Wat zijn nou precies harde buiken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nieko, 29 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik heb er al redelijk wat over gelezen, maar het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk... Wat zijn nou precies harde buiken, en hoe merk je het verschil tussen een gespannen/opgezette buik en een harde buik? Ik merk bijvoorbeeld dat wanneer ik lig en snel opsta, mijn buik zich wat meer aanspant. Evenals andersom: van staan naar liggen. Hij voelt dan wat harder (niet pijnlijk, wel onprettig). Is dat dan een harde buik...?

Dit is mijn eerste zwangerschap (21 weken) en heb vaak vrouwen die zwanger waren, horen praten over 'harde buiken' gecombineerd met 'rustiger aan moeten doen van de dokter'. Hierdoor is het door mij opgeslagen als een 'niet goed teken' als je een harde buik hebt, maar geloof dat dit niet altijd het geval is... Kortom, verwarrend! :p

2. exciting

exciting Fanatiek lid

10 dec 2013
    3.172
    983
    113
    Vrouw
    Friesland
    ja ik denk dat het bij jou een harde buik is.
    ik heb het ook, begon bij mij bij 25 weken. En indd ook bij opstaan bank, maar ook als ik teveel doe. Bij mij is dat al als ik stofzuig, de trap oploop, naar toilet ga, autorij! En ik mag dus niet aan het werk..
    harde buiken zo vroeg in de zwangerschap is niet goed. Althans mijn vk zei tegen mij van niet, en ik ben morgen 27 weken.
    dus zou even bellen gewoon voor de zekerheid!

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik had het bij mijn eerste zwangerschap ook, bijna een continue gevoel dat mijn buik gespannen staat.
    Nu heb ik het trouwens ook, ook al doe ik niets.
    Maar het is niet zo erg volgens mijn gyn zolang er geen andere symptomen aan te pas komen. Dit is wat ik gevonden heb en wat ook zij me gezegd heeft eigenlijk:

Harde buiken kunnen geen kwaad als ze niet pijnlijk zijn, er geen duidelijke regelmaat in zit en als je geen andere klachten hebt, zoals bloedverlies, vruchtwaterverlies of pijn bij het plassen. Maar dat neemt niet weg dat je er behoorlijk veel last van kunt hebben. Je kunt het volgende doen om het ongemak te verlichten:
    Een uurtje gaan liggen met een rubberen warmwaterkruik tegen je onderbuik aan

Harde buiken zijn vaak een teken van je lichaam dat je te druk bent. Probeer meer te rusten

Als je al vroeg in de zwangerschap last hebt van harde buiken, dan kan een zwangerschapssteunslip helpen. Deze ondersteunt je baarmoeder, waardoor er minder wordt getrokken aan de banden. Bovendien helpen de broekjes bij het verminderen van bandenpijn en lage rugpijn.
    Verloskundige waarschuwen
    Het is raadzaam om een verloskundige te waarschuwen als:
    Je meerdere harde buiken (6-7) per uur hebt
    Wanneer het gevoel niet vermindert als je een uurtje gaat liggen met een warme kruik.
    Als de harde buiken echt pijn gaan doen en je mag nog niet bevallen, is het verstandig om je verloskundige te bellen.

4. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Ik vroeg me ook af wat harde buiken waren, totdat ik er een paar had. Toen wist ik het wel. Als je op staat en je buik wordt hard omdat je je buikspieren aanspant, dan is dat geen harde buik.
    Als je gewoon op de bank ligt en je buik wordt ineens hard en het duurt even voordat het wegtrekt dan is dat een harde buik.
    Volgens mij is het al weeën. Je vraagt je af of je het hebt, totdat je ze echt hebt en dan herken je het wel ;)

Misschien een stomme tip maar sla eens de hand aan jezelf. Als je (bijna) klaar komt, spant je baarmoeder zich aan en heb je ook een harde buik. Dat voelt heel vreemd, maar is wel heel duidelijk een voorbeeld van een harde buik.

Overigens kan een harde buik geen kwaad, tenzij je het vaak hebt en ook als je rust hebt. Harde buiken zul je sneller hebben als je het druk of stress hebt. Dan is het een signaal om rustig aan te doen.
    verderop in de zwangerschap zijn de harde buiken een voorbereiding op de weeën.

Succes!! ;)

Deel Deze Pagina