Het ZH hier heeft ook zo'n BV certificaat, leek mij een geruststellende gedachte. Helaas vind ik toch wel dat ze veel te snel op bijvoeding over gaan... Ik was een net bevallen, eerste kindje dus nog nergens idee van, en F. was nogal zwaar bij de geboorte, toen werd dus gelijk aan bijgevoed met KV, ik was nogal overrompeld eigenlijk... Ik weet in ieder geval zeker dat dit bij een 2e absoluut niet zo gaat gebeuren. Liefs,
Ik ben oprecht benieuwd wat het onderzoek bewijst, echt. Dat vrouwen plots totaal van gedachten veranderen als ze een sticker zien? Dat overige factoren zoals begeleiding daar geen impact op hebben? Want zo'n onderzoek zou juist heel positief moeten zijn voor bv! Aangezien op vrijwel elke kamer op de kraamafdeling een medelapomp staat en elke kraamvrouw (ook degene die voor kv kiezen) daar de hele tijd naar kijkt. Dat ding is een stuk groter en meer inzicht dat welk stickertje dan ook, betere campagne kun je dan niet hebben 😉
Denk je dan dat kolven leuk of makkelijk is dan? Ik vond het de hel op aarde! Als er dan flesjes onder je neus gedouwd zouden worden met de naam van een kunstvoedingsfabrikant erop, dan ga je daar (onbewust) wel over nadenken; dat die mogelijkheid er is. Het is gewoon reclame, klaar.
Die flesjes/de reclame; nee dat heeft er absoluut niet voor gezorgd dat ik flesvoeding ben gaan geven. De superslechte begeleiding van het ziekenhuis (who gecertificeerd en ik had er zelfs nog specifieke vragen over gesteld van tevoren); het feit dat na een dag ik alles al open had liggen, omdat mijn dochter niet goed aanhapte. Het feit dat de kraamverzorgster die ons moest helpen opstarten ook niets deed... dat heeft ervoor gezorgd dat ik dr absoluut geen zin meer in had.
Alles is reclame waar een naam opgedrukt wordt. Ik vond het ook loodzwaar om te kolven, destemeer reden om totaal niet te letten op iets onbenuligs als een stickertje waar je de opbrengst van zoveel werk in stopt. Dat de juiste naam erop komt is een stuk belangrijker. Het blijft mij verbazen dat ziekenhuizen om zoiets worden berispt en niet om belabberde begeleiding. Het slaat de plank totaal mis..
Hier alleen maar lof over het ziekenhuis in Drachten. Een zeer vriendelijk LK en ook personeel wat ons super begeleid heeft. Een kolf op de kamer en zolang als wij er waren ook volledig tot mijn beschikking. Gewone neutrale flesje om in te kolven. Mijn productie blokkeerde eerst volledig omdat zoon na 40min. dood op mijn borst lag, dus natuurlijke reactie dat er geen bv kwam. Uiteindelijk na ruim 24 uur in overleg(!) met mij een klein flesje met suikerwater en daarna een flesje kv gegeven. Geef nu nog BV!
Wat een onzin! Er wordt helemaal niks onder je neus geduwd...je melk wordt er in bewaard. That's it! Overdrijven is ook een vak! Als je al beinvloedbaar bent door een sticker op een flesje Heb 3x in het ziekenhuis gelegen, 3x moeten kolven en aangezien ik van plan was om bv te geven, is dat stickertje me nooit opgevallen. Totdat ik ze terug zag op een foto. Laat ze de begeleiding aanpakken! Of laat ze er voor zorgen dat die meiden, die hun benen onder hun lichaam weglopen, meer tijd krijgen om nieuwe moeders te begeleiden. Want volgens mij is het niet zo zeer dat ze niet willen, maar volgens mij hebben ze daar de tijd gewoon niet voor. De begeleiding 's nachts was in ieder geval een stuk beter dan overdag. Gewoon omdat ze dan meer tijd hadden.
Oh dit zou verklaren waarom ze in het Rijnlands mijn (met bloed, zweet en tranen) gekolfde melk 'kwijt' waren geraakt en zonder mijn toestemming een flesje kunstvoeding bij mijn zieke baby naar binnen hebben gewerkt :x en dat was niet eens alles, ik mocht niet blijven omdat ik een kraamvrouw was (terwijl je normaal dus wel mag blijven), ze weegden hem voor en na elke voeding (terwijl dit nutteloos is) en brachten na heel veel aandringen een kolf en lieten mij alleen achter met zieke baby en die kolf Het is dat ik koppig ben en borstvoeding ging geven, hoe dan ook, maar niet dankzij hen. En op de gang hingen de 10 vuistregels voor het slagen van borstvoeding. Ze voldeden aan bijna geen enkele
Hoho, relax meid! Onderzoeken wijzen uit hoe reclame werkt. Heb je het programma Mindfuck van arts en illusionist Victor Mids weleens gezien? Hij heeft een boodschappenmandje en vraagt een voorbijganger 7 (ik noem wat) boodschappen te pakken. Overal hangt reclame en zelfs de muziek in de winkel beïnvloedt. Pam, precies hetzelfde mandje. En die jongen? Die had al die reclames NIET gezien of gehoord. Dat is hoe het werkt; de feiten liggen er. IK ben niet beïnvloedbaar door zo'n stickertje. IK wou persé bv geven, hoe moeilijk dat ook was. Maar er zijn een hoop vrouwen die het niet uitmaakt en het maar half proberen en die stickertjes kunnen ze wel op andere gedachten brengen! Ik snap de WHO dus he-le-maal, HULDE!
