In diverse topics kom ik verhalen tegen over vaginaal bevallen na een keizersnee. De feiten zijn me inmiddels wel duidelijk: Zie o.a. http://www.gezondvgz.nl/{1600aac2-344d-432a-8241-f16f6dd3a4ff} Waar ik wel erg benieuwd naar ben zijn ervaringen van vrouwen die eerst een keizersnee hebben gehad en daarna een gewone bevalling. Ik ben namelijk behoorlijk bang dat ik op bed 'vastgesnoerd' wordt met allerlei meetaparatuur en geen kant meer op kan. In een ander topic had ik deze vraag al een beetje off-topic laten vallen, maar daar kreeg ik niet de meest geruststellende verhalen... (Hoe dan ook... bedankt voor de eerlijkheid ) Oftewel: is het echt zo erg, of mag ik toch wel even in bad en een beetje rondstiefelen en staan?
Ik had in dat andere topic ook al gereageerd, maar toch. Zoals je ziet ben ik nog niet weer bevallen, maar kan het nooit lang meer duren. Afgelopen keer heb ik ditzelfde gevraagd aan de gyn. Zij vertelde mij dat ik vanaf het begin af aan eigenlijk op bed moeten liggen. Zodra ik in het ziekenhuis kom moet ik aan de ctg en mochten mijn vliezen worden gebroken wordt de beeb ook aangesloten. Hier (umcg) dus absoluut geen rondlopen. Ik vind dat ook vreselijk. Had gehoopt de weeen lopend oid op te mogen vangen. Dat was namelijk ook wat mij het meeste tegenviel toen ik de vorige zwangerschap werd ingeleid (eindigde in ks), dat ik alleen maar op mijn rug of zij kon liggen, verschrikkelijk. Sorry, dat ik geen positief verhaal voor je heb, maar misschien kun je je er nu wel wat op voorbereiden. Ik hoorde dit dus pas vorige week en was behoorlijk teleurgesteld.
Suus, bedankt voor deze en de eerder reactie. Ik wilde in dat andere topic niet te veel off-topic gaan. Ik zie dat je bijna 'mag', ik hoop dus maar dat je iets meer vrijheid krijt dan dat de gyn je beloofd heeft... Het is natuurlijk heel raar dat je in zo'n onnatuurlijke houding moet gaan liggen. In alle boekjes en op alle cursussen krijg je te horen dat je de zwaartekracht z'n werk moet laten doen. Dat doe je absoluut niet als je op je rug gaat liggen. Dit wordt dan ook overal afgeraden. Ik vind het zo gek dat ziekenhuizen hier zo weinig mee doen. Ik hoop hier dus ook te lezen dat dit niet in alle ziekenhuizen gebruikelijk is. Op deze manier zie ik er namelijk heel erg tegenop, zo erg zelfs, dat ik haast overweeg om 'lekker lang thuis te blijven'. 14 september is er een voorlichtingsavond in het ziekenhuis en daar hoop ik ook wel mijn vragen te kunnen stellen. Maar ik hoop hier ook positieve verhalen te lezen die ik evt. zou kunnen gebruiken in een discussie met een gynaecoloog.
Hee ik had in het andere topic ook gereageerd, ik ben onderhand wel van de 2e bevallen uiteindelijk met KS maar dat laat ik even in het midden. Het klopt dat je op bed moet liggen met die banden om je buik, ik had heel veel pijn en mocht dus wel even onder de douche zitten, maar de pijn bleef vreselijk dus ik ging er uiteindelijk weer onder vandaan. Later gingen ze electroden op mijn baarmoeder en het hoofdje van mijn kindje zetten, ze zeiden dat ik dan meer bewegingsruimte zou hebben. Helaas is het bij mij niet zover gekomen, dus ik kan je uiteindelijk niet vertellen hoe het gelopen zou zijn... Ik ken iemand die ook na een KS een bevalling gedaan heb, zal haar eens vragen te reageren ze is nu alleen ff op vakantie tot morgen!
hoii ik heb bij de eerste ks gehad en bij de 2e vaginaal bevallen ik mocht gewoon rondlopen en onder de douche maar heb het meeste van de tijd op bed gelegen met een ctg band om mijn buik ik kreeg ook van die draadjes naar binnen wat op het hoofdje van de baby werd gedaan helaas heb ik bijna 24 uur overgedaan mijn zoontje lag scheef dus die schoot steeds weer terug en moest een knip en ze hebben met 3 man op mijn buik gedrukt want hij moest!er uit het is allemaal goed gekomen hoor maar wat is dat mooi om mee te maken zeg om je kleine zo geboren te zien worden
tegen mij zeiden ze dat je zover kunt lopen als de kabel van die apparaten het toestaat. douchen enzo gaat niet echt dan....maar als je bv echt even onder de douche wilt kun je even tijdelijk ervan gehaald worden, alhoewel eenmaal interne monitor op het hoofd vd baby lijkt me niet prettig om dat weer eraf te halen en erop te doen. denk dat het dan alleen geld voor zo ctg. vind het wel raar dat je alleen maar op bed mag en kunt liggen. volgens mij kun je heus wel om je bed heen lopen of op een stoel zitten naast je bed. zou er dus niet snel genoegen mee nemen.