Hallo, ik vroeg mij af ik ben nu 14 weken zwanger en in de ziektewet wegens zwangerschapsmiselijkheid en een weer grote kans op een zwangerschaps vergiftiging (bij de eerste zwangerschap ook gehad ). Op dit moment ben ik 2 uur op therapie aan het werk. Volgende zee begint mijn vakantie en nu vroeg ik mij af wat mijn rechten en plichten zijn , mag ik bijvoorbeeld een dagje met mijn dochter op stap als ik mij goed voel of moet ik in huis blijven. Ik hoop gauw reactie van u te krijgen. Mvg mamadoortje
Beste Mamadoortje, Als je werkgever je heeft ziek gemeld bij UWV, wordt binnen een paar dagen na de ziekmelding een eerste controle gedaan door UWV. Meestal gebeurt dit telefonisch, maar er kan ook iemand bij je langskomen. Tot die tijd moet je daarom zoveel mogelijk thuisblijven. In dit eerste gesprek worden vervolgafspraken gemaakt. Bijvoorbeeld dat je nog langer thuis moet blijven, dat je over een paar weken weer gebeld wordt, of dat je op spreekuur bij de verzekeringsarts moet komen. We verwachten dat je je aan die afspraken houdt. Lukt dit niet, neem dan even contact op met UWV Telefoon (0900 9294). Als je langere tijd weg gaat, willen we graag dat je telefonisch het verblijfadres doorgeeft. Als je een dagje weggaat hoef je dit niet te melden. Overigens zeg je dat je volgende week vakantie hebt. Als in de ziektewet zit hoef je geen vakantiedagen op te nemen. Ik raad je aan om dit even met je werkgever te bespreken. Ook kun je dan met hem bespreken of je tijdens ziekte weg mag. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare