Ik pieker me suf over de schoolkeuze van mijn zoontje en daarbij dus ook meteen voor de andere 2. De school die onze voorkeur geniet heeft een leerlingenstop. Best balen, gezien het feit dat we al vier keer een afspraak hadden daar om te kijken maar dat die alle vier zijn afgezegd. 2 keer door ziekte hier, maar ook twee keer door een verkeerde planning daar. We konden de laatste keer ook niet meteen een nieuwe afspraak maken omdat ze daar de agenda niet bij de hand hadden. Doordat we in mei vorig jaar zijn begonnen met onderzoeken wat er nou eigenlijk met ons kereltje aan de hand is, is het eerst op de lange baan gekomen. Omdat we niet wisten (en eigenlijk nog niet weten) of hij het op het reguliere onderwijs gaat redden. En er waren hier immers geen wachtlijsten, eigenlijk is er altijd wel plek. Twee weken geleden maar weer een afspraak gemaakt, werden we een dag later opgebeld dat ze een leerlingenstop hadden ivm de vele aanmeldingen. &^%$#* Wel hebben we een afspraak gemaakt om alsnog te komen kijken. Deze staat gepland voor volgende week donderdag. Ze hadden nog een vergadering en zouden zien of er nog iets uit de hoge hoed getoverd kon worden. Ze zouden nog bellen als er niets meer uitgekomen was. Tot op heden zijn we nog niet gebeld. (goed teken?) Op de website van de school staat echter wel dat leerlingen pas weer aangenomen kunnen worden die na 1 januari 2014 4 worden (maar die zullen dan 2,5 jaar moeten kleuteren). Nou zijn we gisteren op een school wezen kijken die ons op zich ook wel een goed gevoel geeft, maar ik hoor helemaal niemand met kleine kinderen hier uit de buurt over die school en of ze daar heen zullen gaan. Het is een kleine school (minder dan 80 leerlingen, dus het voortbestaan van de school is ook nog niet eens gegarandeerd door de nieuwe voorstellen). Voor mijn oudste is dat kleinschalige niet verkeerd, hij heeft PDD-NOS. Maar voor mijn andere zoontje heb ik het gevoel dat het juist wel goed zou zijn als hij in een wat grotere klas zal komen. En eigenlijk wens ik dat ook wel voor ze. Maandag over een week gaan we nog kijken naar de laatste optie voor ons hier in het dorp. Maar ook dat is een kleine school. Er zijn er al twee afgevallen voor ons. Een zijn we geweest en daar hadden we absoluut geen goed gevoel over. Ik was eigenlijk al klaar toen de directrice zei dat ze geen promotiepraatje ging houden voor de school. Best gewaagd voor een school die hard aan zijn imago moet werken gezien het feit dat ze net weer op groen staan. En de andere school heeft een plein dat voor iedereen toegankelijk is, waar kinderen ook zo over het hekje kunnen stappen. Dat vind ik geen lekker idee. Mijn moeder zegt dat ik natuurlijk ook de jongste twee naar een andere school kan doen dan de oudste. Maar handiger is natuurlijk allemaal op dezelfde school. Het dilemma zit hem voor mij ook vooral in het feit dat ik van niemand hier uit de buurt hoor dat hun kind naar een van de twee andere scholen gaat dan de school hier in de buurt. En mijn zoontje dus al een 'sociaal isolement' krijgt doordat hij dus als enige naar een andere school gaat. Neem daar zijn autisme bij en voor mijn gevoel is hij de aansluiting bij de buurkinderen dan helemaal kwijt. Maar aan de andere kant: kan hij in zo'n grote klas zijn hoofd boven water houden? Het is nogal een verschil 31 leerlingen groep 1 of +/- 12 groep 1 èn 2. Kan iemand dit voor mij relativeren? Ik kom er niet meer uit
Het is nogal een lang verhaal dus ik hoop dat ik er het goed uit haal. op dit momentt gaat het om de schoolkeuze van je oudste kind (je zoontje) je schrijft dat hij pdd-nos heeft en dat een kleinschalige school voor hem prettig zou zijn. Er liggen in jullie dorp meerdere scholen begrijp ik uit het verhaal. De grote, die jullie voorkeur heeft is mij niet helemaal duidelijk waarom, en de kleine. Je weet niet hoe het in de toekomst gaat: niet met je oudste zoon, niet met je andere kinderen en niet met de scholen qua levensvatbaarheid. Op dit moment zou ik dan kiezen voor de beste keuze voor je oudste kind en dat is zoals je zelf schrijft wrschl de kleine school. dat je geen andere kinderen kent die daar naar toe gaan zegt niet veel die leer je wel kennen.
Bedankt voor je reactie. Het is idd een heel verhaal geworden. De school die onze voorkeur heeft ligt op loopafstand, midden in de wijk. Daar gaan eigenlijk alle kinderen in de buurt naartoe. Als ik voor de oudste alleen moet kiezen, wordt het inderdaad een kleine school. Maar dan zit ik er toch ernstig over te denken de andere twee vast in te schrijven op die andere school. Ik heb zelf ook altijd op een kleine school gezeten. Heb daar een erg leuke tijd gehad, maar heb ontzettend veel moeite gehad te wennen aan de grote klassen in het voortgezet onderwijs. Van 16/18 kinderen naar 30 is best een verschil. Komt bij dat de klassen op beide kleinere scholen hier nog kleiner zijn dan dat. Ongeveer 12 leerlingen in combi 1/2. Dat zou ik sneu vinden voor mijn middelste. Plus dat er dus een relatief groot percentage probleemkinderen aan zit te komen in die kleine klassen omdat de grotere scholen die dus gaan promoten bij de leerlingen die bij hun niet goed mee kunnen komen, maar nog niet per se speciaal onderwijs nodig zijn. Lastig. Nooit gedacht dat dit me zo bezig zou kunnen houden. Was er per definitie eigenlijk al voor de geboorte van de oudste over uit waar de kids op school zouden gaan. Het loopt toch altijd anders dan je denkt.
Maar aangezien die school nu een leerlingenstop heeft voor langere tijd zullen er dus een hoop kinderen naar andere scholen gaan, misschien wel naar één van die kleinere scholen.