Hallo, Ik vroeg me af wat het kost om poliklinisch te bevallen in het ziekenhuis zonder dat je daar een medische indicatie voor hebt? Verzekering of zelf betalen? En eventuele pijnstilling/verlichting betaal je dat zelf? Of vergoedt je verzekering een gedeelte? Groetjes Bubbles
Als je op eigen verzoek in het ziekenhuis bevalt moet je dat volgens mij gewoon zelf betalen, net als de ruggeprik of andere pijnstilling. Wat het kost weet ik niet. Ik was daar op medische indicatie en ik heb geen pijnstilling gehad. Linda
Je betaalt alleen een eigen bijdrage. De rest wordt gewoon vergoed. Ik weet niet meer precies hoe hoog je eigen bijdrage is, hangt ook van je verzekering af. Uit mn hoofd zo rond de 300 euro. Volgens mij maakt het financieel geen drol uit of je pijnstilling krijgt of niet.
Wat de kosten betreft even met je verzekering opnemen. Meestal als je pijnmedicatie krijgt...pethedine of zelfs een ruggeprik wordt je medisch. Althans in ons ziekenhuis. Kwebbel
als je zonder medische medicatie bevalt moet je ong. 300 euro betalen ( eigen bijdrage van cz) bij ons is het ook zo dat het een medische indicatie wordt als je bijv. een ruggenprik, verdoving of zo iets krijgt.
Ik zou het even navragen bij je verzekering. Ik wilde ook zonder medische indicatie bevallen. Ik ben dusdanig goed aanvullend verzekerd dat ik geen eigen bijdrage hoefde te betalen. (uiteindelijk ingeleid dus toch medisch )
Nou ik heb het uit kunnen zoeken via internet... Kon het eerst niet vinden maar nu toch gelukt. het is inderdaad 300 euro en via mijn aanvullende verzekering krijg ik dan 50% vergoedt. Over pijnstilling e.d. wordt niet gesproken. Ja dat is natuurlijk abnormaal in nederland..... Als meiden hier nog meer ervaringen mee hebben, altijd welkom! Groetjes
zodra je pijnstilling krijgt, ben je medisch! omdat VK's niet bevoegd zijn om dit te doen. je kunt op twee maniern in het ziekenhuis bevallen. in de eerste instantie zouden mijn VK's een bevalruimte huren in het ziekenhuis, dat is aanzienlijk goedkoper ik geloof 80 euro ofzo. maar dan zou alsnog mijn eigen VK de bevalling doen. dat gaf mij al een beter gevoel dan eventueel thuis bevallen. ik ben uiteindelijk ingeleid dus was medisch
Ik ben extra verzekerd en krijg het wel vergoed, dus even uitzoeken hoe het met jou verzekering zit. Ik hoef ook geen eigen bijdrage voor de kraamzorg te betalen!
Hai, Bedankt voor de antwoorden nogmaals. Op de site van mijn verzekering staat dat het bijna 300 euro kost aan bijdrage waarvan ik de helft vergoeding krijg. Ik neem aan dat deze info voor 2008 is. Dus pijnmedicatie=medisch en wordt wel vergoedt, maar is er dan nog een verschil met de bijv. ruggenprik die je krijgt op verzoek van de verloskundige, en wanneer je er zelf om vraagt of van tevoren afspraken over maakt? Het ziekenhuis waar ik wil bevallen werkt namelijk niet alleen met ruggenprik en phetidine (of zoiets) maar ook met remifentanil waarvoor je al aan het begin van je bevalling kunt kiezen. groetjes
Van de week kreeg ik de 1e papieren in huis van de verloskundigen-praktijk en daar stond doodleuk in dat je alleen nog op de begane grond kan thuis-bevallen, en anders verplicht naar t ziekenhuis (vanwege de arbo wet voor het ambulance personeel, mogen je niet meer naar beneden dragen) Tot zover de thuisbevallingen in nederland, of is het de bedoeling dat je in de woonkamer of garage gaat liggen.... Dus of het dan nog steeds onder eigen bijdrage valt? Je hebt dan weinig keuze...
Zeeland: Het komt niet door de arbowet, maar doordat je in onze regio geen ladderwagen hebt. Je moet namelijk in een noodgeval met een ladderwagen uit je huis worden gehaald. (Dus indirect wel door de arbowet). Ze hebben al een paar keer problemen gehad met dit soort gevallen, dus ze willen het risico niet nemen. Wat ik heb gehoord zijn bijvoorbeeld een aantal vrouwen met een matras op de eettafel bevallen. Als het maar beneden is. Ik wilde sowieso al in het ziekenhuis bevallen, dus voor mij persoonlijk maakt het niet uit, maar ik snap dat je baalt als je al een fijne thuisbevalling in je eigen bedje in gedachten had.
Hoi Talitha, Thanx, viel idd wel een beetje tegen. Ik heb t nog even opgezocht, in de tekst van het verloskundigen centrum staat letterlijk " ivm. de huidige arbo wetgeving en vervoersregels van de ambulancedienst is het helaas niet mogelijk om thuis op een bovenverdieping te bevallen" hoe dan ook, dat wordt dus een ziekenhuis-verhaal... groetjes uit zeeland
Ik kreeg het allemaal vergoed. Uiteindelijk toch medisch door weeenopwekker, ruggeprik en vacuum maar anders was het ook wel vergoed geweest.