Ziekenhuizen bieden zwangere vrouwen verboden test

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Lov23, 16 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Ongeveer 10 werkdagen. Daarna weet je dus meer, maar zeker nog niet alles. Onze combinatietest staat ook gewoon volgende week gepland. Wij wilden alleen meer zekerheid dan alleen een kansberekening en nekplooimeting

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    De combinatietest kan ook geen hartafwijkingen vaststellen. Dat kan alleen de echo maar over het algemeen pas bij de 20-weken echo (of via vwp dan).
    Vrouwen kunnen nu dus kiezen.

3. koffiekoekje

koffiekoekje Actief lid

1 jun 2013
    167
    0
    0
    Lio Wiskunde
    Overijssel
    Ik/wij hebben een kleine twee weken geleden de test laten uitvoeren in Brussel (kosten: 500 + 100 voor uitgebreide versie). Er is getest op trisomie 13, 18 en 21 (de basistest). Daarnaast kun je ervoor kiezen om ook op geslachtsspecifieke afwijkingen te laten testen.

De basistest kost daar 500 euro en de geslachtsspecifieke test kost 100 euro extra.

Daarnaast biedt Brussel je een combinatietest aan voor dit zelfde geld (afhankelijk van hoe ver je bent ivm nekplooimeting). Wij moesten voor de combinatietest hier zelf betalen, dus hebben we er voor gekozen om deze ook daar uit te laten voeren - dit omdat er dus inderdaad ook op wat andere zaken getest wordt, voornamelijk ook op het gebied van de gezondheid van de moeder. Zo ben ik er achter gekomen dat ik een verhoogde kans heb op zwangerschapsvergiftiging/pre-eclampsie - ben blij dat ik dit nu weet en dit in de gaten kan houden, de combinatietest heeft dus wel degelijk nut.

Het is alleen wel zo dat je met de nipt test dus echt met bijna 100% zekerheid kunt zeggen dat je kindje de getestte afwijkingen al dan niet heeft en de combinatietest is slechts een kansrekening. Wij wilden deze zekerheid graag hebben.

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nee, idd niet vaststellen, maar het kan wel zo zijn dat er sprake is van een hartafwijking die middels echo wel/niet vastgesteld zou kunnen worden.
    Althans, mijn gyn heeft het me destijds zo uitgelegd. Is al wel vijf jaar geleden. En onze vlos was er toen van overtuigd dat ons kindje heel ernstig gehandicapt ter wereld zou komen, omdat de nekplooi zo ruim was.

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Hoeveel was de nekplooimeting Romy?

6. Romy1979

Volgens mij was het of 1,2 cm of 1,7 cm. Helemaal zeker weet ik het niet meer. In ieder geval behoorlijk afwijkend.

7. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik heb begrepen dat de test in Nederland (nog) niet uitgevoerd mag worden omdat men onder andere bang is voor (veel) meer onnodige abortussen van gezonde kindjes omdat je met deze test al heel vroeg (vanaf 10 weken) het geslacht kan weten.... Of dat de daadwerkelijke reden is dat het in Nederland verboden is weet ik niet, ik vond het in ieder geval heel bizar om te horen! Zo'n goede, accurate, risicovrije test niet laten uitvoeren omdat een handjevol gestoordelingen hun gezonde kindje zouden aborteren bij een tegenvallend geslacht...

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Huh, dat is toch helemaal niet afwijkend? Bij ons was de nekplooi 2,7 mm. Of bedoel je met 1,2 cm 12mm? (Ja moest er even voor rekenen.) Dat is dan wel afwijkend idd. Heftig hoor. Zal vast een moeilijke tijd zijn geweest voor jullie.

9. Romy1979

nee echt cm dus 1 cm en 2 mm. haha, het is ook wat op de vroege ochtend. Al die cijfertjes :)

10. Romy1979

Succes, ik duim voor goede uitslagen!

11. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dankje! Heel verdrietig jullie verhaal

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het wel goed dat aanstaande ouders deze test straks ook in NL kunnen laten doen. Dan had ik de combinatietest misschien ook wel laten doen. Nu hebben we dat niet gedaan, omdat we een eventueel vervolg in de vorm van een vwp niet wilden laten doen i.v.m. de risico's. Maar nu kun je zonder risico toch meer zekerheid krijgen.

Deel Deze Pagina