Dit inderdaad. Bijzonder dat de invloed van reclame zo onderschat is. Zo staat er een topic in een forum:"welke voeding alvast in huis" (voor het geval de borstvoeding niet op gang komt). Nou, ga er gewoon van uit dat het wél op gang komt, en zo niet, dan kan je het op gang helpen. Maar, zo niet, waarom dan per se Nutrilon? Aangezien kunstvoeding aan zeer scherpe criteria moet voldoen, is elke keuze dus prima. Dus wederom, waarom Nutrilon? Hun scherpe reclame beleid werkt. Het is ze gelukt om een voorrangs positie in de ziekenhuizen te krijgen. En nu leggen veel moeders de link:Nutrilon= de beste kunstvoeding. Het is een optelsom. Moeder is moe na bevalling. Begeleiding is slecht. Moeder weet niet wat te verwachten, hoe het werkt. Problemen met aanleggen, kloven, pijn. Problemen worden niet aangepakt, geen lactatiekundige er bij In plaats daarvan komt er al snel een flesje. Die staan al makkelijk en duidelijk klaar. Moeder gaat naar huis, en als er dan niet een supergemotiveerde kraamhulp staat.. En zo "mislukt" borstvoeding in 1 of 2 (!?) dagen, totaal onnodig. Jammer.
Nou precies. Reclame werkt gewoon. Punt. Vaak hebben mensen het niet eens door dat ze beinvloed worden door reclame. Dat is juist het hele doel ervan! En ik kan me voorstellen dat als je net bevallen bent, vol met hormonen, onzeker, het lukt allemaal niet vlekkeloos, slechte begeleiding etc. Dan kan die reclamesticker nog net even het laatste zetje geven om toch over te gaan op kunstvoeding. Waarom zouden er anders flesjes bestaan met het logo van een kvfabrikant? Omdat het zo'n mooie sticker is?
Ik bedoel iets anders, natuurlijk werkt reclame onbewust wel. Wat ik bedoel is dat ziekenhuizen met bv certificaat in veel gevallen een belabberde begeleiding bieden, en dat lactatiedeskundigen tekort schieten. Vervolgens lees je dat ze het cert kwijtraken vanwege stickertjes? Ziekenhuizen die toevallig geen stickers hebben worden niet berispt, ook al hebben ze even beroerde begeleiding?
In het ziekenhuis waar ik bevallen ben werd ook opgeschept over het borstvoedingscertificaat van het ziekenhuis, ik dacht nog dat dat mooi geregeld was. Toen kwam mijn oudste zoon een week lang op de neonatologie terecht en bleek dat certificaat te gelden voor de verpleegkundigen van de kraamafdeling. Niemand was op het idee gekomen om ook de verpleegkundigen van de neonatologie naar die cursus te sturen. Die borstvoedingscertificaten zijn een wassen neus, bovendien hebben de meeste zwangeren nou niet echt de keus als ze naar het ziekenhuis gaan om te bevallen.
Als we het toch over slechte dingen in zh'en wbt bv hebben dan vind ik dit ook nog wel noemenswaardig: hoe angstig artsen zijn als je bv aan een tweeling wilt geven. Bij mij werd te snel over gegaan op maagsonde en kunstvoeding bijvoederen. Ik heb echt moeten strijden als een leeuwin om alleen bv in de sonde te stoppen. En 1 keer hebben beide heren toch ook wat poedermelk gehad. In mijn ZH zouden de artsen ook wel naar zo'n cursus mogen gaan!
Ik ben alles behalve te spreken over bevallen in het ziekenhuis waar ik van mijn eerste ben bevallen (tweede thuis), maar de BV begeleiding was super! Binnen no time een goede LK aan mijn bed met de juiste tips en eventuele hulpmiddelen. Je moet ergens beginnen met het certificaat. Ik sluit mij aan bij de dames die vinden dat dit een goede start is om alvast het koren van het kaf te scheiden. Natuurlijk is het te hopen dat het verder gaat dan 'alleen' een stickertje, maar elke stap de goede richting op is toch mooi meegenomen?
Jammer dat je die ervaring hebt! Ik werd erg gestimuleerd en heel erg ondersteunt bij het voeden van de tweeling. Ik heb zelf momenten gekend dat ik zei "geef maar een fles ik ben op" maar ze wisten me over te halen door te gaan en door te zetten. Kv werd echt niet zomaar gegeven.