Ziekenhuis of (bad) bevalling thuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mstvns, 29 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mstvns

Mstvns Lid

28 mrt 2018
    13
    5
    3
    Vrouw
    Hi allemaal!:roflmao:

Nog niet eens op de helft, maar man wat kan ik malen over 'waar zou ik willen bevallen?'.

Bij mijn dochter heb ik de keuze gemaakt om in het zkh te bevallen. Uiteindelijk werd dit ook medisch (weeën waren gestopt, dus kreeg ik weeënopwekkers dmv infuus) voor mij een mazzel, want het werd dus vergoed :| ik riep altijd 'ik doe dit zonder pijnbestrijding!' Maar daar ben ik even zwaar op terug gekomen toen ik met 1cm begon in een weeënstorm die uiteindelijk 3.5 uur heeft geduurd. En ik was op! Toen ik (al vrij snel)denk 2 uurtjes na het aansluiten van infuus om een ruggenprik vroeg was ik te laat. En pas 1.5 uur later aan de beurt. Toen zat ik al op 8cm en begonnen de persweeën. Half uurtje later is mijn dochter geboren.

Een vlotte bevalling dus, zonder pijnbestrijding..

En ik heb het overleefd:thumup::thumup:

Maaaaarrrr. Door de pijn heb ik niks bewust meegemaakt, alles is een waas voor mij (vraag mij niet hoe). Zelfs toen mijn dochter op mijn borst werd gelegd heb ik een kwartier emotieloos voor mij uitgestaard, zegt mijn man. Ik kan me er ook maar weinig van herinneren.

Ik zou mijn volgende bevalling zo graag bewust willen meemaken, en pijnloos (voor het grootste gedeelde).. want ja... wie wilt dat nou niet toch?!:rolleyes:

Een badbevalling lijkt mij zo ontzettend mooi! En al helemaal thuis.. kaarsjes aan(als het donker is) muziekje/film, lekker in je eigen omgeving. Mijn VK bied dus de mogelijkheid om een bad te huren voor de thuisbevalling. En ik denk, waarom zou ik het niet doen (mocht alles goed verlopen natuurlijk) wat heb ik te verliezen? En toch ben ik bang dat ik, net als bij mijn eerste bevalling, zal veranderen in een hondsdolle aap door de pijn (geloof me, ik flipte uiteindelijk helemaal door de weeënstorm en schaam me nog steeds dood)

Aan de andere kant denk ik, jas AJB ZSM die ruggenprik erin, en laat mij lekker rustig die weeën ervaren, zonder dat ik zo nodig de hele buurt/het hele ziekenhuis hoef te laten weten hoe veel pijn ik heb:oops: dat zou voor iedereen prettiger zijn denk ik:oops:

Dus ik ben op zoek naar dames die ervaring hebben met thuisbevallen (icm), een badbevalling en evt een zkh bevalling...

Roep maar :D

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    De eerste heb ik als horror ervaren wel dus met ruggenprik maar ook wee opwekkers.

2e in bad bevallen wat heerlijk!!!! De pijn was echt dragelijk. Wel hebben we een cursus hypnobirthing gevolgd , mijn man gebruikte bepaalde massage technieken die ook enorm verlichtte.

Nu bijna de 3e en het bad staat weer klaar, kijk er enorm naar uit :)

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    En nog een geruststelling je hoeft echt niet vooraf te beslissen, bekijk het gewoon op dat moment :)
    Vaak het moment dat je evt pijnstilling wilt ga je in bad en dat verlicht direct

4. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met ziekenhuis en ruggenprik, maar ik ben met de vierde thuis in bad bevallen. En ik vond het heel fijn. Ik ben bekend met weeën stormen maar dat had ik deze bevalling sowieso niet dus dat weet ik niet hoe dat in bad gaat. Wat erg fijn is is de warmte en het makkelijk kunnen veranderen van positie. En alles kost minder energie in bad. Ik was veel minder moe na de bevalling en minder last van de spieren. En je kan altijd naar het ziekenhuis gaan mocht je het toch niet zien zitten.

Tweekids vindt dit leuk.
  5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Bij onze oudste heb ik last minute besloten toch naar het ziekenhuis te willen. Ik voelde mij thuis helemaal niet prettig. Achteraf was daar ook reden toe.

Wat ik wil zeggen is: je hoeft niet per se vooraf iets te beslissen!

6. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Je kan ook op laatste moment kijken. Of kijken naar een badbevalling in het ziekenhuis. Bij ons kon dat. Heb ik ook voor gekozen, maar ik vond het bad verschrikkelijk. Had hevige been- en rugweeën en die kreeg ik niet opgevangen in bad, ik moest echt staan/lopen.
    Ik heb uiteindelijk een ruggeprik gevraagd en gekregen en was echt beste beslissing ooit. Zo kon ik het staan en lopen veel beter vol houden, dat was toch de fijnste houding. En heb de hele bevalling zo bewust meegemaakt, zo ontzettend mooie ervaring.

En je ben niet bed verplicht met ruggenprik & CTG enzo. Ik kon gewoon doen wat ik wilde. Staan, zitten, hurken, liggen. Ik heb de persweeën bijvoorbeeld op mijn zij gedaan :). alleen de laatste ben ik naar mijn rug gedraaid omdat ik zelf de baby wilde opvangen, en dat lukt niet vanaf mijn zij.

7. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik heb de ruggenprik voor een mogelijk toekomstige 2e bevalling al gereserveerd :roflmao:

Bubblez vindt dit leuk.
  8. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Thuis bevallen van mij 1ste en enige kindje ik wou het heel graag zelf meemaken.

Dag 1: Voorweeen en slijmprop verloren
    Dag 2 :Om 2 uur in de nacht braken mijn vliezen vriend om 7 uur sochtens wakker gemaakt verloskundigen gebeld ik had een paar keer per uur weeën en zou haar terug bellen als ze dichter op elkaar kwamen rond 10 uur weer gebeld en kwam ze kijken en had ik 2 cm ontsluiting ging ze weer weg rond 12 uur werd het hevig en ging ik de douche in en uit door het huis in en wist ik niet zo goed de weeën weg te puffen rond 2 uur kwam ze weer maar was maar iets meer ontsluiting in de middag werd de pijn heftig (kotsen van de pijn )en het was zo bijzonder wat me lichaam toen deed het maakte een stofje aan waardoor ik me een soort high voelde en ik weer een beetje kon relaxen toen kwam ze nog een keer en later is ze vanaf een uur of 10 11 gebleven ,
    Dag 3: Rond half 2 nachts mocht persen(de fijne kraamzorg was er ook) en mijn kindje er in een paar keer persen er was en ik geen hechting niks moest en ik de volgende ochtend mijn hond gewoon kon uitlaten de kraamzorg weer kwam en mijn heerlijke leven als moeder was begonnen.

Als ik ooit weer mag bevallen word het zeker thuis!!(behalve als het word afgeraden door de verloskundigen )
    Maar ik had trouwens afgesproken dat ik het thuis wou proberen maar als het me toch tegenviel ik naar het ziekenhuis wou ik had namelijk nog nooit een bevalling meegemaakt dus ik vond het meer dan normaal dat ik geen hoge verwachtingen ging nemen en wou ook geen teleurstelling voelen als het anders uit zou pakken.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Dit noemen we de walkig epidural, lang niet overal mogelijk en lang niet altijd dit effect.

ikke1982 vindt dit leuk.
  10. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Oh, ik wist niet dat dit overal mogelijk was! (en dat het überhaupt een andere naam had) oeps! Wel goed om te weten! Wel dat het niet altijd effect heeft (of maar gedeeltelijk, dat was bij mij, maar dat was goed genoeg.). Sorry!

Wat is daar dan eigenlijk anders aan dan een niet walking epidural?

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Super fijn dat die bij jou wel zo goed hielp!
    Normaal kan je met een ruggenprik niets meer, en lig je dus vast in bed.

12. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Oh echt joh, ik dacht dat dat alleen met spinale was, zoals bij ks. Weer wat geleerd. Thanks! (zeker handig om te weten als we ooit een tweede zouden mogen krijgen en we naar een ander ziekenhuis zouden gaan i.v.m. locatie).

Tweekids vindt dit leuk.
  13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik ben wel nieuwsgierig welk ziekenhuis je de walking epidural hebt gekregen?

14. Mstvns

Mstvns Lid

28 mrt 2018
    13
    5
    3
    Vrouw
    :p klopt, ik had nml de ruggenprik wel gekregen voor het hechten. Heb 6 uur in mijn bed moeten liggen want kon niet op mijn benen staan haha

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ook.

Ik zei ook; ik kan dat wel zonder pijnstilling. En eigenlijk ben je dan knettergek. Ik dacht oprecht af en toe dat ik het niet zou overleven, die ruggenprik was ik echt nodig, want zelfs met volle ruggeprik op had ik mega weeen die ik nog voelde en zelfs geperst met dat ding aan omdat ze bang waren dat ik het anders niet volhield.

Dus ja, dit kindje komt ook weer in het ziekenhuis met ruggeprik.

Maar, je kunt het gewoon afwachten hoe je je er dan bij voelt. Wie weet voel je je thuis heel zeker en wil je het daar doen.

KleineLai vindt dit leuk.
  16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.238
    28.235
    113
    Geen ervaring met een badbevalling. Lijkt me ook helemaal niets, alles wordt nat en glibberig, als het meezit dan hang je uren in zo'n bad.. water koud, krijg je van die rimpels op je vingertoppen en je kunt je nergens goed aan vasthouden.

Wel ervaring met een ziekenhuisbevalling. Ik kan het je zeker aanraden. Het is het veiligst voor jou en kind, èn ze hebben pijnstilling! :D
    Mijn bevalling duurde 27 uur, na 20 uur om een epudiraal gevraagd want .. duh! Ding erin (doet vet zeer!! :eek: ) en daarna een uurtje kunnen slapen.

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Door zout in t badwater te doen word je niet rimpelig. Ook koelt het water amper af of je gebruikt verwarmingselementen.
    Zkh bevalling is zeker niet het veiligste, gelukkig blijkt thuis bevallen net zo veilig :)

mutskuh en LoveXx vinden dit leuk.
  18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.238
    28.235
    113
    Nou lijkt me niet he. In het ziekenhuis kunnen ze direct ingrijpen , bij een thuisbevalling kan dat niet.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Lees je alsjeblieft in. Wat denk je dat een vk niet kan wat een gyn wel kan?

20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.238
    28.235
    113
    Pijnstilling toedienen :p
    Maar prima als jij thuis in bad wil bevallen hoor. Ik beval liever op het droge in het ziekenhuis.

Deel Deze Pagina