Hallo, Ik zit hier zo met enkele vragen. Ben regelmatig bij mijn neefje (1jaar). Nu heeft hij last van hoesten en snotneusjes. Ik let wel op dat ik niet echt in contact kom ermee, maar soms komt hij wel met zijn handjes tegen je mond en een knuffel kan je hem nu ook niet wijgeren he. Ik ben de laatste tijd extréem vermoeid wat een symptoom is ernaar. Kan iemand me zeggen in welke mate je besmet kan raken met cytomegaalvirus!? Zijn er mensen die tijdens de zwangerschap besmet raakten, en hadden jullie symptomen, wisten jullie van iets? Mensen die niet immuun zijn en kleine kinderen thuis hebben. Hoe doen jullie dat, letten jullie erg op, wat heeft de gynaecoloog/arts/vk jullie aangeraden? Ik weet dat ik niet immuun ben, en weet dat je moet opletten van slijmen van peuters maar verder heb ik eigenlijk geen info gehad van de arts of gynaeco. Kan iemand me helpen. Alvast merciekes
Ik ben er ongeveer anderhalf jaar geleden heel erg ziek van geweest. Ik heb destijds een half jaar niet meer kunnen werken. Mocht je je echt zorgen maken, bel dan even je huisarts. Die kan je vast een hoop tips geven.
Mag ik je ook vragen welke symptomen je toen had? Donderdag moet ik op controle, dus zal ik dan ook aanhalen. Toch had ik graag wat info gehad uit de volkmond. Ook om toch wat te weten, want op het internet is alles zo theoretisch. Merciekes
Eigenlijk was het een berg van vage klachten. Het heeft dan ook 2 maanden! geduurd voordat ze erachter waren wat ik had. Ik had last van: - Hoofdpijn; - Duizelingen; - Constante moeheid (sliep als men me niet wakker hield 18/20 uur per dag! en dan was ik nog moe..); - *sterretjes* zien bij opstaan; - Niet kunnen concentreren; - Hoofdpijn bij het kijken naar schermen (tv en computer); - Regelmatig flauwvallen/wegvallen. Dat waren zo'n beetje de hoofdklachten.. Heel erg naar.. Mijn arts zei destijds dat normaal gesproken ieder mens als kind zijnde wel in contact komt met die ziekte en dat ie dan vaak onopgemerkt of met griepachtige klachten voorbij gaat. Daarna is men immuun. Hij had nog nooit gezien dat een jonge gezonde vrouw hier ziek van was, omdat het ALS het op volwassen leeftijd voorkomt meestal bij bejaarden of mensen die een transplantatie hebben gehad. Ik heb tabletten gekregen om goed te kunnen slapen. (wat ik nooit heb begrepen, want ik sliep toch al zo veel ) En voor de rest regelmatig bloedonderzoek. Er viel verder weinig aan te doen (net als bij pfeiffer), het was een beetje de ziekte uitzitten..
Het virus gaat van persoon tot persoon, een persoon met een CMV infectie kan het virus verspreiden, ook al heeft deze persoon geen symptomen van de infectie. Het virus komt voor in veel lichaamsvloeistoffen, zoals urine, bloed, speeksel, tranen en moedermelk. Via deze lichaamsvloeistoffen kan het virus verspreid worden. CMV kan ook verspreid worden door seksueel kontakt, bloedtransfusies, orgaantransplantaties en borstvoeding. Iedereen kan geïnfecteerd worden door CMV, bijna iedereen is wel eens blootgesteld aan CMV tegen de tijd dat hij volwassen is, maar niet iedereen wordt er ziek van. De tijd tussen blootstelling aan het virus en het eventueel ziek worden bedraagt 3 tot 12 weken. Door een bloedonderzoek kan worden aangetoond of iemand in het verleden geïnfecteerd is geweest. Personen met een verhoogd risico voor complicaties zijn: baby's van vrouwen die voor het eerst geïnfecteerd worden tijdens de zwangerschap, zwangere vrouwen die werken met kinderen, personen met een verzwakt immuunsysteem, zoals kankerpatiënten, ontvangers van een transplantatieorgaan en personen met een HIV-infectie. Symptomen van een actieve infectie kunnen zijn: hoge koorts, rillingen, erg vermoeid zijn, een algemeen ziek gevoel, hoofdpijn. Bij volwassenen duren deze verschijnselen hooguit 2 tot 3 weken. De meeste geïnfecteerde pasgeborenen hebben geen symptomen bij de geboorte, maar in sommige gevallen kunnen in de volgende jaren symptomen optreden, zoals ontwikkelingsachterstand en problemen met het zien of gehoor. Soms kan een pasgeborene een levensbedreigende infectie bij de geboorte hebben. De ziekte kan dan een levenslange ontwikkelingsachterstand tot gevolg hebben, eventueel ook doofheid of blindheid. Eén op de honderd kinderen wordt geboren met een CMV infectie. Slechts bij een klein percentage van deze kinderen treden problemen op. Kinderen, die een infectie oplopen na de geboorte, hebben zelden symptomen. Als er symptomen optreden, kunnen dit zijn: longproblemen, slecht groeien, problemen met de lever of het bloed. Mensen met een verzwakt immuunsysteem kunnen ernstiger, levensbedreigende problemen hebben, zoals longontsteking, leverontsteking en bloedziekten. De ziekte kan dan weken of maanden duren en kan fataal aflopen. Bij personen met een HIV-infectie kan de ziekte blindheid veroorzaken. Er is geen specifieke behandeling tegen het virus. De kans op besmetting kan verminderd worden door goede persoonlijke hygiëne en vermijding van mondcontact met lichaamsvloeistoffen van jonge kinderen. Dit is wat ik vond heb er zelf nog nooit van gehoort