de kinderarts of zo, dan ben je verplicht een ID van de baby te laten zien, zorgpasje alleen is niet voldoende, kwam ik dus ook achter toen ik bij de kinderarts moest zijn. Ze deden de eerste keer gelukkig niet moeilijk maar als hij nog eens moest komen (hopelijk niet meer) dan moest ik wel zijn ID kunnen laten zien. Dus 3 weken geleden hebben we zijn ID aangevraagd en 2 weken geleden opgehaald bij het gemeentehuis. Het ID voor kinderen onder de 14 jaar is wel goedkoper dan een ID voor ons.
Toevsllig vandaag bij een afspraakbevestiging voor mijzelf in het ziekenhuis een flyer gekregen over legitimatieverplichting en hoe dat voor kinderen geldt. Daarin staat eigen legitimatie of bijgeschreven in paspoort ouders. Ik vind het wel vreemd hoor, maar wij hebben vanwege ziekenhuis en omdat we ook naar duitsland ed wilde kunnen met 3 maanden een legitimatie voor ons zoontje aangevraagd.
Wij hebben ook ivm buitenlandtripjes een paspoort voor onze dochter. De fotograaf voor pasfoto's zei doodleuk: "ze mag op de kruk zitten, als dat lastig is kan mama haar een beetje vasthouden en dan naar papa kijken". Ik begon te lachen, meneer was bloedserieus, nou toen had ik het niet meer... Ons meisje was 8 weken en kon net haar hoofdje recht houden hahaha. Uiteindelijk een 'gelukte' foto, met inderdaad de waarschuwing voor evt weigering in de toekomst, bij de douane. Afgelopen mei (een jaar na paspoortfoto) zonder problemen mee gereisd.
6 Euro? Waar ben jij dan geweest? Bij onze gemeente moest ik toch echt 28,50 Euro betalen dus dat is nogal een verschil
Onze dochter heeft ook een id-kaart. Haar heupjes moesten gecontroleerd worden in het ziekenhuis omdat ze in een stuit gelegen had en in het ziekenhuis moet je je legitimeren.
Die 6 euro had ik even gemist, maar idd: waar??? Hier echt niet, kost 28,45. Wij hadden oveirgens een paspoort omdat we ook wel eens wat verder weg gaan op vakantie, dat is ruim 50 euro
Wij hebben voor alle kinderen een id kaart, dit omdat wij op 6 km van de Duitse grens wonen en regelmatig in Duitsland boodschappene enzo halen. Echter mijn zusje helemaal niet, had voor haar zoontje ook niet meteen een id aangeschaft die dacht dat pas te doen als ze vakantie zouden gaan, maar toen werd hun zoontje erg benauwd, kreeg pufjes en zou een afspraak met de kinderarts krijgen ( verwijzing) maar om die afspraak door te laten gaan had haar zoontje van 5 maanden toch echt een id kaart nodig, Dus hoewel het niet verplicht Is..... Is het wel handig om te hebben. Hier trouwens ook 28 euro en geen 6 euro, Bij mijn zoontje zijn eerste id kaart toen betaalde we 9 euro,en voor onze eerste dochter geloof ik ook nog, maar mijn jongste dochter bijna 2 jaar geleden en onze zoon een nieuwe toch echt beide 28 euro
Hoop dat ze 6 euro per jaar bedoeld, anders toch maar even verhuizen dan Denk dat we het even aankijken nog. Sowieso is met een weekje dat wel geregeld.
Voor een ID voor een kind mogen ze toch maximaal 28,nogwat vragen óf minder? Ik dacht dat laatst gelezen te hebben. Aldus Rijksoverheid In ieder geval; hier ook alleen een ID laten maken omdat we naar het buitenland gaan. Anders hadden onze kinderen er nu ook allebei nog geen gehad. Onze zoon van 6 heeft een ID met foto van toen hij nét 3 was. Ik vind het juist superschattig dat hij daar echt nog zo'n wuppie was ♥ Heb me er nog geen moment druk om gemaakt dat het 'stom' is om een legitimatie te gebruiken met een foto van een paar jaar oud. Ze veranderen nu eenmaal razendsnel. So be it..