Tja, wel eens eerder hier een onderwerp over geplaatst, maar zit er nog mee in mijn maag... Voorheen had mijn mannetje zijn laatste fles rond 20.00; hij heeft toen wel eens tot 04.00 geslapen, best fijn. Nu adviseerden mensen mij om om 23.00 de laastste fles te geven zodat hij langer doorsliep. We proberen dit nu een aantal dagen, maar het staat zo tegen om hem te moeten wakker maken om 23.00. Nu het vroeger donker is (door de wintertijd) moeten we hem ook om 19.30 wakker maken. Het is zo onnatuurlijk om hem wakker te maken; hij slaapt dan heel vast en drinkt weinig.... Ik vraag me af wat handiger is...... 1. laatste fles om 20.00 2. laatste fles om 23.00 Wie heeft er ervaring met een laatste fles om 20.00 waarvan de kleine de tijd 's nachts voor een fles steeds meer opschoof en uiteindelijk ook doorsliep
Uiteindelijk slapen alle kinderen wel door.. het kan even duren. Je hoeft je kind niet eens helemaal wakker te maken rond 23:00 en je hoeft ook geen hele fles te geven. Maar als je je er niet prettig bij voelt en hem liever zelf laat komen moet je dat vooral doen. Hoe lang het duurt voordat je kindje klokje rond gaat slapen is niet te voorspellen. Het ene kind doet dat met een paar maanden, de ander met 2 jaar... Ik heb het altijd logisch gevonden om mijn kinderen te helpen bij het vinden van een goed dag- en nachtritme. Wakker maken deed ik dus wel maar had niet de behoefte om hele voedingen naar binnen te "duwen"... Ik geloof er wel in om een kind in eerste instantie te leren eten tussen 7:00 en 23:00 en daarna tussen 7:00 en 19:00 (bij ons tussen 8:00 en 20:00) en daar hoort leren slapen ook bij. Bij zo'n routine moet je je wel prettig voelen.
Bij mijn dochter ging het zo, eerst idd de laatste om 23:00 en dan rond 3:00 weer. Toen ze rond de 6 weken was, sliep ze door en liet de fles van 3:00 vallen. Ik bleef haar toen wel wakker maken om 23:00 omdat ze die fles nog gewoon nodig had. Maar ze wilde op een gegeven moment echt niets meer drinken en ik vond het zo zielig om haar wakker te maken dat ik haar gewoon liet slapen. Dus vanaf 19:30 tot de volgende ochtend. Je zult dus echt moeten wachten tot je zoontje de nachtfles niet meer nodig heeft. Of je moet proberen idd de laatste om 23:00 te geven, maar vaak maakt dat niet zoveel uit en wordt hij toch wel wakker. Je moet echt op je moeder gevoel af gaan, wat jij denkt dat goed is.
Onze kleine zat eerst op een laatste fles van 20uur omdat hij gewoon niet wakker te krijgen was om 23uur. Hij sliep dan tot een uur of 6. Tegenwoordig zitten we wel weer op die laatste fles van 23uur, hij wordt gewoon weer vanzelf wakker om 23uur en wil echt een fles. Nou ja waarom niet, hij zal het wel nodig hebben denk ik dan weer. Liefs
Als je mannetje slecht drinkt om 23.00 en bijna niet wakker word zou ik de laatste fles om 20.00 doen. Wij zijn daar ook mee gestopt toen ze die laatste fles zo slecht dronken. Of eigenlijk zijn we die fles steeds gaan vervroegen tot ook ong. 20.30. Ze sliepen daarna vrij snel door.
mijn zoontje is 9 maanden bijna 10, en wij geven wel om 23.00 uur de laatste fles en dat werkt wel fijn voor ons aangezien mijn man in ploegen zit en als hij tot 00.00 uur moet werken is het natuurlijk niet fijn om om 08.00 uur de fles alweer te geven. als we om 23 uur de laatste fles geven is hij meestal zo tussen 09.00 en 10.00 uur wakker. wij geven ook avondpap van bambix als laatste fles. die drinkt hij bijna helemaal leeg
Als je zoontje die fles om 23.00 heel moeilijk drinkt, dan zou ik hem lekker laten slapen hoor. Hij heeft dan gewoon geen honger, anders zou hij toch wel wakker worden. En dat doorslapen komt op een gegeven moment vanzelf wel. Hier gaat de laatste fles er tussen 19.00/20.00 in. En toen Sven 6 weekjes was sliep hij om 23.00 uur ook al hartstikke vast. Ik geloof dat hij toen hij 4,5 maand was, hij de hele nacht door kwam zonder voeding. Hij werd namelijk steeds later wakker en vanaf het moment dat hij rond 05.30 wakker werd, ben ik het gaan rekken met een speentje tot 07.00 uur.
Wij hebben onze dochter niet wakker gemaak om 23uur ook omdat ze zo lekker lag te slapen en dan toch om 4 uur wakker werd. Na een paar dagen is ze vanzelf steeds later waskker geworden smorgens en nu slaapt ze door. Als hij de fles toch heel moeilijk op drinkt zou ik hem niet wakker maken.