Zieke ouder

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door biseco, 1 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Ik kom nu hier toch ook mijn verhaal doen, omdat ik het even niet meer weet Wij hebben gisteren tehoren gekregen dat mijn man lymfeklierkanker heeft. We weten ook nog niet wat ons te wachten staat omdat ook nog niet alle uitslagen bekend zijn. Wij hebben een dochter van bijna 4 wat en hoe gaan we dit aan haar vertellen. Helaas is mijn moeder als laatste opa en oma vorig jaar overleden.
    Wie heeft er ook ervaring dat pappa ernstig ziek is. Hoe zijn julie hier mee omgegaan. Hoe hebben julie het verteld.

2. love31

love31 Actief lid

20 nov 2006
    281
    0
    0
    huisvrouw
    Mijn broertje heeft ook lymfeklier kanker gehad op 18 jarige leeftijd,mijn zoontje was toen 3 jaar,maar begreep er niet veel van.

Ik heb zelf een kwaadaardige melanoom op mijn voet gehad in 2007,ik was op dat moment zwanger van me dochter,en had een zoon van 14,die hoefde ik natuurlijk niets uit te leggen,die wist het allemaal wel,dus ik heb niet echt ervaring met het vertellen aan kleine kinderen.

ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen!!

3. Dana

Dana Niet meer actief

verschrikkelijk :( heel veel sterkte met alles,

mijn moeder is ernstig ziek en we zien haar vaak in het ziekenhuis, wij leggen alles altijd in "jip en janneke taal" uit en meestal is het gokken of ze het snapt.

met jouw dochter is dat anders want die is al wat ouder natuurlijk, dan zou je bijvoorbeeld kunnen uitleggen dat papa erg ziek is en daarvoor behandeld moet worden, meestal krijg je dan vanzelf vragen van je kindje.

nogmaals heel veel sterkte!

4. Dana

Dana Niet meer actief

en ik bedenk me net dat het misschien ook goed is om haar KDV of school in te lichten als ze daar naartoe gaat.

5. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

6 dec 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje wat een vreselijk nieuws. Als allereerste heel veel sterkte.

Misschien kun je je zorgverzekering eens bellen. Er zijn namelijk maatschappijen die kinderboekjes hebben over ziekten. Misschien da je hieruit dan kan voorlezen. En sommige ziekenhuizen hebben ze ook.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat een vreselijk nieuws.
    Ik wens jullie gezin en familie enorm veel sterkte toe.

Ik zou eens overleggen met de HA of het CB over hoe je zoiets het beste kan uitleggen. Ook al is jullie dochter 4 jaar ik heb altijd de indruk dat kinderen op die leeftijd erg veel oppakken en toch wel redelijk veel begrijpen.

Nogmaals veel sterkte

7. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Bedankt voor de tips. Cb heb ik vanochtend inderdaad al gebeld. Wordt vandaag door jeugdverpleegkundige door terug gebeld. Het probleem is dat mijn moeder vorig jaar na een ziekbed van een jaar is overleden. En hoewel mijn dochter toen nog een stuk jonger was, weet ze daar dus toch nog steeds dingen van. Maar dat ga ik wel eens met het Cb overleggen hoe we dat aan gaan pakken. voor Mijzelf ben ik ook druk bezig om hulp in te schakelen. Ik weet nog van vorig jaar hoe hectisch alles is.

8. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Jeetje meid wat erg voor jullie. Allereerst wil ik jullie heel veel sterkte wensen.
    Verder niet echt tips behalve weet ik dat er een boekje voor kinderen waarin kanker word uitgelegd ( wel echt in kleine kinder taal). Misschien daar eens op googelen

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb geen tips, behalve het cb om raad vragen. Maar ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

10. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik heb geen tips voor jullie.. maar ik wil je jullie heel veel sterkte toewensen !! dikke knuffel.

