Niet ingedaald balletje (10mnd+ )

Discussion in 'Baby en dreumes' started by wendy339, Nov 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hoi mede mama's van een zoon.

Is er iemand die een zoontje heeft (gehad) waarbij 1 vd balletjes rond de leeftijd van 10mnd nog niet was ingedaald?
    Het balletje is volgens cb arts wel voelbaar bovenin maar is niet terug te duwen op zijn plaats. Nu heeft hij er volgens mijn man en mij een paar maanden geleden wel 'ingezeten' maar is dus terug geschoten naar boven.

Nu geeft de cb arts hem tot de volgende Cb afspraak om t balletje zelf in te dalen. Gebeurd dit niet krijg ik een verwijzing voor de uroloog.

Nu zie ik dat dus wel gebeuren.. Wie heeft er ervaring met dit probleem en wat heeft de uroloog bij jou zoontje gedaan?

Bedankt alvast!

2. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

Sep 5, 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Bij mijn zoontje is ook 1 balletje nog niet ingedaald, hij is nu 13 maanden. Toen hij geboren is kwam hij gelijk onder controle bij de kinderarts hier voor. Ik moest met 6 weken terugkomen, half jaar en nu net de controle van 1 jaar gehad. Maar nog steeds niet ingedaald!
    Het balletje is ook 'zichtbaar' geweest in de lies en ook voelbaar. Maar bij de controle van een half jaar was dit niet meer zo, de kinderarts kon hem ook niet meer vinden. Bij de laatste controle voelde ze hem wel weer in de lies zitten. Ik ben nu doorverwezen naar de kinderuroloog, die gaat verder kijken wat de opties zijn.

Ik had gelezen dat bij 1,5 jaar beide balletjes ingedaald moeten zijn anders gaan ze dat dmv een operatie doen. Maar de ka zei dat dat niet perse altijd met 1,5 jaar gebeurt. Soms wachten ze wat langer, ligt er helemaal aan waar dat ie zit en of ie al op zijn weg naar beneden is. Ik ben erg benieuwd wat de uroloog gaat zeggen. Dus ik kan je nog niet zeggen wat de uroloog gaat doen maar ik vind het wel fijn om mee te kunnen praten omdat wij met hetzelfde probleempje zitten!!!

3. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    'Gelukkig' herkenning!
    Jou zoontje dus al meteen onder Co. Bij kinderarts hiervoor? Hier werd er niet zo'n paniek van gemaakt. Ze deden het na de bevalling voorkomen alsof het veel voorkwam. Maar na wat navraag hier en daar valt het erg mee. En de jongens die het al hebben gehad waren te vroeg geboren en hadden ze voor de 6mnd op hun plaats zitten..

Maar goed jullie dus ook in afwachting.. Ben benieuwd..
    Ik hoop eigenlijk dat ze als ze mijn zoon moeten opereren dat ze niet wachten tot hij 2 is. Nu krijgt hij er nog het 'minste' van mee. Maar natuurlijk liever helemaal niet, vind het toch akelig idee je 'gezonde' zoon onder algehele narcose..
    Wanneer heb je de afspraak met de uroloog? Ik moet over 2 weken naar cb voor z'n 11 mnd spuitjes weet niet of ik dan de arts of de vp heb. Ga in ieder geval dan wel even navragen hoe nu verder..

Hoe me op de hoogte!

4. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

Sep 5, 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja ik kreeg toen ik uit het zkh kwam meteen een afspraak mee voor controle bij de ka. Er werd mij ook verteld dat het vaker voor kwam en dat het meestal ook wel snel goed kwam. Maar bij mijn zoon ook niet dus!

Als hij eraan geholpen moet worden dan hoop ik ook dat ze er niet te lang mee wachten nee, des te minder krijgt ie er van mee ja. Maar ja, net wat je zegt, je kind onder narcose, een operatie, brrr...
    Heb ook wat gelezen over verminderde vruchtbaarheid bij mannen die ook zo'n operatie hebben gehad... Nou daar moet ik ook niet
    aan denken!!!

Ik moet 5 dec. naar de kinderuroloog, ben ook erg benieuwd wat die zegt! Ik zal je op de hoogte houden.

Niet meer mensen met deze ervaring???

5. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

Mar 6, 2011
    1,284
    0
    36
    Female
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Mijn broertje heeft dit ook gehad. Operatie wordt volgens mij aangeraden omdat het balletje nu ook helemaal niks kan. Door de hogere temperatuur daar verschrompeld het. Dus misschien is het wel slim om op vroege leeftijd hem te laten helpen
    Mijn broertje is geopereerd en zijn ene bal is dus nog steeds neit helemaal. Hij heeft ook het idee dat die niet helemaal functioneel is. Maar dan neemt de andere bal het wel voor ene groot deel over

6. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

Jan 27, 2011
    810
    1
    18
    Bij ons zoontje waren de balletjes beide ingedaald bij de geboorte maar bij de 1e controle CB met 4 weken was er 1tje weer terug gesprongen. Hier werd gezegd dat ze liever tot een half jaar wilden afwachten (maar dat kan ook komen omdat hij wel ingedaald wás). Wij hebben bij de 6 maanden controle een afspraak gekregen bij de uroloog om te overleggen. Er is idd gewoon een kleine kans op verminderde vruchtbaarheid en teelbalkanker wanneer je er niets aan doet. Wij hebben toen besloten om het voor zn 1e jaar al te doen, dat is zieliger voor ons dan voor hem. Dus hij is er met 8,5 mnd aan geholpen. En idd is het geen pretje om te zien maar uiteindelijk denk ik dat hij er zo het minste aan heeft over gehouden. Het is een kleine ingreep en het is een dagopname. Wij waren er alletwee bij. De arts heeft ook meteen een kleine liesbreuk (wat ook heel veel voorkomt) verholpen.
    Ik zou je aanraden om het wel te doen. Succes iig.

7. avon

avon Fanatiek lid

Apr 6, 2010
    1,177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    Hier ook zo'n eigenwijs balletje:p Wij zijn ook vanaf geboorte onder controle geweest. Balletje zakte in begin helemaal niet, maar rond een jaar daalde het, Volgens de uroloog is de spier waar het balletje anhangt nog te strak en hoe zwaarder het balletje wordt hoe slapper/ langer de spier wordt waardoor het balletje indaald. En we zijn toen zoonlief 20 maanden was weer geweest en het verschil was duidelijk te voelen. De controle bij de uroloog is gestopt en ze houden vinger aan de pols bij het CB en wijzelf natuurlijk. maar het zit al een stuk lager.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Vind het toch raar dat onze zoon er niet voor onder Co. Bij de kinderarts is geweest. Hij was hier nml bij de geboorte al niet ingedaald..
    En ik laat hem zeker helpen hoor, hoe zielig ik het ook vind!
    Ik ga er maar ff wat druk achter zetten volgens cb afspr. Als het moet dan moet het, maar dan wil ik inderdaad niet wachten tot hij 2 is.. ( er schijnen urologen te zijn die dat aanhouden als termijn).
    Hij is in Jan 1 jaar, en eer we afspraak hebben etc zal hij 14/15 maanden zijn dus eer hij hij geholpen is lopen we al weer tegen de 18mnd denk..

Bedankt voor jullie ervaringen!

9. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

Sep 5, 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd wat de uroloog bij ons gaat zeggen 5 dec. Eigenlijk hoop ik ook wel dat hij zegt dat hij er gelijk wat aan wil doen, maar hij zal eerst wel kijken waar het balletje ongeveer zit.

Avon: zit het balletje van jouw zoon nu al wel op zijn plek dan? In 't zakje dus... ;)

10. avon

avon Fanatiek lid

Apr 6, 2010
    1,177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    toevallig vanmorgen weer gecheckt en hij is nu volledig ingedaald. zag het goed zitten. Ben blij dat we het afgewacht hebben en niet gelijk geopereerd hebben. hebben hem wel pijn gespaard denk ik dan.

11. Mauzelino

Mauzelino Actief lid

Sep 5, 2011
    151
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nou we zijn vanmorgen dus bij de kinderuroloog geweest. Hij zei meteen dat het balletje nog wel in de lies zit, maar door een klein liesbreukje nooit uit zichzelf in zal dalen. En dat kanaaltje waar het balletje door moet zit ook verstopt.
    En de enige manier om dit te verhelpen is dus een operatie, en het liefst zo snel mogelijk, zo dat hij er minder last van heeft dan als hij wat ouder is.
    Dus begin volgend jaar zal de operatie wel gaan gebeuren. Het is een dagopname en hij kan 's avonds weer naar huis als alles ok is.
    Ik zie er nu al vreselijk tegenop...

12. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ah jakkes, snap je helemaal meis! Ik wordt al niet goed bij de gedachten. Het erge is nog dat onze knullen er gewoon geen last van hebben dus we geven ze daar gezond en pijnloos af en we krijgen ze niet fit en met een wond terug. En dan nog dat roesje/ narcose bah!

Ik moet de 12de naar net bureau zal dan wel verwijzing krijgen denk ik..
    Hou me op de hoogte meis!

13. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Ik hier vandaag naar bureau geweest. Had de vk die heeft overleg met arts gehad en kreeg als antwoord dat het met 14 mnd opnieuw beoordeeld wordt.. Pfff nog meer wachten.. Kwam niet zo nauw was hun tegen reactie.. Fijn.. Wordt nog vervolgd dus over 2,5 mnd..

Share This Page