Even in t kort. Mijn Zwangerschapsverlof zou 16 juli ingaan. Helaas kregen wij 6 juli te horen dat ons meisje niet meer leefde en op 9 juli is zij geboren. Nu krijg ik van m'n werk doorbetaald gebaseerd op ziek zijn waardoor ik minder ort krijg (berekend over 6 maanden ipv alleen de maand juni voorafgaand aan mijn verlof). Klopt dit? Ben ik terecht ziekgemeld op die vrijdagmiddag? (Ik was aan t werk die dag en ben in de middag naar de verloskundige gegaan omdat ik geen leven meer voelde). Ik heb toch gewoon Zwangerschapsverlof? Ook komt bruto loon niet overeen met het door jullie berekende dagloon en is t bedrag iedere maand anders.
Beste Luvv, Allereerst gecondoleerd met jullie verlies. Je bent tijdens een werkdag eerder gestopt met werken omdat je naar je verloskundige wilde. Je werkgever heeft je naar aanleiding daarvan ziek gemeld bij UWV. Ben je ziek gemeld ten gevolge van je zwangerschap? Dan berekent UWV de hoogte van de uitkering over je inkomen van één jaar voor je eerste ziektedag. ORT wordt in deze berekening gewoon meegeteld. Je was toen je dochter werd geboren meer dan 24 weken zwanger. In deze situatie heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) en 16 weken verlof. Het verlof gaat in op de dag na je bevalling, bij jou dus op 10 juli. Daarmee eindigt je ziekmelding. Voor zowel de Ziektewet-uitkering als de WAZO ontvang je van UWV een beslissing per post. Hierin staat de hoogte van je dagloon. Van dit dagloon betaalt UWV 100% aan je werkgever. De werkgever draagt dan de loonbelasting en premies hiervan af betaald jou je loon. Ben je van mening dat je werkgever dit niet goed afhandelt? Ga dan in overleg met je werkgever. Hij/zij kan eventueel bij UWV telefoon werkgevers (0900-9295) informeren hoe dit in zijn werk gaat. Actuele informatie over het recht op WAZO en Ziektewet vind je hier. Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken van jullie verlies. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank u wel! Dit is de reactie van m'n werkgever: Zwangerschap wordt in het systeem geschaard onder ziekte. Ik ben het met je eens dat het uiteraard geen ziekte is, maar systeemtechnisch is het wel dezelfde berekening. De berekening is gebaseerd op het afgelopen half jaar, zo staat het ook in de cao. UWV kijkt bij zwangerschapsverlof altijd naar de laatste maand voorafgaand aan ingang zwangerschapsverlof vandaar dat er een verschil kan ontstaan. Ik had achteraf dus beter rechtstreeks door jullie kunnen laten uitbetalen.