11. duveltje

duveltje Bekend lid

6 nov 2008
    658
    0
    16
    Ik heb helaas geen tips voor je, maar misschien weten ze bij de bieb wel wat boekjes die je zou kunnen voorlezen.

Ik wil je wel ontzettend veel sterkte toewensen in de ongetwijfeld zware tijd die gaat komen.....

12. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Vanmiddag in de bibliotheek geweest. Boekjes zijn aangevraagd.
    Cb heeft teruggebeld. Maar konden helaas niet zo heel veel doen.
    Hebben wel wat adviezen gegeven hoe we het Lieke het beste kunnen vertellen en voorbereiden.

13. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    heel veel sterkte

14. Pinque

Pinque Lid

21 nov 2010
    69
    4
    8
    NULL
    NULL
    Wat rot, heel veel sterkte en natuurlijk beterschap toegewenst.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    O wat zwaar voor jullie.

Is een maatschappelijk werker misschien een optie?

Mijn vader is niet ziek geweest maar heel plotseling overleden. Wij zijn toen als kleine kinderen ( 5, 9 en 12 jaar) bij een maatschappelijk werker gekomen ( Riag, weet niet of het nog bestaat) en die heeft allemaal dingen met ons besproken en gedaan in spelvorm.

Misschien is dit er ook voor kinderen met een zieke ouder.

Heb je ook al bij een kanker steunpunt geinformeerd?

Heel veel sterkte en kracht in deze heftige tijd.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien kun je hier eens kijken? www.kankerspoken.nl ? je hebt ook een deel voor de ouders / leerkrachten etc. Het is eigenlijk een site voor kinderen met een ouder met kanker. Er staat veel info op en ik denk dat je er zeker wat aan hebt.

Verder zou ik zéker nog niet te gedetailleerd zijn over wat er gaat komen. De één wordt érg ziek van de behandeling (chemokuur en/of bestraling) maar de ander fietst er door heen! Zelfs haaruitval bij behandeling voor lymfeklierkanker, komt niet altijd voor.

Sterkte verder met het verwerken van het nieuws en met het wachten op de uitslagen!

Mocht je vragen hebben over lymfeklierkanker straks, kun je ook altijd kijken op de site van de patientenvereniging - www.lvn.nl .

En nogmaals sterkte,

Athina
    (ex-lymfeklierkanker patient)

ps: pb'en met vragen mag ook altijd. Voor mij is het alweer 10 jaar geleden- sommige dingen veranderen (ook ten goede: prognose zijn alweer sterk verbeterd) maar andere dingen blijven altijd hetzelfde.

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Heel erg veel sterkte toegewenst. Hopelijk pakt het allemaal goed uit voor jullie.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik lees nog even terug en lees over maatschappelijk werk: Ik verwacht, dat als de diagnose eenmaal definitief/compleet gesteld is, dat je ook wel hulp en begeleiding aangeboden krijgt, waaronder maatschappelijk werk. Wat dat betreft is er best veel geregeld. Alleen vergeten sommigen artsen het weleens in te schakelen. Maar ik denk dus dat er in het ziekenhuis waar je man behandeld gaat worden/waar de diagnose nu gesteld wordt, ook wel mensen zijn, die je hierin goed kunnen helpen en adviseren.

19. biseco

biseco Actief lid

5 apr 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Bedankt Athine, Pb is naar je onderweg.

20. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Soort dagboek met haar maken... a.d.v. plaatjes en zelf geschreven teksten. Dus plaatjes van ziekenhuis, dokter, prikjes, tekening maken van papa mét haar en papa zonder haar ( als dit in de toekomst zou zou zijn ) en dan telkens een stukje erbij schrijven, zowel door jou, door papa en door dochter zelf ( wat ze zelf zegt, of waar ze over praat ) kan allemaal helpen bij de verwerking hiervan. Het hele proces naar herstel kan flinke indruk achterlaten. Als ze ouder is en er nog last van heeft kan ze het samen met jullie terug lezen...

Deel Deze Pagina