Ziekenhuisbezoek onder werktijd

Discussie in 'De lounge' gestart door Jubbos, 13 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Hoi,

Als je onder werktijd naar het ziekenhuis moet voor een kleine ingreep en dan dus niet werkt dan moet je werkgever je hier toch de ruimte voor geven?
    Moet je dan ziekgemeld worden of een vrije dag nemen?

Owja en als je thuis zit met een ziek kindje heb je toch recht op zorgverlof?

Groetjes,

Mamalous

2. bereke

bereke Niet meer actief

Als het niet buiten de werkuren kan dan moet je werkgever je daar de tijd voor geven. En het is dan inderdaad ziekteverlof volgens mij. Tenminste, zo is het toch in Belgiƫ.

Ziek kindje: weet ik niet helaas.

3. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij valt dat onder ziekteverzuim, dus geen vrije dag. Sommige werkgevers doen wel eens wat moeilijk, maar volgens mij heb je er gewoon recht op. Heb je geen CAO, daar kun je het in nalezen.

Voor een ziek kindje is het vaak zorgverlof, maar meestal zit daar wel een limiet aan vast. Bijvoorbeeld driemaal het aantal uren dat je per week werkt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Bij het eerste weet ik het niet zeker, ik denk van wel.
    Bij een ziek kindje is het zo dat je recht hebt op calamiteitenverlof, ik geloof 24 uur? per jaar op fulltime basis. Parttime dus naar rato.
    Dat kan je opnemen als er redelijker wijs niemand anders de zorg op zich kan nemen, bijv familie of als het kindje normaal naar het kdv gaat, deze het kindje te ziek vind om te laten komen.
    Partner heeft dus ook recht op dit zorgverlof.
    De rest is vakantiedagen, maar als het langdurig zorgverlof betreft (dus ernstiger als een griepje) gelden er weer andere regels.
    Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Oh ja er is dus wettelijk een minimaal aantal uur, daarnaast kan er in de cao nog een aanvullende regeling zitten, dat is natuurlijk afhankelijk is welke branche je werkt.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je opgenomen word voor een kleine ingreep word je in principe ziekgemeld. Het zou je in elk geval geen vrije dag mogen kosten.

Als je kindje ziek is en jij kunt daardoor niet komen werken, (als je kindje bijv 's nachts ziek word en jij moet 's ochtends werken) dan krijg je in eerste instantie calamiteiten verlof om een oppas te regelen. Als dat niet lukt binnen aanvaardbare tijd (dat gaat dan meestal om een paar uur) en je moet zelf thuisblijven word het calamiteiten verlof omgezet in zorgverlof.

Van de site van het FNV over het calamiteiten verlof:

En over het kortdurend zorgverlof:

Deel Deze Pagina