Hej allemaal, Hebben jullie gekozen voor een ziekenhuisbevalling of thuisbevalling en waarom? Ik twijfel zelf nog en zoek daarom ervaringen. Bij onze oudste in het zkh bevallen en ik vond het enorm onaangenaam dat bij elke schiftwissel iedereen zich kwam voorstellen en dat de verpleging bepaald wanneer dl moest gewassen worden enzo. Zelf heb ik meer een voorkeur voor een thuisbevalling (nuja thuis wij zouden bij de vroedvrouwenpraktijk hier om de hoek bevallen) maar ik blijf twijfelen. Waarschijnlijk omdat zkh bevalling in België de norm is en vooral de schoonfamilie mij weer als het buitenbeentje gaat bekijken (enige die bv gaf, draagdoeken gebruikt, wil thuisbevallen enzo...) Zodus zijn jullie ervaringen zeker welkom. Alvast bedankt en groetjes Darinka
Ik zou in ieder geval niet twijfelen omdat je scheef aangekeken wordt. Het is jouw bevalling en die mag je op je eigen manier doen. Zelf wilde ik ook graag thuisbevallen maar t eindigde in t ziekenhuis omdat ik veel pijn had en de ontsluiting niet vorderde. Wanneer de baby gewassen wordt ed zijn dingen die ik zelf niet belangrijk vind maar als jullie dat wel belangrijk vinden dan kunnen jullie dat zowel thuis als in het ziekenhuis bepalen (lijkt mij). Ik had een bevalplan en daar hield t personeel zich heel goed aan. Ik mocht mn dochter aanpakken en ze bleef minstens een kwartier op mn borst liggen voordat ze gewogen en gecheckt werd. Je wensen moet je altijd met een korreltje zout nemen omdat je natuurlijk niks van te voren weet. Ik voelde me in t ziekenhuis achteraf wel veiliger en ik had die troep ook niet thuis gewild.
Idd zou ik er niet over gaan twijfelen omdat je dan scheef aangekeken wordt, het is en blijft de keuze van jezelf en je man. Ik weet niet of ook een optie voor jou is poliklinisch? Ik ben nu 2x in België bevallen en altijd poliklinisch heb dit telkens ook gelijk begin zwangerschap aangegeven, geen haar op mn hoofd die eraan denkt om 5 dagen te blijven. Ik ben telkens snachts bevallen en s'ochtends na dat de kinderarts is langs geweest naar huis. Mn baby's zijn dan ook nooit in het ziekenhuis gewassen maar lekker thuis. Een ook het aankleden heb ik bij de jongste zelf gedaan, de zuster wilde het liever zelf doen maarja als ik het echt zelf wou doen had ze niet zoveel keuze 😝 Nu moet ik wel zeggen met dienst wisseling heb ik niet veel te maken gehad, ik beval zo snel dat ik de hele bevalling dezelfde persoon aan mn bed had
Bevalling van dl heeft van vrijdagavond tot maandagmiddag geduurd. Ik ben uiteindelijk maandagochtend om half 1 opgenomen in het zkh. Het wordt idd of bij de vroedvrouwen of poliklinisch. Wat me ook tegenhoudt voor het zkh is dat we dan en oppas voor dl nodig hebben en een taxi richting zkh want manlief rijdt niet met de auto. Ik zou ook graag in bad bevallen (al van bij zwangerschap dl) en in het zkh is dit niet mogelijk. Bij de vroedvrouwen heb ik ook wel de optie als ik met hen wil bevallen dat zij met ons naar het zkh rijden en dan moeten we enkel zien thuis te geraken.
Oh ja dat is vervelend idd als je man niet rijd. Is bij jullie die optie niet? In genk in het ziekenhuis heeft elke verloskamer een bad.
Nee in lier hebben enkel de arbeidskamers een gewoon ligbad met dus veeel te weinig plaats om in te bevallen. Daar mogen de vroedvrouwen ook niet binnen en is het enige zkh dat mijn schoonfamilie mij wil naartoe doen.en heb geen andere familie die mij kan wegdoen in de buurt. In uza is die optie er wel en kan in met de vroedvrouwen bevallen maar daar zit mijn gyn dan weer niet. Ik ben nu met een pro en con lijstje bezig ervarinen zijn nog altijd welkom
Ik had van tevoren geen echte voorkeur dus heb met de verloskundige afgesproken dat ik op dat moment zou 'kiezen'. Vond het thuis helemaal niks, wilde heeel graag naar het ziekenhuis (achteraf in mijn geval maar goed ook overigens)
Je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt en waar zowel jij als je partner achter staan. Hier voor zh gekozen om de volgende redenen: 30-45 minuten van het zh af. Zelfs de ambulance heeft een langere aanrijtijd dan wettelijk toegestaan. Zowel moeder en oma beide fluxus gehad (als mijn moeder thuis was bevallen zou ze bij mij gestorven zijn). Ik heb wel gekozen voor het geboortehuis welke hier aan het zh vast zit. Heel blij want toen ik een ruggeprik wilde kon ik binnendoor naar de afdeling. Wisselingen etc vond ik niet zo lastig, die had ik bij mijn bevalling (22 uur) ook met de verloskundige gehad. Maar dat zal ook persoonlijk zijn.
Mijn eerste is in het zkh geboren...ik vond het zelf niet fijn. Al die verschillende mensen steeds...ik mocht alleen maar op mijn rug liggen vanwege alle toeters en bellen rondom mijn buik... Tweede kindje is thuis geboren. Een hele fijne vlotte bevalling...ik was ook veel ontspannende in mijn eigen omgeving. Ik zou een volgende bevalling zo weer thuis doen (als het kan tenminste). Kraamhulp ruimde alles op en na een douche heerlijk met de kleine in ons eigen schone bed....genieten!
Wij hebben gekozen voor een thuisbevalling, wat echter uitgelopen is op een spoedkeizersnede in het ziekenhuis. Na deze ervaring zou ik een volgende keer zeker voor een ziekenhuisbevalling kiezen, maar ik kijk hier ook echt met een fijn gevoel op terug (ondanks de wat minder fijne bevalling). Mijn nicht had gekozen voor een ziekenhuisbevalling maar bij haar ging het zo snel dat zij juist thuis is bevallen. Zo zie je maar dat je het nooit kunt voorspellen van te voren. Doe waar jullie je goed bij voelen, dat lijkt mij het belangrijkste.
Het wordt zowiezo poliklinisch. Ik heb blijkbaar cmv opgelopen en als baby het niet tijdens de zwangerschap oploopt is er een kans dat ze het tijdens de bevalling krijgt en dan moeten we er op tijd bij zijn.
Oeps, laatste berichtje gemist. Jammer dat de keuze nou voor je wordt gemaakt, maar ach safety first.
Ik heb bij alle twee mijn kinderen voor een ziekenhuis bevalling gekozen. Ik persoonlijk vind dit fijner omdat er gelijk hulp is mocht dit nodig zijn. Mijn tweede moest er met de vacuum uitgehaald worden omdat zijn hartslag uit het niets enorm daalde en bij mijn eerste stond ik ook op het punt om naar de ok gereden te worden voor een spoed keizersnee,gelukkig kwam ze toch vanzelf. Dus ja ik ben blij dat ik bij alle twee in het ziekenhuis ben bevallen. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders als jij je prettiger voel bij een thuisbevalling is dat jou keuze.
Oh, zo fijn dat ze in B testen voor CMV, ik moet er echt om smeken hier in NL terwijl het zo gevaarlijk is!! Jammer dat je nu geen keuze meer hebt maar uiteindelijk gaat de gezondheid van jou en je kindje toch altijd voor!! Hopelijk blijft het goed gaan en krijgt je kindje geen CMV.
De gyn die mij nu begeleid ijvert er juist voor om de cmv test niet meer te doen tijdens de zwangerschap... het enige dat die test je kan vertellen is of je besmet wordt tijdens de zwangerschap. Is het antwoord ja dan kunnen ze niets voor je doen. Er is niets om je baby te beschermen tegen cmv. En zelfs de onderzoeken die ze kunnen doen om te kijken of je baby het heeft (vruchtwaterpunctie, mri scan extra echos etc) kunnen niet zeggen of de baby 1 besmet is en 2 dr iets gaat aan overhouden. Of toch volgens de gyn die nu de extra echo's doet (is een expert prenatale diagnose dus ik ga ervan uit dat hij zijn werk kent)
Ow, ik dacht dat ze de kleine na de geboorte nu juist beter in de gaten gaan houden zodat ze er op tijd bij zijn moest ze besmet raken? Ik ben super gevoelig voor dit soort dingen, in NL zijn ze erg laks soms. De dochter van een buurvrouw raakte geinfecteerd met GBS tijdens de zwangerschap en de artsen hadden haar al bijna zo naar huis laten gaan. gelukkig hoorden de ouders dat er iets niet in de haak was, kleine meteen op de intensive care en 11 dagen antibiotica.