Zonet van het Sophia te horen gekregen dat ik op koemelkvrije producten over moet stappen om te kijken of zoonlief daar goed op gaat reageren. Ik geef nl. alleen nog borstvoeding, verder niets. Nu de vraag: waar vind ik zo'n lijst???? WIe heeft m??
Nou op zich is het vooral op de pakjes kijken: Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat? Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen: melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen wrongel, wei, weipoeder en melkzout melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is) lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234) broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken. Ik heb zelf wel een merknamenlijst van het voedingscentrum, maar daar is ook ei uit gehaald dus daar heb je dan niet zoveedl aan .
Via de site van het Voedingscentrum kun je een heel uitgebreide lijst bestellen. Daarnaast kun je je CB of huisarts om een verwijzing naar een dietist vragen.