Hoe baby op buik te slapen leggen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door verabloembos, 16 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. verabloembos

verabloembos Actief lid

20 jan 2014
    166
    0
    0
    Dochterlief heeft vanaf het begin op de rug gelegen te slapen. Alleen in de kraamweek heeft ze op haar zij gelegen en geslapen. Op de buik helemaal nooit. Onze kraamhulp gaf alleen aan dat we dat af en toe maar eens moesten doen, haar in haar wakkere tijd op de buik leggen. Nu hebben we dat ook wel gedaan, maar eigenlijk vanaf het begin (2 weekjes oud) heeft ze daar hevig tegen geprotesteerd. We hebben haar wel altijd op haar buik tegen mijn buik/schouder aan laten uitbuiken en zo til ik haar ook vaak (nekje ondersteunend). En in haar nekje is ze prima sterk voor deze termijn.

Af en toe, als ze tegen mij aan in slaap valt (dus rechtop, met haar buik tegen mij aan), leg ik haar op haar buik slapen in de kinderwagen. Ze slaapt dan echt uren achterelkaar. Veel beter eigenlijk dan op haar rug. Nu wil ik haar overdag vaker op haar buik te slapen leggen, maar als ze nog wakker is en ik haar op haar buik leg, begint ze vrijwel direct te protesteren.

Hoe doen jullie dat, baby op de buik te slapen leggen?

(ik ben uiteraard bekend met de risico's van wiegedood, maar ik doe het alleen overdag, als ik er continu bij ben)

2. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Hmm. Ik zou gewoon doen wat werkt. Als je baby het makkelijkst in slaap valt op de rug, zou ik dat zo laten. Ook als het slaapje dan korter duurt. Wees blij dat ze zelfstandig in slaap valt!
    Wij moesten vaak wiegen/dragen en legden hem dan slapend weg. Dat kon dan prima op de buik. Een camerababyfoon, aerosleep overdag en 's nachts in de cosleeper gaf mij zekerheid. Ook trouwens toen hij nog op zijn rug lag ;) Wel was zl al vrij vroeg sterk in zijn nekje.
    Er komt een moment dat ze gaat rollen/kruipen en dan kunnen ze zelf beter de slaaphouding bepalen. Dat resulteert weer in betere en langere slaapjes (hier tenminste).

3. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Bedoelde de kraamhulp niet dat je dr wanneer ze wakker is, eens op dr buik moet leggen voor dr nekspieren te trainen??

Kan me namelijk niet voorstellen dat een kraamverpleegster je het advies mag geven om een baby op zn buik te slapen te leggen...

4. verabloembos

verabloembos Actief lid

20 jan 2014
    166
    0
    0
    Klopt, dat staat ook in mijn tekst. Dat advies heeft ze dus ook niet gegeven. Dochter slaapt alleen rustiger en langer op dr buik. Dus zou ik dat overdag vaker willen doen. Op haar rug maait ze zich wakker met dr armpjes en zijn haar handen veel te interessant. Ik bakerde haar in, maar ben daar sinds deze week mee gestopt want ze draait inmiddels van rug op haar buik (nog niet helemaal goed, met 1 arm nog onder haar lijf).

5. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Maar ben je dan niet bang dat ze straks 's avonds ook op haar buik wilt gaan slapen omdat ze hier aan gewend gaat raken?

Iedereen natuurlijk zijn eigen keuzes, maar ik zou er een beetje huiverig van worden.

