borstverkleining en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door AngelaSR, 5 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

3 sep 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Beste dames,

Ik heb 16 jaar geleden een borstverkleining gehad.
    Ik ben over 5 dagen uitgerekend en wil graag mits mogelijk borstvoeding geven.
    Nu is mijn vraag:
    Zijn er dames met een soortgelijke situatie die mij kunnen vertellen hoe het bij hun ging?
    hoe lang moet je proberen en hoe merk je of het lukt?

mijn tepels zijn trouwens verplaatst tijdens de operatie.
    ik hoop dat iemand mij kan helpen!

alvast bedankt! :)

2. Nobely

Nobely Actief lid

13 nov 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee.

3. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

3 sep 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Niemand? :(

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 6 dec 2015
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015
    Ik zou niet te veel waarde hechten aan ervaringsverhalen...
    Iedere borst is anders, en omdat aan de buitenkant niet te zien is wat de gevolgen zijn van de verkleining, is het moeilijk om daar dus een verwachting aan te zetten.

Als je echt een reële poging wil doen om borstvoeding te gaan geven: neem dan zsm contact op met een lactatiekundige : Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding
    Samen maak je een plan voor na de bevalling.
    Wat wil je wel en wat niet.
    Wie weet gaat alles prima. Maar ook als volledige borstvoeding niet lukt, is een combinatie van borst en kv ook een optie.
    Kindje wel aan de borst maar met aanvulling.
    Het hoeft niet altijd zwart/wit te zijn.

Kortom, vraag om hulp, das ook gewoon prettig als je kindje er is ��
    De kennis omtrent borstvoeding is niet altijd optimaal bij kraamzorg/cb/vk
    Borstvoeding mislukt regelmatig (lees de topics er maar eens op na��) door foute adviezen en/of te snel naar kv grijpen.
    Dus zeker in jouw geval heb je echt baat bij de begeleiding van een professional.

Check ook je verzekering even, vaak staan de kosten voor een LK in de lijst van vergoedingen.

En nu nog even genieten van het mensje in je buik!��

5. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

3 sep 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Dank je wel Zoe123!
    Ik heb in ieder geval ook een borstvoeding cursus gevolgd om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Ik ga even achter die lactatie deskundige aanen kijken of ik daarnog wat verder mee kom. Het idee om het eventueel te combineren bv en kv had ik idd al bedacht. En is zeker ook niks mis mee :)

6. Vogeltje80

16 okt 2015
    57
    4
    8
    NULL
    NULL
    Hoi, ik heb na een borstverkleining met succes borstvoeding gegeven.
    De tip van Zoe123 is heel goed. Zelf heb ik al voor de bevalling contact opgenomen met een lactatiekundige zodat ik van te voren al op de hoogte was van een aantal tips ipv dat ik eerst op de adviezen van een kraamhulp enzo zou leunen.
    Hierdoor was ik er ook heel snel bij toen het niet goed liep en heeft ze me heel snel na de geboorte goed opweg kunnen helpen.
    Ik had dus wel het geluk dat ik uiteindelijk volledig kon voeden. Alleen had ik wel altijd moeite met een toeschietreflex ivvm ongevoelige tepels.

7. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

3 sep 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Bedankt voor je verhaal Vogeltje80!
    Ik ga idd contact opnemen met een lactatie deskundige.
    Fijn om zo'n positief verhaal te horen! :)

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb het 2x geprobeerd maar door de operatie zijn mijn tepels dusdanig anders (vlak, losgehaald, in een andere positie) waardoor het bij ons 2x uitliep op bloedende kloven en een kindje die niet normaal kon aanhappen. Maar ik zou het zeker proberen, met goede hulp van een laktatiekundige.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Had je erge hangborsten voor je operatie? Er zijn 2 vormen van tepel verplaatsen, namelijk tepel helemaal los geweest en opgeplakt, of je tepel is vast blijven zitten aan de tepelstreng.

In geval 1 is her kansloos en zou ik pillen tegen de stuwing vragen.
    In geval 2 (wat ik had) moet het in theorie wel mogelijk zijn. De chirurg zei wel tegen mij dat ik nooit bv kon geven. Ik heb ervoor gekozen om geen bv te geven (onder andere) vanwege het lage slagingspercentage, en ik heb anti-stuwingspillen gekregen.

Wat me wel opviel is dat er weken lang nog melk uit mijn tepels kwam. Als ik er in kneep dan spoot het er uit!

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ja bij mij kwam er wel relatief wat melk uit, ook na maanden nog, geen flinke hoeveelheden maar ik had in iedergeval genoeg melk om bijv 30ml te kolven. Maar het aanhappen was bv echt onmogelijk, op een normale manier aanhappen was voor mij verschrikkelijk pijnlijk en e kregen er toch niet voldoende uit. En de fles was toen toch een stuk minder pijnlijk.

11. AngelaSR

AngelaSR Bekend lid

3 sep 2014
    707
    1
    0
    rijswijk ZH
    Bedankt voor de reacties. Het probleem is dat ik dus geen idee heb op welke manier Het gedaan is. Het is zo lang geleden en ik was pas 16 toen. Ze hebben wel heel erg veel weggehaald. Ook tegen mij is gezegd dat ik geen bv kon geven maar dat schijnen ze altijd te zeggen om geen valse hoop te geven.
    toen intereseerde het mij ook niet zo, logisch als je pas 16 ben en daar nog helemaal niet mee bezig bent. Ik wou achteraf dat hij wat meer de tijd had genomen om even goed uit te leggen hoe of wat. Maar ja dat is achteraf gepraat.
    ik ga het gewoon proberen met deskundige hulp en lukt het niet dan gewoon fv :)

12. Melliemuis

Melliemuis Fanatiek lid

28 apr 2014
    1.314
    0
    36
    Across the pond
    Ik heb in 2008 een bvk gehad (ankermethode, tepel verplaatst maar nog wel vast, in totaal 1 kilo weggehaald) zal even mijn ervaringen vertellen..

Mijn zoontje is in april geboren en ik wou wel borstvoeding proberen. Ik begon met 24 weken wat colostrum te verliezen dus was hoopvol. In het ziekenhuis geen goede hulp gehad, mijn zoontje wou niet happen dus heb het al vrij snel opgegeven.

Toen hij 9 weken oud was begon ik me schuldig te voelen dat ik het te snel had opgegeven en begon ik met relacteren. Ik slikte domperidone en kolfde elke 2 uur. Na 2 weken spaarde ik zo'n 180-200cc per dag. Dit heb ik alsnog niet lang kunnen volhouden en ben toen J 4 maanden was weer gestopt.

Ik ben van mening als ik me van te voren beter ingelezen had en had geweten wat van hulp ik had kunnen krijgen, ik een veel betere start had gehad.

Verder heb ik wel wat tips voor je :)

*Vraag in het ziekenhuis of je een elektrische kolf mag gebruiken en evt. lenen voor thuis. Kolf elke keer als je de kleine gevoed hebt. Ook al komt er niks uit, stimulatie is goed en geeft je lichaam een seintje dat er melk aangemaakt moet worden.

*Neem contact op met een goede lactatiekundige. Dit heb ik niet gedaan en heb er spijt van.

*Voed, voed, voed, en voed nog meer hahaha

*Verder zit ik bij een (Engelstalige) fb groep met meer meiden die bv geven na een bvk. Ik heb hier superveel aan gehad! Als je wil kan ik je wel een uitnodiging sturen, stuur maar een pbtje ;)

Succes!!

Deel Deze Pagina