6. verabloembos

verabloembos Actief lid

20 jan 2014
    166
    0
    0
    Nee daar ben ik niet bang voor. Als ze zich straks zelf goed kan omdraaien, slaapt ze misschien wel zelf op de buik. Ze slaapt ook naast mij in een co sleper. Uiteraard ben ik voorzichtig en let ik goed op maar ben niet bang voor buikslapen

7. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Mijn zoontje slaapt vanaf 6 weken op zijn buik. Die eerste 6 weken waren hier rampzalig op zijn rug :(
    Als je merkt dat ze aan de slaapjes op haar rug niet genoeg heeft, kun je haar misschien na 20 minuutjes op haar rug, omdraaien naar haar buik? Dan liggen ze meestal in een diepe slaap..
    En nekje trainen op de buik of tegen je aan is anders he.. Als ze tegen je aan ligt en dan der nekje naar achter gooit, traint ze meer haar rugspieren dan haar nekspieren

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik weet niet of je een slaaphouding kan stimuleren hoor. Hier slaapt ze sinds een half jaar alleen nog maar op de buik en ik heb dat helemaal niet gestimuleerd (is de minst gezonde slaaphouding, omdat je nek voor lange tijd helemaal naar een kant gedraaid ligt als je op je buik slaapt).

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik denk niet dat je een kind kunt leren dat het in één bepaalde houding moet slapen. Ik neem aan dat je zelf ook niet de hele nacht in één bepaalde houding ligt. En aangezien buikslapen afgeraden wordt, zou ik dat helemaal niet aanleren. Als ze het overdag doet, zal ze 's nachts ook zo willen liggen.

10. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Niet perse. De onze wilde overdag op de buik. Andere houdingen was een ramp. Dan sliep hij gewoon niet. Maar gek genoeg in de nacht sliep hij op zijn zij. Vanaf geboorte moest hij op de zij vanwege vacuum. En sliep na de kraamweek ook echt niet op de rug.
    Dus overdag buik, 's nachts op de zij.

Sinds 3,5 maand ging hij ineens zelf van zij naar rug draaien in de nacht en nu slaapt hij op zijn rug... Alle houdingen dus gehad...op de kop nog niet...misschien met 6 maanden? ;)

11. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik denk op dezelfde manier als jij. Er zijn 13 geregistreerde gevallen van wiegendood in 2012 en er werden dat jaar 176.000 kinderen geboren. De kans zou dan 0,0007% zijn. Echter is in de meeste gevallen van wiegendood ook nog niet 1 factor van oorzaak geweest, maar meerdere: bijv combinatie op de buik + roken bij baby + dekbed in bedje of te warm gekleed bijv. Dus ja, alleen op de buik slapen ben ik ook niet panisch over als je er ook nog eens bij bent overdag.

Mijn dochter sliep in de couveuse op haar buik (maar lag toen nog aan saturatiemonitor dus kon dat). Toen ze van de monitor af was op haar zij, en 's nachts ingebakerd op haar zij.
    Thuis uit het ziekenhuis een hele periode overdag op haar buik en 's nachts ingebakerd op haar rug. Toen ze naar het kinderdagverblijf ging hadden die haar liever overdag op haar rug, dus zowel overdag + 's nachts ingebakerd op haar rug. Tussen 4 en 8 maanden niet meer ingebakerd maar wel op haar rug geslapen en bleef ze altijd stil onder dekentje liggen. Vanaf 8 maanden is ze gaan wandelen door bed en op haar buik gaan slapen en dat doet ze nog steeds, al wandelt ze nu niet meer.

Als je dochter bij jou in slaap is gevallen zou ik haar op haar buik leggen als ze dan langer/beter slaapt (ook goed voor afplatting hoofdje/afwisseling).

Als ze zelf niet op haar buik in slaap kan vallen en op haar rug wel, zou ik haar op haar rug in bed leggen. Of haar zij. Of om het even. Mijn ervaring is dus dat kinderen best op verschillende manieren kunnen slapen, beetje uitproberen denk ik en kan dus wisselen over periodes.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze jongste sliep het liefste op zijn buik. Als we hem op zijn buik neerlegden ging ik naast zijn wieg op het grote bed zitten en kriebelde hem in zn nek en aaide over zn rug. Hij viel dan enorm snel in slaap. Alleen in slaap vallen hebben ze hier zelden gedaan...

Deel Deze Pagina